Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vad betala för en beg Magnetventil (T5)

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 427
    Medlem#
    9481

    Vad betala för en beg Magnetventil (T5)

    hej.
    är på jakt efter en magnetventil till min bil (ng900) då jag TROR min är sönder, laddet är lite som de vill från och till.
    men så är ju frågan, köpa ny eller beg när man inte är 100% säker på att det är den.
    så jaket går ju till beg, men vad fasen är en sånn värd?
    fått massa hutlösa priset på 1000krkr (!) för en beg Mv från en ng900 94a.
    enligt mig är grejen för det första 12 år gammal, kan gå sönder lite när den vill, borde inte priset va lägre med tanke på att de kostar 1600kr nya?

    en lite OT grej med när jag är inne på MVn, läst att farthållaren kan spöka när turbotrucket är skumt, min farthållare fungerar inte om jag inte gasar på lite med bilen, om jag får fullt tryck på 3ans växel funkar farthållaren kanon men inte om jag kör försiktig körning och ska ha på farthållaren, kan det ha nått med mitt skumma laddtryck att göra?


    Att jag tror Mvn är trasig bror på att jag ofta bara får Glt när jag kör med bilen, och att (när de väl funkar) huggen till på 5an vid fullgas och tappar tryck som sen byggs upp igen och funkar som de ska, och att även laddet sjunker till glt när man kommer över 130km/h.
    hade lite problem när jag precis köpt bilen med ryckningar vid fullgas men de åtgärdades med nya tändstift.

    bilen i fråga är en ng900 turbo 97a
    vet inte om denna tråden hör hemma bäst på motordelen eller på allmänt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 232
    Hej,

    Med tanke på livslängden på magnetventiler, som kan vara allt från 12 dagar till lika många år, skulle jag personligen aldrig köpa en begagnad.

    Om jag inte missminner mig har Mekonomen vettiga priser och 2 (eller var det 3?) års garanti.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 427
    Medlem#
    9481
    jo jag vet att jag borde köpa en ny, men är inte helt säker på att det är just den som är paj, står man där med en ny MV och så va det inte det som var felet.
    därför var jag lite ute efter en beg som man kune ha och testa med, men folk ska ju ha så fasligt mycket för dem så de är ju inte lönt att köpa en beg för enbart felsökning.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 701
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    jo jag vet att jag borde köpa en ny, men är inte helt säker på att det är just den som är paj, står man där med en ny MV och så va det inte det som var felet.
    därför var jag lite ute efter en beg som man kune ha och testa med, men folk ska ju ha så fasligt mycket för dem så de är ju inte lönt att köpa en beg för enbart felsökning.
    kan du inte låna en på mekonomen eller saab. funkar ju med tändkassetter.
    my girlfriend said to me that i had to choose between her and my car!
    -Well i´m gonna miss her.
    www.garaget.org/street

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 427
    Medlem#
    9481
    de är ju möjligt, men dock så är ju de en aningen lite svårare att byta Mvn än att byta DI:n

    men får väl åka och köpa en ny på mekonomen, och så får man väll hälsa alla som säljer beg mvs för 1000kr att lycka till!
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 232
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    de är ju möjligt, men dock så är ju de en aningen lite svårare att byta Mvn än att byta DI:n.
    Va? Det går ju nästan snabbare att byta MV... Om man bara skall testa behöver man inte skruva av den gamla och på den nya. Byt slangarna bara. Vill man vara på den säkra sidan hakar man fast den nya med en ståltråd innan man åker och testkör.

    Om man nu har så bråttom att man inte hinner hala fram torxbitsen alltså...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 427
    Medlem#
    9481
    aha de va inte värre.
    trodde de där slangarna inte bara va så himla att trycka dit och testa.
    men får väl se om jag kan få tag i en att testa med, visserligen är jag ganska säker på att det är den som är paj då laddtrycket hela tiden går till gundladd, händer någon gång att de rycker lite vid gaspådrag men ytterst sällan bilen går ju kalas i övrigt.
    men 1695kr som jag tror mekonomen tar är ingen "kul utgift" tycker inte jag iaf när man har annat som ska betalas med.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Hur mycket ska man betala ?
    Av 1974pek i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-11-19, 14:07
  2. Vad betala för 9-3og?
    Av Jimmy2626 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-12-19, 14:29
  3. Vad ska man betala för...
    Av ljungström i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 02:23
  4. Vad betala för en og 9-3 - 2002?
    Av rodge i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-21, 21:57
  5. Hur mkt ska man betala
    Av MoHa i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-06, 13:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •