Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Verkstaden glömde nolla serviceindikatorn

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    11

    Verkstaden glömde nolla serviceindikatorn

    Lämnade in min 9-3SS på 6000-mila service för 2 veckor sedan, bilen hade då gått 5700 mil (lite tidigt ja - men det passade bäst då). Inga problem - de hade nollat oljekvaliteten så det såg ok ut. Nu - när bilen rullat 5900 mil så får jag upp ett meddelande om att det är dags för service. Kollar jag i SID:en så står det att det är huvudservice. Jag ser att jag kan nolla detta själv - men vad händer om jag gör det - nollas även oljekvaliteten? Det vill jag ju inte då den är nere på 92% och dämed kommer bli fel.

    edit: Kom på en annan sak; jag klagade på att gångjärnet på förardörren knakar, man hör varje läge sas. Frågade om det var något som byttes på goodwill då bilen bara är två år gammal. Nej sa de, men de tog 175 kronor för att smörja det Det lät ju lite bättre - i en vecka, nu är det likadant igen. Funktionen påverkas ju inte men det låter ju lite B på en så ny bil. Någon som fått gångjärn utbytt?

    /Robban

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Verkstaden glömde nolla serviceindikatorn

    Citat Ursprungligen postat av Robban74
    Lämnade in min 9-3SS på 6000-mila service för 2 veckor sedan, bilen hade då gått 5700 mil (lite tidigt ja - men det passade bäst då). Inga problem - de hade nollat oljekvaliteten så det såg ok ut. Nu - när bilen rullat 5900 mil så får jag upp ett meddelande om att det är dags för service. Kollar jag i SID:en så står det att det är huvudservice. Jag ser att jag kan nolla detta själv - men vad händer om jag gör det - nollas även oljekvaliteten? Det vill jag ju inte då den är nere på 92% och dämed kommer bli fel.

    edit: Kom på en annan sak; jag klagade på att gångjärnet på förardörren knakar, man hör varje läge sas. Frågade om det var något som byttes på goodwill då bilen bara är två år gammal. Nej sa de, men de tog 175 kronor för att smörja det Det lät ju lite bättre - i en vecka, nu är det likadant igen. Funktionen påverkas ju inte men det låter ju lite B på en så ny bil. Någon som fått gångjärn utbytt?

    /Robban
    Om du nollställer själv så nollas även oljan, men det gör väll inte så mycket, bara att komma ihåg att det "saknas" 8%. Du kör väll ändå inte hela vägen ner till 0%.

    Beträffande gångjärnet så kan dert vara så att skruvarna som håller fast gångjärnet mot karossen kanske sitter lite löst. Gjorde det på min när det lät om gångjärnet. Använd lite locktight och dra åt skruvarna så kommer det sluta
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    11

    Re: Verkstaden glömde nolla serviceindikatorn

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Om du nollställer själv så nollas även oljan, men det gör väll inte så mycket, bara att komma ihåg att det "saknas" 8%. Du kör väll ändå inte hela vägen ner till 0%.
    Nej, det har du alldeles rätt i, dessutom så tänker jag sticka in ett extra oljebyte när kvaliteten är nere på 50%. Jag gör så - tack för svaret.

    /Robban

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    11
    Nu har jag gjort det och oljekvallen nollades inte så allt är frid och fröjd.

    /Robban

  5. #5
    Hur är det möjligt att släcka meddelandet "dags för service" på en 9-3SC M06?

    Verkstaden glömde göra detta när den var inne för en månad sen
    / Skåne Jonta

  6. #6
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av Skåne_Jonta
    Hur är det möjligt att släcka meddelandet "dags för service" på en 9-3SC M06?

    Verkstaden glömde göra detta när den var inne för en månad sen
    Borde väl stå i din instruktionsbok?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Robban74
    Nu har jag gjort det och oljekvallen nollades inte så allt är frid och fröjd.

    /Robban
    Hur gjorde du för att "nolla", ja jag vet att det kanske står i boken men passar på att fråga nu när jag ser tråden. Glömmer kolla boken när jag är i bilen

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av Robban74
    Nu har jag gjort det och oljekvallen nollades inte så allt är frid och fröjd.

    /Robban
    Hur gjorde du för att "nolla", ja jag vet att det kanske står i boken men passar på att fråga nu när jag ser tråden. Glömmer kolla boken när jag är i bilen
    Ska gå att välja "nollställ" när du är inne i servicemenyn i SIDen.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av Robban74
    Nu har jag gjort det och oljekvallen nollades inte så allt är frid och fröjd.

    /Robban
    Hur gjorde du för att "nolla", ja jag vet att det kanske står i boken men passar på att fråga nu när jag ser tråden. Glömmer kolla boken när jag är i bilen
    Ska gå att välja "nollställ" när du är inne i servicemenyn i SIDen.
    Tack för svaret.
    Ska testa när jag bytt olja

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Jag skulle nog åka tillbaka för att få service lampan släckt. De kanske kan se att du har släckt lampan själv vid ett senare tillfälle. Inget bra om det blir tjafs om någonting.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

Liknande ämnen

  1. AS3 Ljudsystem i verkstaden.
    Av rgolsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-15, 23:51
  2. Problem med att nollställa serviceindikatorn i SID
    Av kungmackan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 21:00
  3. Återställa Serviceindikatorn?
    Av green machine i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 19:37
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •