Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vad bör jag kika extra noga på...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1

    Vad bör jag kika extra noga på...

    ...Om jag funderar på att köpa en Saab 9000 2,3T a50 -98?
    Gått ca. 19000 mil, så jag har hört att jag ska lyssna på kamkedjan för den var dyr att byta, testa kopplingen så den "svarar" bra o inte kärvar o växellådan, att allt flyter på (O de vanliga, rost i skärmkanter, dörrar..) Men finns det mer att kika extra noga på..?

    Tack tack!
    //Mårten
    //Morre W
    Team Ljudia Östergötland

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    407
    Tjo..

    Ta o kolla denna länk

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79987


    Så hittar du nog lite svar på det du söker

    MVH
    Sebbe
    Im As Confused As A Hungry Baby In A Topless Bar
    9000Aero @ Garaget
    Projekttråd @ STCS
    9-3ss Aero @ STCS

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    139
    På några A50 modeller som jag tittade på var nackstödet sönder iom att det inte gick att få det att stanna i uppfälld läge.

    På 97 och 98 modellerna har matarslangen till slavcylindern tendens att gå sönder. Kostar ca 1000 kr att fixa. Fråga om den är utbytt.

    På en A50 modell som jag tittade på i Stockholm var det otroligt nog rosthål i framruteramen (på höger sidan). Lyft på gummilisten kring fönstret och kolla.

    Längst ner på dörrarna har A50 en annan list en vanliga (salt och smutssamlande) lister. Nackdelen är att lacken hade släpp lengst ner på nästan alla modeller jag tittade på. Lägg dig ner och titta under dörren för att se om det även har börjat bli rostblåsor.

    Kör upp i 70-90 km/h, lägg i 3'ans växel och motorbromsa. Gör detta ett par gånger. Kolla om växeln hoppar ur vid motorbromsningen, om så tack och hej.

    Kolla torkarna till framljuset. Om de är sönder så kostar dem ca 1200 kr styck att ersätta.

    Kolla avgasrörets skick. På en modell var det puttrande ljud under provkörning = dags att byta delar av avgassystemet.

    DI kasett, kolla om alla skruvarna är ordentligt fastskruvade. Om inte så finns det chans att den snart pajar. DI kasetterna har jordkontakt genom skruvarna och funkar inte jord så går elektroniken sönder förr eller senare.

    Kolla att länkarmslagren är bytta (enklast genom att titta på verkstadskvitton).

    Glöm inte att SMS'a vägverkets tjänst för att se att bilen inte är leasad eller har kredit kvar.

    Fråga om att få se kvitton på utförda reparationer. Service är en sak men slitagedelar redovisas separat på verkstadsräkningarna.

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Citat Ursprungligen postat av Erik_W
    På några A50 modeller som jag tittade på var nackstödet sönder iom att det inte gick att få det att stanna i uppfälld läge.

    På 97 och 98 modellerna har matarslangen till slavcylindern tendens att gå sönder. Kostar ca 1000 kr att fixa. Fråga om den är utbytt.

    På en A50 modell som jag tittade på i Stockholm var det otroligt nog rosthål i framruteramen (på höger sidan). Lyft på gummilisten kring fönstret och kolla.

    Längst ner på dörrarna har A50 en annan list en vanliga (salt och smutssamlande) lister. Nackdelen är att lacken hade släpp lengst ner på nästan alla modeller jag tittade på. Lägg dig ner och titta under dörren för att se om det även har börjat bli rostblåsor.

    Kör upp i 70-90 km/h, lägg i 3'ans växel och motorbromsa. Gör detta ett par gånger. Kolla om växeln hoppar ur vid motorbromsningen, om så tack och hej.

    Kolla torkarna till framljuset. Om de är sönder så kostar dem ca 1200 kr styck att ersätta.

    Kolla avgasrörets skick. På en modell var det puttrande ljud under provkörning = dags att byta delar av avgassystemet.

    DI kasett, kolla om alla skruvarna är ordentligt fastskruvade. Om inte så finns det chans att den snart pajar. DI kasetterna har jordkontakt genom skruvarna och funkar inte jord så går elektroniken sönder förr eller senare.

    Kolla att länkarmslagren är bytta (enklast genom att titta på verkstadskvitton).

    Glöm inte att SMS'a vägverkets tjänst för att se att bilen inte är leasad eller har kredit kvar.

    Fråga om att få se kvitton på utförda reparationer. Service är en sak men slitagedelar redovisas separat på verkstadsräkningarna.
    Nackstödet fixas genom att dra åt en skruv.

    Rost ska ej finnas på välskötta exemplar
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Nackstödet fixas genom att dra åt en skruv.
    Jag har bestämt för mig att man fixade detta på rätt sätt genom att böja isär benen på "grodan". På mitt eget nacksöd har jag dock gjort en fullösning kom jag på just nu som gör att det inte går att justera ned.

    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Rost ska ej finnas på välskötta exemplar
    I så fall innebär välskötta nog även rostskyddsbehandlade då rosten kan komma krypande inifrån. Dock är det ju en snart 10 år gammal bil.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Man rostskyddar väl alltid sin bil samt inte kör i salt,,,eller gör inte alla så?
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 198
    Öhm! Hade man slutat galva dörrarna på på sista årsmodellen? Min CSE-95;a hade lite farteksem på framdörrarna oxå. Men då det var galvat så fanns det ingen rost. Bara göra rent och spraya på med lite zink-färg i grunden, men tyvärr blir det lätt likadant igen efter några år. Om det rostar så är det gamla fusklagningar som gjort sig påminda.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    994
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Man rostskyddar väl alltid sin bil samt inte kör i salt,,,eller gör inte alla så?



    Glöm inte att se över det "vanliga" t.e.x. bromskivorna,dämpare/fjädrar/bussningar, oljor/vätskor mm mm
    Låt motorn arbeta sig på tex 3an från 1500rpm upp till maxvarv och se att den inte misständer eller tvekar någonstans.

    Ett tipps är att köra på 3-4an i 70km/h och sedan hålla gas och sparka till kopplingen,när kopplingen slår tillbaka skall den greppa fast och fint, inget slir..

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    287
    Kolla även så att inte pinjonglagrat håller på att lämna in. Tjutande ljud mellan 70-90.
    9000 4ever

Liknande ämnen

  1. vad kolla extra noga på på 9-5 @ 35000mil?
    Av -Konrad- i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 22:10
  2. Vad ska man kolla extra noga vid köp av 9-5 2,0t Automat -02
    Av Xmit i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-31, 10:00
  3. Vad ska kika på, en 900 2.0T -96?
    Av Biffen i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 08:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •