Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Köpa saabdiesel, hjälp?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    39

    Köpa saabdiesel, hjälp?

    Då var det dags för lite kvalificerad hjälp igen, jag funderar på att byta min 9-5 aero -01a mot en diesel pga att jag köpt hus på landet och vill gärna veta lite om saabdieslarna 9-3ss 2,2 -03 till -05 eller om man kanske skulle ha en 9-5 3,0tid, villken är törstigast mest driftsäker,roligast att köra och äga och går det in en liten barnvagn och en bakåtvänd barnstol i en 9-3ss. Eller skall jag köpa en passat som många säger,men vi gillar ju våran snabel så vi vill gärna stanna kvar med saab.

    Väldigt tacksam för svar då det börjar brinna i knutarna !

    Mvh Andreas
    På spåret är det inte tåget som har väjningsplikt.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Spontant skulle jag säga undvik 2,2:an som är en riktigt sur motor. 3,0:an är det rejält med tryck i, men den är inte direkt supersnål.

    Jag stod i valet och kvalet mellan 9-3 SC och 9-5 SC för ett tag sedan, men det hela var lätt efter att ha testat bakåtvänd barnstol i 9-3:an. Det går helt enkelt inte bak, möjligen på mittplatsen.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Spontant skulle jag säga undvik 2,2:an som är en riktigt sur motor. 3,0:an är det rejält med tryck i, men den är inte direkt supersnål.

    Jag stod i valet och kvalet mellan 9-3 SC och 9-5 SC för ett tag sedan, men det hela var lätt efter att ha testat bakåtvänd barnstol i 9-3:an. Det går helt enkelt inte bak, möjligen på mittplatsen.

    Mvh

    KK


    Har en tvååring som sitter bakofram i baksätet. Det gäller då att man inte har någon större person i framsätet som skall åka längre än till affären runt hörnet.

    Hade 9-5 innan, oich då kunde min sambo nästan sitta med raka ben medans grabben fortfarande hade gott om plats bak.

    Ang motorer, så hade jag 2,2 dieseln för ett tag sedan. Den funkade bra, men den var ju inte särskilt rolig att köra. Går inte alls att jämföra med dagens modernare Saabdieslar.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  4. #4

    2,2 diesel

    Jag har skaffat min andra 2,2a och förstår inte vad ni menar med att dom skulle vara trist dom går ju som fn när man chippar och 0,55/mil blandad körning 0,47 landsväg med en 95 automat, jag är nöjd.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Den som blir upphetsad av 2.2TiD har uppenbarligen inte kört någon bättre diesel förut.. Bleh sicken skit motor.

  6. #6
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 058
    Vi har en 9-5 2,2 TiD -05 i familjen den snart passerat 8000mil, inte ETT ENDA FEL! startar alltid osv.

    Jag kan lättast beskriva den såhär: bruksmotor utan spets alltså en riktig svenssonmotor

    den är någorlunda snål och framförallt driftsäker, villket inte gäller 3,0TiD i lika hög grad, dom har tyvärr en tendens att drabbas av fodersättningar

    så mitt tips är: Om du kan, köp en 1,9TiD 150hk, om inte, köp en 2,2 och chippa, men för guds skull låt bli passat, jag talar av egen erfarenhet

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    666
    9-3an fick 1,9an till -05 och 9-5an till -06. 3 liters snurran i 9-5an är allt annat än eknomisk, då den både drar mycket och har svinigt dyr skatt. Satts på 1,9an om du har råd annars på 2,2an. Om det sedan blir i en 9-3 eller 9-5 måste Du bestämma själv, men med barn skulle mitt val bli 9-5 SC 2,2TiD.
    Nu med sprit missil! (9-3 Bio Power)

  8. #8
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 058
    Tilläg till min föegående text, åk å provkör så får du avgöra själv
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

Liknande ämnen

  1. Söker: Ägarerfarenheter av Saabdiesel
    Av Rodder76 i forum Allmänt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 20:07
  2. Köpa en AMP1 - Förslag/hjälp/råd
    Av mattepe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-14, 22:10
  3. Hjälp med att köpa vinkelslip
    Av Travis i forum Off Topic
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-03-30, 21:33
  4. Var kan man köpa avgasventiler? (hjälp)
    Av Böhme i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 02:24
  5. HJÄLP!! skall köpa en saab 9-5 2.0T
    Av volvos80 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-07, 21:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •