Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: hjulvinklar bak 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    jämtland Nälden
    Inlägg
    6

    hjulvinklar bak 9-5

    fan! min 9-5 börjar redan efter 3mnd nöta nydäcken på innsidan
    på saab säger dom att d får man leva med!! nya bussningar fick jag
    isatt för 1 år sedan.
    varför i helvete satte dom dit sånt jävla skrot?
    en stel axel är bättre i allt utom komfort förstås.
    finns det nån som har nått tips om vad man kan göra?
    har inte lust att köpa nya däck 1 gång pr år.
    ja inte är 9-5an en bra bil!
    min austin maxi är bättre!

  2. #2
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 019
    Medlem#
    1540

    Re: hjulvinklar bak 9-5

    Citat Ursprungligen postat av allegro
    fan! min 9-5 börjar redan efter 3mnd nöta nydäcken på innsidan
    på saab säger dom att d får man leva med!! nya bussningar fick jag
    isatt för 1 år sedan.
    varför i helvete satte dom dit sånt jävla skrot?
    en stel axel är bättre i allt utom komfort förstås.
    finns det nån som har nått tips om vad man kan göra?
    har inte lust att köpa nya däck 1 gång pr år.
    shimsa...

    man kan shimsa cambervinkeln. Har jag gjort, nu sliter däcken på hela ytan bak, trots sänkning.

    Sen åker du väl på rätt däcksmönster, och inte de populära solfjäder/pilmönstrade???

    \\//
    \\//
    \\//

    = fel

    ||||
    ||||
    ||||

    = rätt
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    jämtland Nälden
    Inlägg
    6
    rätt däckmönster?? jösses! e modernt skrot så känsligt
    på det också?
    fanns faktisk 1st mek i östersund (hos saab) som sa det du sa
    att man kan schimsa,kostnad max 2100 kr beroende på hur
    många schims man måste sätta dit.
    är ALLA 9-5 så kass i bakvagn?
    ps! jag kör med sk solfjädermönster ja! men har 2 raka spår i mitten.
    (nokian NRe 205/55-16)
    ja inte är 9-5an en bra bil!
    min austin maxi är bättre!

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 929
    Det är väl den delade bakaxeln som gör det, blir väl så på alla med sådan konstruktion! eller?? Toyo har ett däck som har v mönster men klackarna längst ut är raka, det ska tydligen fungera med denna typ av bakvagn! Det heter Toyo - Proxes T1-R

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    120
    Jaha då är man inte ensam om detta! :/

    Det blir antagligen byte av bussningar i bakvagnen på min 9-5 om några veckor, då kanske man ska försöka få bakvagnen shimsad också! Nån som kan tala om hur mycket och var man ska shimsa?
    Skiftnyckel är inget riktigt verktyg...........

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    120
    Lyfter....
    Skiftnyckel är inget riktigt verktyg...........

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 422
    Citat Ursprungligen postat av 9-5-Staffan
    Nån som kan tala om hur mycket och var man ska shimsa?
    Dom som gör hjulinställningen borde ju rimligtvis veta/kunna mäta hur mycket som ska shimsas.
    Ska in med min kärra i morrn.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Dom som gör hjulinställningen borde ju rimligtvis veta/kunna mäta hur mycket som ska shimsas. Ska in med min kärra i morrn.
    Återkom tack... Var får du det gjort?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 019
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Citat Ursprungligen postat av 9-5-Staffan
    Nån som kan tala om hur mycket och var man ska shimsa?
    Dom som gör hjulinställningen borde ju rimligtvis veta/kunna mäta hur mycket som ska shimsas.
    Ska in med min kärra i morrn.

    /Magnus
    Veta och veta, är inte helt superenkelt att räkna ut hur många shims som behövs, så de flesta använde ren ganska tråkig process, och därav priset:

    Skruva isär, sätt dit ett shims, skruva ihop allt, mät... Blev det bra? Inte?
    Skruva isär, sätt dit shims nummer 2, skruva ihop, mät... Blev det bra? Inte?
    Skruva isär, sätt dit sista shimset (max 3), skruva ihop, mät... Blev det bra? Inte? Lev med det... Det blev trots allt mycket bättre.

    Min fick 3 shims på plats, trots det har jag fortfarande lite för mycket camber. Men däcken nöter numera betydligt "rakare".

    Syns direkt när man kört och det är fuktigt ute, tidigare hade jag nästan alltid ett torrt parti på nån cm eller två längst ut, inte nu längre....

    Dessutom upplevde jag som den gick snällare, rakare i snöslasket, den lilla sträcka jag hann prova inna våren kom på allvar. Gick oxo spikrakt på autobahn nu i veckan, inte alls den nervösa känsla jag hade förr i +200.
    Tänk att en hjulinställning kan göra så mycket
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Höllviken
    Inlägg
    62
    Hade varit intressant att veta vilka hjulvinklar som är bäst slitage mässigt på t.ex. en Original Aero kombi. Det är inte alltid som Saab eller någon annan biltillverkare anger det som är bäst utan det som är lättast och billigast att uppnå med givna tillverkningskostnader. Detta kan man bortse ifrån om man själv ligger och shimsar eller finjusterar vinklarna.

    Om man själv vill göra jobbet, vilken camber resp. toe in /out ska man sträva efter?

    Mvh
    MM

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Morty
    Om man själv vill göra jobbet, vilken camber resp. toe in /out ska man sträva efter?
    Också nyfiken på svaret på den frågan. Lägger till ännu en: Om man justerar så att bakhjulen blir helt "raka" cambermässigt, vad är nackdelen med det? Sämre fäste vid kurvtagning eller? Finns det nån anledning till att biltillverkarna väljer att ha nåt annat?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  12. #12
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 019
    Medlem#
    1540
    sånt diskuterar man här: www.rejsa.nu

    Alla förare har "sina" önskevinklar....
    Finns inget "optimalt"

    edit:> rätt adress till rejsa
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av perr
    sånt diskuterar man här: www.rejsa.nu

    Alla förare har "sina" önskevinklar....
    Finns inget "optimalt"

    edit:> rätt adress till rejsa
    Då lade jag just in ett inlägg där..
    http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=415085#415085

    och passar på att ställa samma fråga här...

    Nån som vet:
    1. Vilka hjulvinklar det är original
    2. Om man bör ändra på nåt för att få bättre handling
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 422
    Sådärja, då var man hemkommen från en hjulinställning som lämnade en del att önska....
    På min fråga om varför man inte justerat cambern bak så svarade man att det låg så nära att det behövdes inte och när jag sedan tjafsade emot (i deras tycke) så fick jag veta att man minsann inte kunde shimsa så små skillnader och då var det bättre att ligga lite under än lite över.
    Tjafsade vidare och fick prata med en annan kille som även han tyckte det var bortkastade pengar att shimsa den lilla skillnaden, men att dom maximala tre shimsen skulle kunna ändra vinkeln 0.6 grader och därmed få den i det närmste spot-on.


    Som en liten bonus så skrapade dom fronten på rampen och när jag frågade lite försynt om den hade tagit i när dom körde in bilen så hade dom ingen aaaaaning om hur det hade gått till. Tjafsade vidare och får förhoppningsvis en omlackering betald.
    Säger som jag sa till lackeraren, hade den varit 1år gammal så var det väl skit detsamma, men nu när den inte ens setat på en månad



    Citat Ursprungligen postat av KK
    Återkom tack... Var får du det gjort?
    Som du ser så behöver du inte göra dig besväret att åka till Eskilstuna.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 153
    Tänkte bara tipsa om ett däck som funkar bra på 9-5. Michelin Pilot! Ser dagligen 9-5or med taskigt slitna bakdäck. Nästan alltid är det som sagt däck som har V-mönster. Jag tror inte jag sett någon 9-5a med Michelindäck som har varit snedslitna.

    Många kör också på för lågt ringtryck. Helt klart värt att kolla upp trycket ganska ofta så man är säker på att man har redigt tryck i däcken.

    Angående shimsningen så är det ett jäkla jobb att få det bra. Det är inte så hemskt mycket skruva, men det tar tid då man i princip måste shimsa med bilen på en pelarlyft, medans fyrhjulsmätningen görs på en ramplyft. Att köra bilen upp och ner på olika lyftar för att lägga till/ta bort shims tar tid, så att det kostar är tyvär bara att acceptera.

  16. #16
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 019
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Som du ser så behöver du inte göra dig besväret att åka till Eskilstuna.

    /Magnus
    Lessen om jag fått dig att åka dit o bli besviken.

    Dock på min bil fick de till det. Jag lämnade in bilen för klonk i bakvagnen, och fick tilbaka den med nya bussningar och omshimsat + 4-hjulsinställning utan diskusision...

    Inte en helt stabil service hos dem alltså. Trist...
    Men jag har i efterhand fått höra en del skit om dem oxo. Jag har kanske haft tur.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  17. #17
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 019
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Tänkte bara tipsa om ett däck som funkar bra på 9-5. Michelin Pilot! Ser dagligen 9-5or med taskigt slitna bakdäck. Nästan alltid är det som sagt däck som har V-mönster. Jag tror inte jag sett någon 9-5a med Michelindäck som har varit snedslitna.

    Många kör också på för lågt ringtryck. Helt klart värt att kolla upp trycket ganska ofta så man är säker på att man har redigt tryck i däcken.

    Angående shimsningen så är det ett jäkla jobb att få det bra. Det är inte så hemskt mycket skruva, men det tar tid då man i princip måste shimsa med bilen på en pelarlyft, medans fyrhjulsmätningen görs på en ramplyft. Att köra bilen upp och ner på olika lyftar för att lägga till/ta bort shims tar tid, så att det kostar är tyvär bara att acceptera.
    Jag kör Pilot Sport 2 på min, och den slet snett innan shimsning. (Sänkt med Nordic fjäder)

    Ang ringtryck tycker jag min går min bäst och sliter jämnast med 2,8 i dem. (kör 225/40-1 Michelin verkar tåla nåt hekto eller två lägre tryck... Att det dessutom gör färden ngt mjukare är en bonus.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 422
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Lessen om jag fått dig att åka dit o bli besviken.
    Precis ALLT är ditt fel Per

    Vi lever ju i ett någolunda fritt land, så jag åker väl dit jag vill.
    Björkmans hade ju inte sin bänk klar och Arboga kändes väl så långt bort och någon i tok-holm kände jag inte till så det fick bli e-tuna.

    Dom var heta som f-n på att byta DI kasseten på garanti trots att brevet inte kommit ut än och det utan att jag ens tog upp saken. Jädrar vilken service var min första tanke, men jag antar att det är ganska lättförtjänta pengar också.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 422
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Jag kör Pilot Sport 2 på min, och den slet snett innan shimsning. (Sänkt med Nordic fjäder)
    Har du någon aning om cambern före / efter ?

    Min ligger ju på -1.6 nu och verkarn (eller vem nu det var) menade på att Aero-original brukade ligga på -2 (jag undrar jag).

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  20. #20
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 019
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Jag kör Pilot Sport 2 på min, och den slet snett innan shimsning. (Sänkt med Nordic fjäder)
    Har du någon aning om cambern före / efter ?

    Min ligger ju på -1.6 nu och verkarn (eller vem nu det var) menade på att Aero-original brukade ligga på -2 (jag undrar jag).

    /Magnus
    Var precis ut i bilen o kollade, verkar som jag förlagt protokollet, men jag är rätt säker på att jag sparat det, vet dock bara inte var för stunden.
    Så tyvärr...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. Fel hjulvinklar bak 9-5
    Av ColdSaaB i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-10-06, 17:59
  2. Fel hjulvinklar bak 9-5
    Av doie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 02:41
  3. Hjulvinklar og9-3?
    Av Daniberg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-24, 16:18
  4. Hjulvinklar 900 og
    Av Dennish i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 23:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •