Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Knackande ljud i varm motor B202

  1. #1

    Knackande ljud i varm motor B202

    Hej, jag har en Saab 900 -93 med 2.1 liters motorn (B212i) som gått 18 000 mil. Toppen är bytt för c:a 300 mil sedan till en utbytestopp. Den har gått perfekt sedan dess tills för 3 dagars sen då det uppkom ett lätt knackande/fladdrande ljud när jag låg på motorvägen.

    Oljetryckslampan lyste till en gång (och slocknade direkt) strax efter detta vid en inbromsning och nedtryckning av kopplingen, dvs. när motorn gick ner i varv. Jag stannade då direkt och tittade till oljenivån som såg bra ut (lite över hälften). Efter att ha stått en stund startade jag igen och då lät det inte längre, men sedan när bilen blev varm låter det igen, det knackande ljudet. Nu är det så hela tiden, bilen knackar när den blir varm (när nålen närmar sig mitten) men låter tyst och fint när den är kall.

    Jag har nu vart på 3 ställen, först hos den lokala verkstaden som till 80 % var säker på att det var en glappande kolvbult när han fick lyssna.

    Åkte sedan till en annan verkstad som misstänkte att fel topplockspackning monterats (den till B202 som är vanligare) och att den låg utanför kanterna och kolvarna tog i. (förstod inte riktigt vad han menade men...)

    Nu har jag även varit på Saab och han som lyssnade där sa att det låter som ett lager, troligen vevlager. Men mer gick inte att säga.

    Jag har tagit komp prov som visar på 13.0 på samtliga fyra. Jag har bytt olja och oljefilter (till det nya svarta, biltemas satt innan). Tändstiften ser fina ut.
    Så min fråga är vad ni tror, vem ska jag tro på och vad ska man göra?

    Jag har funderat på varför oljelampan lyste till en gång och om det kan berott på igensatt filter, men den gamla oljen såg helt okej ut när jag bytte. Lite svart men inte klumpig. Men borde man inte hört högre tickande etc. om oljetrycket är dåligt?
    Ska skaffa en oljetrycksmätare har jag tänkte nu i alla fall.

    Jag klarar inte avancerade jobb själv, men möjligen enklare.
    Kan man kontrollera underifrån på något sätt om det är lager? Svårt? Ser man lager därifrån? Kan man göra något med motorn monterad?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431
    Hej

    jag är ingen expert men fel toppackning bör det ju inte va om det bara låter när motorn blir varm för om kolvarna skulle slå i toppen skulle det ju vara hela tiden tycker iaf jag.

    om det knackar så kan det ju va nått lager och ska du kolla hur dom ser ut så lär du dela motorn från växellådan eftersom og900an har motorn på lådan men får väl se vad du får för svar från experterna här så det löser sig nog.
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  3. #3
    Har nu mätt oljetrycket och det verkar vara bra. Reagerar direkt om man gasar och ligger på drygt 3 bar vid kall motor och går ner till ca 1 bar vid varm motor (tomgång).

    Hällde även i en flaska STP för att se om det tystnade men det gjorde det inte. Har fortfarande inte klarat ut vad det är. Misstänker vevlager mest, men ljudet minskar som sagt om man gasar och försvinner helt vid ca 3000 varv och det märks inget när man kör och gasar heller (vilket det borde om det är vevlager). Vågar inte köra med den för tillfället ifall det skulle vara ett lager. Den knackar rätt dovt och kraftigt, tydliga slag som följer varvtalet, hörs tydligast vid gasuppsläpp.

    Lyssnade även med stetoskåp, men det låter på många ställen så det är ändå svårt att avgöra. Låter ovanför på toppen, mest ovanför kedjan men även i nedre delen av motorn. Låter också väldigt kraftiga knack i insuget.

  4. #4
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Testa o mecka loss remmarna till generator o servopump o se om ljudet försvinner. Det är ingen fara o bara starta motorn o lyssna. Men kör inte för länge bara, vattenpumpen drivs ju av remmarna också.

    Försvinner slamret så testa o plocka dit enbart servopumpen först o se om ljudet kommer tillbaka. Slamrar det är servopumpen boven, om inte så är det generatorn eller vattenpumpen.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    3
    "Åkte sedan till en annan verkstad som misstänkte att fel topplockspackning monterats (den till B202 som är vanligare) och att den låg utanför kanterna och kolvarna tog i. (förstod inte riktigt vad han menade men...)
    "

    han menar att om packningens diameter på hålen är mindre än diametern på cylindern, så är ju med andra ord packningen för liten och kolvarna går inte igenom hålet på packningen och slår därför imot kanterna, ergo ett knackande ljud.

    dock låter detta ganska otroligt

    Har du blå rök från avgassystemet ibland?

    I så fall kan ventilsätespackningarna vara utslitna

    du säger också att oljelampan lyste till, vilken atagligen betydde att du hadde lite olja i bilen vilket kan ha tagit skada på kamaxeln, har den fått ojämn yta pga skav blir det inte bättre då den får olja igen.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av disco
    I så fall kan ventilsätespackningarna vara utslitna
    Du menar ventilskaftstätningarna va? , vid sätet sitter det inga packningar iaf.

    >>Illusion01, jag tror på kolvslammer, tydligen rätt vanligt på 2.1:an.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    185
    Nu vet jag inte hurvida balansxlarna mm fungerar på din motor, men min 9000 hade ungefär samma symptom. Då var det ett vevlager som hade gett upp... Orsaken var att balansaxeldreven var nedslitna och frångav sig metallspån...
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

  8. #8
    Hej, tack för all hjälp, har lyssnat noga mot generator, vattenpump och servopump med stetoskåpet och där låter inget alls, så de borde det inte vara.

    Har inte sett någon blå rök i avgasröret, endast lite fukt men det brukar väl bildas kondens?

    Ja, det har troligen varit för lite olje i bilen men har öppnat och tittat i toppen och allt ser tipp topp ut. Kamaxeln och nockar ser ut som nya, detsamma gäller resten.

    Vad det gäller ventilskaftstätning/ventilsätespackning vet jag inte, har inte riktigt förstått hur de sitter, borde det möjligen visat sig i kompressionen (13.0 på alla fyra var det ju) om det skulle vara dem?

    Jag har förstått att det är vanligt med lite kolvslammer på 2.1:an men detta är alltså tydligt och rätt högt knackande.

    Balansaxel har jag ingen aning om, trodde nästan det kom senare och att det inte finns på og900, fast är ej säker.
    Men det skulle ju kunna vara nåt annat drev som givit ifrån sig metallspån som tillfälligt försämrade oljetrycket. Efter jag gjorde olje- och oljefilterbyte kanske det blev bra igen med knacket kvar.

    Kan det alltså vara vevlager trots att det inte låter speciellt mycket i oljestickan, och att det går bra att accelerara och belasta utan knack. Det knackar tydligast på tomgång vid varm motor?

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Mycket att "bena" i här ni men...gör ett försök.

    Citat Ursprungligen postat av Illusion01
    endast lite fukt men det brukar väl bildas kondens?
    Precis.

    Citat Ursprungligen postat av Illusion01
    Vad det gäller ventilskaftstätning/ventilsätespackning vet jag inte, har inte riktigt förstått hur de sitter,
    Ventilskaftstätningarna (som sagt finns det inget som heter sätespackning) sitter fast i toppen på ventilstyrningen och "kniper" runt ventilskaftet för att hindra oljan från att rinna ned i förbränningsutrymmet.
    Citat Ursprungligen postat av Illusion01
    borde det möjligen visat sig i kompressionen (13.0 på alla fyra var det ju) om det skulle vara dem?
    Nej, o de har överhuvudtaget inget med ditt problem att göra.
    Citat Ursprungligen postat av Illusion01
    Balansaxel har jag ingen aning om, trodde nästan det kom senare och att det inte finns på og900, fast är ej säker.
    Dålig på B212 men visst är det samma block som B202 fast med större borrning d.v.s inga balansaxlar.....
    Citat Ursprungligen postat av Illusion01
    Men det skulle ju kunna vara nåt annat drev som givit ifrån sig metallspån som tillfälligt försämrade oljetrycket. Efter jag gjorde olje- och oljefilterbyte kanske det blev bra igen med knacket kvar.
    Njaa, jag tror snarare på:
    •Högsommarvärme.
    +
    •Motorväg dvs rätt varm motor.
    +
    •Inbromsning.
    +
    •Något låg oljenivå.

    = Oljan flyttar sig framåt och oljesilen fick sig en slurk luft vilket gjorde att oljetryckslampan för någon sekund tändes.
    Ingen expert på utformningen av og900:ans tråg men blinkande lampa vid inbromsning känner jag igen från tidigare ägda 900:or.

    Citat Ursprungligen postat av Illusion01
    Kan det alltså vara vevlager trots att det inte låter speciellt mycket i oljestickan, och att det går bra att accelerara och belasta utan knack.
    Ett vevlager som är så dåligt att de börjar ge ifrån sig ljud håller inte länge.....o ljudet snarare förvärras av belastning enligt mina efarenheter.



    Ljud är svårt bakom tangentbordet.......

  10. #10

    Oljepumpen?

    Tack för hjälpen hittills, har dock ännu inte kommit på slutgiltigt vad det kan vara och inte åtgärdet det, men ska nu precis börja med att ta ner oljepumpen och se så att reduceringsventil inte fastnat. Kan som sagt accelerera utan att det knackar mer, och den går väldigt fint med kall motor. Är dock ändå orolig att det är vevlager.

    Trycket som jag mätte kanske ändå är lite lågt, kan inte helt lita på mätaren, men det var knappt 1 bar på tomgång vid varm motor och knappt 4 bar direkt efter start. Har haft 10-40 semisyntetisk olje i. Kan man blåsa oljekanalerna med tryck när man tagit loss oljepump ifall något skulle bäckat igen lite, jag har kompressor...

    Nu är bilen så att när jag startar så fladdrar/klapprar den till precis efter startögonblicket precis som om oljan runnit bort?? ... och sedan är den tyst och får fint tills den blir varm då den börjar knacka kraftigt igen.

    I Haynes gör-det-själv bok står det att vevlagerknack eventuellt kan minska vid belastning, detta stämmer ju i så fall, men kan det även vara så att det inte hörs vid kall motor (och bättre oljetryck?).

    Det skulle vara ett himla jobb att lyfta motorn och ta isär och byta vevlager för att sedan ändå ha samma knack kvar. Vill försöka göra allt man kan innan motorn lyfts och plockas isär ifall det skulle vara något annat.

  11. #11

    Knackande ljud i varm motor, uppdatering

    För er som är intresserade av hur det har gått tänkte jag berätta lite.

    Det har gått långsamt och bilen har mest stått, men det som jag har fått gjort är i alla fall att ha tagit ner och kollat på oljepumpen (går bra med motorn monterad efter man tagit bort remskivan, lite trångt bara). Alla drev och huset såg dock ut som nya och inte det minsta slitna ut.

    Tog även bort reduceringsventilen och när kolven skulle ut så satt den fast (det tog tid innan jag fick ut den). Väl framme så såg den bra ut, inga repor eller liknande så jag undrar hur den kan ha fastnat, men det är väl något skräp som kommit dit kanske och bränt fast på något vis. Gjorde rent så mycket jag kunde och satte tillbaka allt, kolven gick väldigt fint in sen endast med fingertoppen som det ska vara antar jag. Däremot var det rätt svårt att sätta dit bulten som håller kolv+fjäder igen då man måste trycka in fjädern för att få gäng, inte så hårt egentligen men svårt ändå eftersom det är trångt.

    Ett tips för alla som har og900 med misstänkta problem med silen/oljetrycket är att ta bort oljepumpen och hitta rätt kanal och blåsa där. Jag hade ritning framför mig och luskade ut vilken kanal som går till oljesilen (från där oljepumpen satt längst ner). Detta för att med tryckluft blåsa baklänges om ni förstår vad jag menar och på detta sätt göra ren den lite utan att riva motor och ta isär låda etc. för att nå silen. På min lät det inte som något lossnade eller var igenbäckat (om det nu går att höra).
    Även när man blåste väldigt försiktigt i kanal bakom oljepumpen kom tydligt luft ut genom oljestickan, dvs inget ingenbäckat.
    För att göra detta fäste jag bara en gummibit (som kan täta mot kanalen) på munstycket till tryckluftpistolen. Detta är gjort underifrån med bilen upphissad. Det mesta nås dock uppifrån också men det blir då ännu mer trångt.

    Får se hur det går när jag häller i ny olja och startar snart. Tänkte försöka använda en olja som är relativt tjock även vid varm motor för att det verkade ju vara vid uttunnad olja och varm motor som den knackade. Förhoppningsvis berodde knacket enbart på för lågt oljetryck och inte att något lager tagit skada medan man kört med fastnad reduceringsventil, vet ju ej hur länge den suttit fast...

    Har inte tröttnat på bilen än i alla fall :-)

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sweden / Stockholm / Järfälla / Viksjö
    Inlägg
    87

    kolla topplocket!

    Kolla så att topplocket inte läcker olja... det gjorde eller gör nämligen min 9000. DEn drar lite lite olja vilket gör att jag får ett ljud likt en diesel motor eller ett starkt knackande ljud. Kolla så du inte ser stora oljespår eller fläcker där du inte förväntar dig att se dem!


    lycka till
    /D
    - 9-3 Aero 2.0T -02 (205 hk)
    - 9-3 2.0 T, 154 hk -99

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    jag tror på kolvslammer, tydligen rätt vanligt på 2.1:an.
    Jag tror också på det.

    Ganska vanligt.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    Dum fråga kanske, men vad exakt är det som slamrar när det är kolvslammer? Glapp kolvbult eller?
    Svart 900 T16 91

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    jag tror på kolvslammer, tydligen rätt vanligt på 2.1:an.
    Jag tror också på det.

    Ganska vanligt.
    Inte när det blir varmt va?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    336
    Min 2,1 har kolvslammer men den blir tyst när den blir varm, så det tror jag inte är ditt problem.

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    om det hörs väldigt bra så kan du prova att ta bort nån tändkabel nån sekund. Så fort förbränningstrycket upphör så brukar typiska lagerknack också upphöra eftersom belastningen försvinner.
    Då kan man utröna exakt vilken cylinder det är.
    OBS ! På egen risk, slutsteg till tändning och annat KAN ta skada om man rycker tändkablar.

  18. #18
    Precis, har också läst att kolvslammer ska vara just vid kall motor och minska för att försvinna när den är varm . Detsamma gäller kolvbultsknack som jag förstår (för att metall expanderar av värme och glappet försvinner?).

    Dum fråga kanske, men vad exakt är det som slamrar när det är kolvslammer? Glapp kolvbult eller?
    Den 25 apr -06 skrev Dr. Boost:
    Hej !

    På grund av geometrin med korta stakar så tenderar 2.1orna till att låta lite säreget. Lite kolvslammer hör liksom till....
    Är det alltså kolvbulten som sitter i vevstaken som låter då? Har det inte med kolvspelet att göra också? Nyfiken :-)

    Min bil har dock inte slamrat innan detta knackande uppkom så speciellt jättetydligt är det nog inte på alla, det var möjligen lite råare ljud än normalt. Kanske beror på vilken olja man använder etc.

    om det hörs väldigt bra så kan du prova att ta bort nån tändkabel nån sekund. Så fort förbränningstrycket upphör så brukar typiska lagerknack också upphöra eftersom belastningen försvinner.
    Provade faktiskt tidigare att ta bort tändkablarna en och en och lyssnade men hörde inte så bra, knacket var kvar tror jag oavsett vilken jag tog bort, möjligen att det kan ha minskat något på cylinder 2 och 3 men inte nämnvärt om det ens minskade, svårt att höra när bilen går på 3 cylindrar. Kan man genom detta test verkligen utesluta lager? Åtminstone tyder det inte på lager.

  19. #19

    Vevlager uteslutet

    Hej, en uppdatering, det går fortfarande långsamt, men nu har jag faktiskt bytt vevlager på bilen och hittade massor av metallspån i oljetråget, dock ingen igensatt sil. Vevlagren såg ut att vara helt slut och varmkörda, de var liksom prickiga och allmänt väldigt slitna men oturligt nog så låter bilen precis likadant med nya lager.

    Jag fortsätter att felsöka helt enkelt.

    I och med att bilen skramlar till en gång vid start, ca 8-15 snabba slag och att den sedan blir tyst och går fint tills den blir varm, så har jag tänkt att det måste bero på att oljan rinner ut nånstans (tydligen inte vid lager) och ett ställe skulle kunna vara vid oljepumpen. Den ska tydligen ha ett axialspel mot transmissionskåpan. Mätte ej detta när jag plockade ner oljepumpen men dreven såg hur fina ut som helst, inte en repa eller någonting. kan det vara så att dreven klarar sig men att det blir en "fördjupning" i oljepumphuset / transmissionskåpan istället?

    Det var även lite glapp där drevet från oljepumpen skulle kugga i "tänderna" på vevaxeldrevet, tänkte inte direkt på detta då jag vid det tillfället för övertygad att det var lager. Tänkte att detta spänns väl fast på något sätt ändå med remskivan och den bulten som dras åt så mycket ( 175Nm har jag för mig det var) men har nu blivit osäker på om det är så eller inte?

    Ska ta ner och mäta i alla fall.

    Känns som att det är mycket spekulation nu, men man måste ju för att hitta felet :-)

    Nån ide?

  20. #20

    Ljudfiler

    Finns ljudfiler nu på detta knackande:

    Start av kall motor:
    http://www.jannis.se/bil/kallmotor.wav

    Varm motor:
    http://www.jannis.se/bil/varmmotor.mp3

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Knackande motor B202
    Av NRT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-01-24, 21:39

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •