Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Felsökning - Map Sensor Circuit Intermittent High Voltage

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4

    Felsökning - Map Sensor Circuit Intermittent High Voltage

    Hej!

    Har nyligen skaffat en 9-5 kombi 2000 2.3t (170hk) som gått 21500mil.

    Bytte olja och filter direkt efter köpet och har sedan kört ca 80mil utan problem. När jag körde ut på motorvägen i måndags tyckte jag att motorn kändes lite svag och märkte att Check Engine lampan tänts.

    Kollade felkoderna och fick fram följande:

    P1106 Dual Alternator Lower Fault/ Manifold Absolute Pressure (MAP) Sensor circuit Intermittent High Voltage

    Testade att rensa koden och körde en sväng med bilen. När jag testade att gasa på lite tändes CE igen och samma felkod fanns åter igen i datorn.

    Skulle gärna få lite tips på hur jag fortsätter att felsöka detta. Vet någon vad felkoden betyder? Är MAP sensors trasig eller är det någon slang eller liknande som kanske har lossnat eller gått hål på? Tänkte ikväll försöka kolla om alla vakumslangar och dyligt sitter på plats eller om jag kan hitta något annat som inte ser rätt ut...

    Tänkte också testa något annat OBD2 program för att se om jag kan få ut lite mer information än bara felkoden.

    Alla tips mottages tacksamt!

    /Björn

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Kolla om generatorn laddar runt 14V.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Läste ur denna kod ur en kompis bil häromdagen, jag TROR att det är tryckgivaren på insugsröret som spökar. Troligen är det endast byte utav den som gäller isåfall, men forska gärna vidare och återkom i frågan..

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Det sätts även den typen av felkoder då wastegatestången hoppat av från klaffen. Så innan du gräver ner dig i djup felsökning, slå en kik under värmeskyddet över turbon och kontrollera så allt står rätt till med wastegatearrangemanget.

    /D

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Tack för alla tips!

    Har nu plockat bort värmeskyddet och kunnat konstatera att wastegatestången verkar ha lossnat:






    Problemet nu är att klaffen sitter fast och inte verkar gå att rubba mer än några mm. Ska den gå att rubba? Måste jag plocka loss turbon för att fixa detta? Har inga bilder på hur den ser ut innutå så det är lite svårt att veta varför den sitter så hårt fast och hur omfattande problemet är. Vilket håll ska jag försöka snurra den, nu pekar den ju nästan rakt neråt.

    /Björn

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Den ska vridas tillbaka "moturs". Just denna turbomodellen har en dum liten kant som klaffen hakar i när man ska vrida tillbaka armen. Om man slår med ett litet spett eller nåt liknande, på turbinhuset, samtidigt som man försöker lirka tillbaka armen KAN det gå. Men oftast får man tyvär lossa på avgasröret för att hjälpa klaffen för hand.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Det stämmer att klaffen hade fastnat i vidöppet läge!

    Plockade bort avgasröret från turbon och lyckades sedan pilla tillbaka klaffen i rätt läge genom rucka på armen samtigit som jag försökte dra och lyfta ventilen med en tändhattsavdragare. Det var lite små pyssligt men det gick till slut och nu verkar det fungera som det ska. Tror inte att det hade gått att få tillbaka den i rätt possition utan att plocka av avgasröret från turbon.

    Ska försöka få tag på en sprint så pinnen håller sig kvar på armen under måndagen. Har inte velat köra med bilen utan sprinten om den skulle lossna och fastna igen, men jag har kört motor och varvat lite och problemet verkar i alla fall vara löst. Får se hur den beter sig under lite last imorgon kväll när jag förhoppningsvis fått tag på en ny sprint.

    Har en bild på hur det såg ut inne i turbon när luckan fastnat som jag kan lägga in i tråden imorgon.

    /Björn

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Här kommer lite bilder som kanske kan vara av intresse för andra som har liknande problem.

    Wastegate-armen har lossnat:



    Wastegate-armen pekar nästan rakt nedåt och går bara att rubba någon mm:



    Såhär såg det ut i innanför avgasröret på turbon:



    Efter lite pillande gick det att få tillbaka klaffen till sitt rätta läge:



    Nu gick det att koppla ihop WG-armen med stången igen. Det enda som saknas nu är en sprint från Saab (kostar 10kr) så att problemet inte uppstår igen och så måste ju även avgasröret skruvas på igen:



    Passar på att tacka Danjell för bra tips!

    /Björn

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Kul att det löste sig! Inte varje gång det blir så billigt i slutändan, så passa på och var nöjd

    /D

Liknande ämnen

  1. P1670 OG9-5 B2x5
    Av airflowfredde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2020-03-03, 13:52
  2. Boostpressure too high NG93 1,8t bsr
    Av AkiTom i forum International SAAB related talk
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-14, 22:33
  3. P0113 Intake Air Temp Sensor:Signal To High??
    Av JohanW i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 08:10
  4. High-voltage coil betyder? larm koppling
    Av Mr_Andersson i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-04, 18:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •