Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ljudproblem

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978

    Ljudproblem

    Har byggt i lite stereo i veckan dock med ett problem......

    Har dragit kabel till framdörrarna via vänstra sidan där jag också la strömen, lågnivå dragen på högersidan. Har innan bytt framsystem och baksystem som jag driver på en panasonic enkel cd. Har funkar bra till idag då jag kopplat in ett nytt Impact 4 kanals steg och monterat midbasarna i dörrarna. Jag får ett skrapande ljud i höger framkanal på instrumentbrädan när höger midbas "jobbar". Vad fasan är problemet? Kollade att jag inte klämt någon kabel bakom stereon och skruvade också ur mellanregisteret och ställde den på instrumentbrädan och då verkade problemet försvinna eller minska. Är det ett jordproblem med steget eller stör helt enkelt midbasen mellanregistret pga att kablarna kanske går nära varandra i instrumentpanelen
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    69
    Testa att koppla högtalarna direkt på steget där det ligger. Alltså korta kablar som inte går genom bilen. Kvarstår felet är det på signalsidan eller helt enkelt i slutsteget.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978
    Kopplade ur steget genom att rycka säkringen men oljudet kvarstår i vänster mellanregister som drivs på stereon. Frågan då är väll om inte något hänt antingen högtalaren eller förstärkaren i huvudenheten när jag kopplande in strömen till steget första gången och det blev någon typ av strömrusning(ljusbåge vid säkringen). har lyft högtalaren men det är inte glapp någonstanns osv. Tyckte att det försvann när högtalaren inte var fastskruvad i plåten utan stod löst på instrumentbrädan dvs ingen jord mot högtalarchassit.
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    korgen kanske är lite vek på midden så den blir lite skev när du drog dit den, och talspolen skrapde emot magneten lite? låter den bra när den ligger löst?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    korgen kanske är lite vek på midden så den blir lite skev när du drog dit den, och talspolen skrapde emot magneten lite? låter den bra när den ligger löst?
    Har ju kört med framsystem ca 2 veckor och det har låtit bra, problemet blev direkt när jag installerat steget, midbasar & sub vilket inte borde påverka den över huvud taget
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    aha ok, enda möjligheten i så fall är ju att det är fel på huvudenheten eller att steget på nåt vis stör den, testat utan steget inkopplat om det blir bra då? inte skruvat steget i plåten?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457
    Testa att koppla bort lågnivån från steget också. (Om du inte redan gjort det)
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978
    Kopplat bort lågnivån gjorde jag med när jag labbade, steget sitter på lådan dvs bara jordat via kabeln som iofs inte går till batteriet utan till chassit på bilen.
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

Liknande ämnen

  1. Ljudproblem Saab 9-3 SS -04'a
    Av Topzen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-05, 03:32
  2. Hjälp med ljudproblem
    Av Sokken i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 11:50
  3. hjälp ljudproblem
    Av jimmyjim i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-24, 16:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •