Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Hur ska en turbo glappa å hur känner man om den är slut?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    linköping
    Inlägg
    234

    Hur ska en turbo glappa å hur känner man om den är slut?

    Har en turbo med motor som blåröker och vill känna på turbon om det är den som är slut. För vad skulle de annars kunna vara? Hur ska en turbin glappa har hört att den ska glappa åt nått håll men inte åt nå annat???+ kan någon reda ut detta Gärna snabba svar!

    MVH // Andreas
    Rebuilding Diplomat saab - Platinablue 9000T -88

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    887
    den ska kunna glappa lite axielt men inte radielt.
    Audi 80 Quattro

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    linköping
    Inlägg
    234

    d

    radiellt?
    Rebuilding Diplomat saab - Platinablue 9000T -88

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    887
    Axiellt=in/ut
    Radiellt=åt sidorna

    Men den behöver inte glappa för att vara slut.
    Då vi bytte turbo på sundin's så glappade den inget,
    men den hade blårök som ett 1800-tals lokomotiv.
    Audi 80 Quattro

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 696
    Är det ytterst lite glapp, så är det ingen fara. Det lilla glappet försvinner
    när oljetrycket kommer på.


    Mvh

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    linköping
    Inlägg
    234
    ok tack grabbar
    Rebuilding Diplomat saab - Platinablue 9000T -88

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Citat Ursprungligen postat av Kasumi
    Är det ytterst lite glapp, så är det ingen fara. Det lilla glappet försvinner
    när oljetrycket kommer på.


    Mvh
    Testa med motorn igång så känner man ju om det är något glapp när oljetrycket är på!





    Eller också inte

  8. #8
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 049
    Citat Ursprungligen postat av Stoffen
    den ska kunna glappa lite axielt men inte radielt.
    Citat Ursprungligen postat av Stoffen
    Axiellt=in/ut
    Radiellt=åt sidorna

    Det kan väl ändå inte stämma?
    In/ut får den väl inte glappa, men lite åt kanterna är ok.

    Har jag fel? Isåfall har alla turbosar jag känt på varit helt slut trotts lysande funktion...
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 696
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Testa med motorn igång så känner man ju om det är något glapp när oljetrycket är på!


    Eller också inte
    Stick du ner fingrarna och känns du


    Mvh

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Bästa sidan måste väl vara avgassidan va? Då behöver man ju inte vantar såhär på vintern
    Ett annat alternativ kanske är om man håller fast den på insugssidan och så ber man en medhjälpare (medbrottsling?) starta bilen medans man håller så kan man ju känna...

    Um, kanske bäst vi lägger ner det här innan nån provar?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    446
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Citat Ursprungligen postat av Stoffen
    den ska kunna glappa lite axielt men inte radielt.
    Citat Ursprungligen postat av Stoffen
    Axiellt=in/ut
    Radiellt=åt sidorna

    Det kan väl ändå inte stämma?
    In/ut får den väl inte glappa, men lite åt kanterna är ok.

    Har jag fel? Isåfall har alla turbosar jag känt på varit helt slut trotts lysande funktion...
    Nä, du har helt rätt... Det "glapp" som är åt sidorna är det som kommer att fyllas upp av oljan.
    Volvo 945 '91
    BMW 1802 Racing '74

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    887
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Citat Ursprungligen postat av Stoffen
    den ska kunna glappa lite axielt men inte radielt.
    Citat Ursprungligen postat av Stoffen
    Axiellt=in/ut
    Radiellt=åt sidorna

    Det kan väl ändå inte stämma?
    In/ut får den väl inte glappa, men lite åt kanterna är ok.

    Har jag fel? Isåfall har alla turbosar jag känt på varit helt slut trotts lysande funktion...
    Nä, du har helt rätt... Det "glapp" som är åt sidorna är det som kommer att fyllas upp av oljan.
    Jasså? Då har jag blivit väldigt felinformerad.
    Audi 80 Quattro

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 746
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Um, kanske bäst vi lägger ner det här innan nån provar?
    Det är redan testat kan jag meddela.
    Motorprovet i Skövde + en dum provare som skulle "stoppa" turbon efter att han precis lossat luft slangen......aj aj aj

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Det är redan testat kan jag meddela.
    Motorprovet i Skövde + en dum provare som skulle "stoppa" turbon efter att han precis lossat luft slangen......aj aj aj
    Dyr köttkvarn?

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 696
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Det är redan testat kan jag meddela.
    Motorprovet i Skövde + en dum provare som skulle "stoppa" turbon efter att han precis lossat luft slangen......aj aj aj
    Och du har alla fingrarna kvar?


    Mvh

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 746
    Citat Ursprungligen postat av Kasumi

    Och du har alla fingrarna kvar?


    Mvh
    Jajjemänn, man får ju välja vad man sticker fingrarna i

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 696
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Jajjemänn, man får ju välja vad man sticker fingrarna i

  18. #18
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 550
    mhmm, mjukt och varmt ska det vara, inte kallt och vasst...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. blå/grå rök vid start, turbo= slut?
    Av rickard1987 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2014-03-09, 23:28
  2. Hur får en garret gt3071r (kullagrad) turbo glappa?
    Av m3l1n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-01, 15:32
  3. Hur vet/känner jag att dämpare/fjäder är slut?
    Av Belle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-01, 00:05
  4. slut turbo?
    Av micke.l i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-08, 17:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •