Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Bearbetad(?) Tb03 Trim 45 något att hänga i julgranen?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    912

    Bearbetad(?) Tb03 Trim 45 något att hänga i julgranen?

    Hej!

    Jag köpte mig nyss en turbo, både jag och säljaren var på det klara med att det var en Trim 60. Men icke! När jag kom hem mätte jag inloppets minsta diameter (längst inne vid impellern) till ca 40 mm vilket borde ge Trim 45 enligt denna listan:
    http://www.900aero.com/main/tech_main_turbo.htm

    En originalturbo alltså. Dock ska den vara "flow preppad" (vad nu det innebär) och det är också det jag vill veta! Är denna turbo "flow preppad" och vad menas egentligen? Köpte den för att det skulle vara en trim 60 och funderade egentligen inte över själva flow preppningen. Bättre än original? Effektmålet ligger på ca 230 - 250 hk.

    Bilder:



    Jag har noterat att själva "tröskeln" i inloppet som finns på min nuvarnade turbo är bortslipad.
    Nuvarande turbo:


    För jag gör väl rätt med mätningen av Inducermåttet?

    Glad för svar!
    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    954
    Det låter som du har mätt rätt!

    Flow-prep finns i lika många smaker som det finns "turbo-firmor"

    Men själva meningen med flow-prep är att man skall flödesoptimera turbon.
    Polera här och där, ta bort gjutskägg, etc, etc. du förstår nog vad jag menar

    om man tar fram stora tummen och pekfingret så kan man gissa sig till följande mha av mapparna...(hp=~lb/min*10)
    T3 -trim 40 -> ~180 HP
    T3 -trim 45 -> ~210 HP
    T3 -trim 50 -> ~255 HP
    T3 -trim 60 -> ~280 HP
    T3 -trim super 60 -> ~320 HP
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    912
    Okej! Jag är i stort behov av ny turbo och denna känns rätt fräsch i lagret. Dock har avgashuset en rätt rejäl spricka tvärs över wastegatehålet. Men jag tyckte ändå det var bra pris för en trim 60 med tanke på att jag kan byta avgashuset till det som sitter på min kassa turbo.

    Ger flow preppningen något värt att betala extra för? Och vad är ett bra pris för en sådan här turbo (Tb03 Trim 45 med vattenkylning)?

    Lite segt känns det, för det var ju inte en standard turbo jag var ute efter!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 797
    Citat Ursprungligen postat av David V
    Ger flow preppningen något värt att betala extra för?
    Får man tro Svensk Turboservice uppgift på en ökad kapacitet på 15-30% så kan det kanske vara värt att betala extra för.

    Låter lite som du försöker övertala dig själv att du gjort en skaplig affär endå men hur du än vrider o vänder på det
    har du betalat för något som inte var vad det borde....

    Finns ingen chans att du kan häva köpet istället?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    912
    Jo, killen som jag köpte det av har lämnat lite garanti och verkar trevlig att ha å göra med så det är nog inga problem att lämna tillbaka det. Grejen är det att jag har ca 14 mil enkel resa till honom!

    Just nu försöker jag bara övertyga honom att det faktiskt inte är en trim 60 turbo, så får vi se hur vi löser det sedan. Prisreducering eller lämna tillbaka det.

    Vad är den värd tro, den verkar nyrenoverad som han sa, det stod en text "Gasquet Required" inuti kompressorhuset som försvann när jag tog på den, så särskilt många liter luft har inte passerat där.

    Tvättdags!
    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 849
    Hej !

    Jag tycker att det ser ut som om väldigt många liter luft har passerat kompressorhjulet med tanke på hur det ser ut.

    Men jag fattar inte riktigt, nyrenoverad med samtidigt spicka i turbinhuset ?

    Nja, ge tillbax snurran o skaffa nå't annat, jag skulle inte ens lägga den bakom julgranen...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    963
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Får man tro Svensk Turboservice uppgift på en ökad kapacitet på 15-30% så kan det kanske vara värt att betala extra för.

    Jo, de sa så till mig oxå. De hävdade på allvar att den TD04HL-19T som satt på kärran (som gav 340 hk) skulle ha kapacitet att ge 30% mer effekt vid samma laddtryck efter flowprep.

    30% upp på 340 hk är 440 hk. Nå'n som tror att en 19T pallar det vid bibehållet laddtryck?


    M.v.h. J
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 849
    Hej !

    Hmmm, 30% upp...
    Nja, det vorde nog trots allt lite för bra.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    963
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Hmmm, 30% upp...
    Nja, det vorde nog trots allt lite för bra.

    Skoja inte...
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arvidsjaur, Alingsås
    Inlägg
    459
    Originalturbon räcker iallafall till ditt effektmål.
    900i 16V 88b.
    CR 125 -03. CR 500 -02. 900i -88.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 553
    Jag skulle nog ha hängt den i julgranen men inte i bilen . Nä, men om den är köpt för billig penning kan du ju köra med den, för den räcker nog till ditt effektmål (fast inte så mkt mer än så). Jag delar dock Boosts skepsism. Den kanske inte är så seriöst renoverad. Kanske har man tvättat den väl, lackat tryckdosan och slängt dit en fin ny blå slang så den ger ett fräsht intryck. Jag kan inte avgöra ATT det är så, utan bara att det KAN vara så med tanke på avgashuset.


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Är Maptuns trim verkligen något att ha?
    Av driver i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2012-02-20, 22:55
  2. Hårdare WG till TB03?
    Av -StronG- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 16:43
  3. Samma DP på TD04HL-15T och TB03?
    Av Mackan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-10-07, 18:59
  4. garett tb03 på og900 t8 -88
    Av wille h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-09-28, 21:55
  5. Gick bra 40mil efter trim sedan hände något. FIXAT!!
    Av Hensu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-09-17, 12:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •