Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: köpråd behövs angående tjänstebil

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    75

    köpråd behövs angående tjänstebil

    Ohoj Saabtokar!

    Följande riktar sig till er som kör SAAB som tjänstebil/har erfarenhet av att räkna på eländet med allt vad det innebär.

    Sambon och jag ska skaffa en tjänstebil hade vi tänkt. Vi bor fn. i Uppsala, men bilen kommer att besöka kongl. huvudstaden till och från då vänner samt släkt finns där. Trängelskatt nån gång i månaden alltså.

    Jag har räknat och räknat och tagit in massvis med offerter. Det jag framförallt kommit fram till är att det blir jäkligt dyrt med tjänstebil. Det känns som man betalar bilen (med bruttolöneavdrag) och sedan betalar bilen en gång till med förmånsvärde. Dessutom känns det olustigt om man kör för många mil etc och då möts av en fet faktura efter 36 månader. Hur känner ni andra med risken man tar kontra vinsten man gör?

    Iallafall så har vi kommit fram till att vi nog ska ha en 9-5 SC BioPower eller en 9-3 SC TiD 150. Båda i vector-utförande med läder. Nettokostnaden per månad för dessa åk ligger med våra miltal runt ca 5900 resp 5700 i månaden inklusive allt. Blir det inte billigare att äga bilen eller privatleasa istället?

    Företaget är Vattenfall för övrigt.

    Sedan är ju frågan om man tycker att en 9-3TiD är för slö? Och vad händer med dieselpriset resp E85-priset? Och när kommer 9-3 BioPower?

    *stön*

    Jag behöver input här i största allmänhet. För visst borde vi inte välja en VW med 200HK FSI-turbo? Eller kanske en Audi QuattroSport 220HK för nästan samma pengar?

    *dubbel-stön & förvirring*

    Jakob
    Honda Legend Coupé -92
    Saab 9-5 2,3t -04

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Du har inte givit oss alla data.

    Hur stort är bruttolöneavdraget ? Eller rättare sagt hur dyr bil får du handla innan det blir löneavdrag ?

    Fet faktura ? Inte får du väl betala övermil själv ?

    Hur mycket mil kan du flytta från privat körning till tjänstemil ? Hur mycket får du för en tjänstemil i kronor. Bensin resp diesel ?

    Privat leasing går fetbort eftersom du inte kan dra halva momsen på leasingavgiften samt att du skall reparera/serva på skattade pengar.

    Alternativet är att äga själv. Måste du ha alldeles ny bil då. Låt någon annan ta värsta raset vad gäller värdeminskning.

    På denna anställning har jag bruttolöneavdrag. Eftersom det är 20% (max 8000) lägre förmånsvärde på en biopower så blir det i alla fall bara ca 2000 kr netto i månaden. Till det kommer bränsle för privatkörning. Inga restriktioner på antal körda privatmil. Bilen byts efter 12k mil eller max 4 år.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 707
    köp en etanolbil. 20 % lägre förmånsväde. och tuffar på bra
    my girlfriend said to me that i had to choose between her and my car!
    -Well i´m gonna miss her.
    www.garaget.org/street

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    På en lite dyrare Vector blir det ju inte 20% lägre eftersom beloppet är max 8000 kr.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    75
    Aerofred:

    Ok, vi tar exemplet med 9-3 TiDen:

    Nettopris ink moms: 266 236 kr
    Förmånsgrundande belopp: 306 920 kr

    Bruttolöneavdrag: 5196 per mån.
    Förmånsvärde: 4000 per mån.

    Bruttolöneavdrag netto: 3429 per mån.
    Förmånsvärde netto: 1360 per mån
    Drivmedel netto: 1620 per mån.

    Nettokostnad per månad inkl drivmedel 5703.

    Tjänstemil ca 400 per år.
    Privatmil ca 2200 per år.

    36 månader.

    Restvärde 115076. Så vitt jag förstått så om restvärdet blir lägre så pga att vi kört fler mil etc så faktureras vi det i efterhand.

    mvh
    Jakob
    Honda Legend Coupé -92
    Saab 9-5 2,3t -04

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Hej,

    Spontant skulle jag säga att med ett så högt bruttolöneavdrag, i synnerhet när man inte ligger över brytpunkten för statlig skatt, så lönar det sig inte att ha tjänstebil.

    Frågan som "aerofred" syftar till är väl snarast om det är så att bruttolöneavdraget är "olinjärt", d v s att det skenar iväg över en viss nivå på nybilspris?

    Om man skall köpa en 9-5 SC BioPower som tjänstebil så kan jag varmt rekommendera en Linear ProPerformance. Ytterst få sakar (typ halvskinn och sportratt) skiljer från en Vector. Utvändigt är den identisk med en Vector eller Aero. Däremot sparar man ca. 10.000 kr i nybilspris på en Linear ProPerformance vs. en Vector, och det är inte fel. Min bil, med bl a Pilotpaket, Xenon, rails, 17" fälg, 150W stereo och sånt hamnade exakt under "lyxpriset" enligt RSV, d v s 296.500 kr (om jag inte missminner mig). Netto kommer den att kosta strax under 1.700 kr/mån i förmånsvärde.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Snabbt tittat så är ju bruttolöneavdraget uppåt väggarna stort.

    Du kör ju för lite i tjänsten för att det skall vara försvarbart för Vattenfall att hålla dig med bil.

    Det du pratar om är en bil som erbjuds alla antällda eller ? Det är skillnad om man har en tjänst som ger bil eler helt enkelt har den som förmån.

    Vi får nettolöneavdrag när bilarna börjar kosta en 255k ungefär. Blir bara några hundralappar för mig.

    Jag har en LinearProPerformance som KK. Jag hamnar då på ca 2000 netto.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    339
    Det låter helt galet dyrt tycker jag. Men det beror ju på hur högt man värdesätter att få åka i en flång ny bil.

    Tänk också på att ett löneavdrag kan ge andra effekter än vad det ger i lönekuveret. Lägre pension och sämre a-kassa kan vara tänkbart t.ex.
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Har jag missat något grundläggande !?
    Ska inte förmånsvärdet minskas med bruttolöneavdraget ?

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  10. #10
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Har jag missat något grundläggande !?
    Ska inte förmånsvärdet minskas med bruttolöneavdraget ?

    /Magnus

    Förmånsvärdet är det ju RSV som sätter. Det enda sättet att minska det är billigare bil, miljöbil eller att du åker mer än 3000 mil/år i tjänsten

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Förmånsvärdet är det ju RSV som sätter. Det enda sättet att minska det är billigare bil, miljöbil eller att du åker mer än 3000 mil/år i tjänsten.
    Nej, det finns något som heter "Nedsättning av förmånsvärde" också:

    "2.3 Nedsättning av förmånsvärdet

    Av 61 kap. 11 § IL framgår att - om den anställde av sin nettolön lämnar ersättning för bilförmånen - skall förmånsvärdet sättas ned med ersättningens belopp.

    Allmänna råd:


    Förmånsvärdet bör minskas med belopp motsvarande eventuell fast avgift och kostnad för fordonsskatt, försäkring, besiktning, reparation eller extrautrustning som den anställde av sin nettolön löpande under året (månatligt belopp e.d.) eller som engångsbelopp betalar till arbetsgivaren. Har beloppet betalats till annan än arbetsgivaren bör kvitto eller bestyrkt kopia av kvitto lämnas till arbetsgivaren för att förmånsvärdet skall reduceras med erlagt belopp.


    Från förmånsvärdet bör inte avräknas:

    - mindre utgifter för underhåll, t.ex. för biltvätt,

    - oförutsebara utgifter, t.ex. självrisk till försäkringsbolag eller annan kostnad till följd av trafikolycka eller annan skada,

    - utgifter för garage, parkering och liknande, eller

    - utgift avseende trängselskatt som den anställde betalat till arbetsgivaren eller till Skatteverket.

    Eftersom något negativt förmånsvärde aldrig kan uppkomma bör nedsättningen av värdet för beskattningsåret motsvara högst det beräknade värdet. Belopp som ett år inte har kunnat avräknas får inte heller utnyttjas ett senare år."


    http://www.skatteverket.se/rattsinforma ... af80003179

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    75
    Jo, jag tycker oxo att bruttolöneavdraget är uppåt väggarna.

    Det är alltså en "personalbil" inte en en "tjänstebil".

    Hos vattenfall är det bara säljarna som får "tjänstebil", resten får "personalbil".

    Nu vet jag att villkoren ÄR precis så dåliga som jag tyckte.

    Tack för hjälpen.

    Jakob
    Honda Legend Coupé -92
    Saab 9-5 2,3t -04

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    267
    Blev erbjuden ungefär samma erbjudande från företaget där jag jobbar, dvs helt ok att ta ut "Tjänstebil" fast till ett högt bruttolöneavdrag så att det blir +-0 för firman. Uppskattade att jag skulle köra runt 400 mil per år i tjänsten.

    Tänkte ta ut en BioPower för att få ner kostnaden så jag räknade och räknade men hur jag än räknade blev det billigare att köpa en 6 månader begagnad fullutrustad 9-5 Aero (vilket jag sedermera gjorde) än att ta BioPowern. Ganska mycket billigare också. Om jag minns rätt tror jag skulle ha behövt köra runt 3000 mil privat per år för att värdeminskingen skulle vara stor nog för att det skulle löna sig med "tjänstebil".

    Mvh
    Tobbe
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    75
    Japp, det är samma resultat jag får.

    Jag tror jag ska köpa en 9-5 Aero med allting på och automat för 100.000:- på blocket. Verkar onekligen prisvärt...

    Jakob
    Honda Legend Coupé -92
    Saab 9-5 2,3t -04

Liknande ämnen

  1. köpråd angående 9-3 sedan 1,8l 2004
    Av Frodda i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-11-23, 16:06
  2. hjälp behövs angående stålombundna slangar till mitsuagg.
    Av Speedy_00 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 11:25
  3. Köpråd angående 9-3 SS 03-04 Aut med paddlar
    Av MrIShizaki i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 08:07
  4. Angående alla dessa köpråd...
    Av GreenGiant i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-23, 16:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •