Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: ACC frågor

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259

    ACC frågor

    Tycker att min ACC funkar konstigt. När man startar bilen och kör och det är lite varmt så drar man igång AC till lagom temp. Efter en stund kanske man tycker att det blåser lite kallt och stegar upp tempen nån grad, blåser fortfarande kallt, stegar upp en grad till...fortfarande kallt, men vafan, skall man behöva ställa temp på 27 grader för att det inte skall blåsa kallt? Slår man av AC så blåser det varmt och det känns fuktigt i bilen efter en stund så det är inte nått alt.

    Likaså, om man väl lyckas ställa in AC så stannar man och tankar och den kommer ju ihåg vilka inställningar man hade, men nu blåser det kallt iallafall.

    Värst är väl när man har sin optimala inställning och det blir 110-väg och man gasar fortare, ja då drar kylan på mer, borde ju logiskt vara tvärtom, om man kör fortare svalkar det och då borde den kompensera med värme istället.

    Är det fel på min ACC eller är det SBS?

    En annan fråga är, tror några dioder/lampor har pajjat i min ACC-burk, har för mig det skall vara bakgrundljus i knapparna där man stegar temperaturen och ACC/Economy (eller vad den nu heter).
    Eller missminner jag mig totalt?
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    Vet inte riktigt hur acc reglerar, men om det skiljer mycket mellan den temp du ställer in och den som är i bilen + kompensering för solsensorn så blåser den på med så kallt det går. När den börjar närma sig din inställde så sänker den fläkthastigheten lite tror jag.
    När du stannat till på macken har nog solen värmt upp bilen lite till och det blir fullt ös på acc igen.


    Det blir väldeigt liten skillnad när du kör på motorväg. Den mesta värmen i bilen kommer ju från strålning från solen och den påverkas inte av hastigheten.
    Om luften utanför är kallare än i bilen så blir det ju till och med varmare i bilen när du kör snabbare.
    Kylluften på ac:ns kondensor ökar med hastigheten så att den fungerar bättre.

    Jag brukar ställa in en temp, typ 20, och sedan ställer jag ner fläkten om det blåser kallt. (eller låter för mycket)

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: ACC frågor

    Har testat att kalibrera ACC'n? Bra att börja med annars. Då ser du även om den hitttar några fel. Du trycker in AUTO och knappen längst ner till höger samtidigt. Det står mer om det i instruktionsboken.

    Citat Ursprungligen postat av synthetic
    En annan fråga är, tror några dioder/lampor har pajjat i min ACC-burk, har för mig det skall vara bakgrundljus i knapparna där man stegar temperaturen och ACC/Economy (eller vad den nu heter).
    Eller missminner jag mig totalt?
    Det stämmer, det ska vara belysning i alla knapparna.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Snurrar fläkten i innertempgivaren?

    Har för mig att jag fick liknande problem då min till att börja med lät illa för att slutligen stanna helt.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Montera handsfree i OG9-5 -04 med AS2
    Av Gothmog II i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 22:21
  2. Frågor 9-3 2.0i
    Av nappe714 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 22:50
  3. APC boxar lite frågor och frågor om LMM OG900 -90
    Av bixprotman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 11:38
  4. 2 frågor om 9-5 99
    Av Mippan 9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-20, 19:04
  5. Frågor om 3,5 Bar BTR.
    Av Bjirnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 10:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •