Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bromsproblem

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    336

    Bromsproblem

    Jag tog ut morsans gamla 900-87 som stått i flera år. Kollade så allt funkade, bytte olja osv. Bromsskivorna var ju rostiga men blev bra efter nån mil.
    Problemet kom strax innan jag skulle vika in till besiktningen, blev helt utan bromsar. Jag lät den stå en stund..kollade efter läckage men hittade inget konstigt. När jag testade igen så funkade bromsarna normalt.
    Kan det vara bromsvätskan som är dålig och blir för varm eller vad kan det vara? Det börjar jäklas igen om jag kör 2-3 mil....för att fungera igen när den stått 30 min.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Lättast är ju att byta bromsvätska och kolla. Den borde du byta oavsett om det är orsaken till problemet eller ej.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    375
    Det är inte så att bromsarna ligger på?
    Hade det på min gamla Saab 99:a och höll på att köra av vägen när bromsarna blev varma...ingen bromsverkan. Den kom tillbaka efter några minuter när skivorna svalnat lite!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    336
    Pedalen går i botten när den blir varm.

    Hur byter men enklast vätskan ?

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Allan K

    Hur byter men enklast vätskan ?
    En "Luftman" osså öppnar man luftningsnippeln på varje ok till det slutar komma vätska.
    Fyll sedan på med fräsh vätska och lufta.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    987
    Ett tips är att använda lite gängtejp runt vätskebehållarens gängor. Risken finns annars att det kan spruta/läcka en del när du går på med luften.


    H/David

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Ut och kör en bit, stanna sedan och känn på fälgarna. Är de varma? Isåfall är det nog för att de ligger an hela tiden.
    Bromsservon kanske är dålig. Hände på en 99:a jag hade en gång, fast då slutade de fungera helt. Servot hade pajat. Dock lätt att byta ut. Kostar inte mycket på en skrot.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    336
    Jag har bytt vätskan nu och smort upp ett bromsok bak som fastnat. Hoppas det funkar i morgon.

Liknande ämnen

  1. Sjunkande bromspedal NG9-3
    Av sportsedan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2023-11-19, 20:08
  2. Bromsproblem 9-5
    Av Nordin87 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-16, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •