Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Varför bolmar det ? och varför sprutar det olja ?

  1. #1

    Varför bolmar det ? och varför sprutar det olja ?

    Allvarligt fel ?

    Problem nr 1

    Det är såhär. att på senare dagar så har min Saab 900 T16 -88 börjat bolma som F*N när man står på tomgången men inte annars.
    Det kan inte vara turbon som är trasig för den laddar som den ska och bilen går lika bra som tidigare. så jag gissar på att det är toppen som spökar. Ventiltätningar kanske ? eller nån packning.

    Problem nr 2

    När jag fyllt på med olja så kastar bilen upp exakt ALL olja upp igen genom oljestickan vilket resulterar i ett VÄLDIGT blött motorutrymme!
    Vad felet är här har jag ingen susning om så jag tänkte att ni kanske har någon humm om vad det är ?

    tacksam för svar.

    //Linus
    Saab 9000 CS -94 Vinterbilen.
    Ford Sierra RS Cosworth 4x4 -91 Sommarbilen.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527
    Jag skulle børja med att kolla upp alla slnagar och nipplar m.m. till vevhusventilationen. Och om det ser ut att vara ok så ær næsta steg ett kompressionsprov.

    Kanske det bara ær nåt knas med en igensatt slang i vevhusventen som gør vevhustrycket før hogt, men det kan æven vara en eller flera spruckna kolvar eller kolvringar som gør att det blir før høga tryck i vevhuset som då gør att olja trycks upp genom oljestickan.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    okej. ska kolla det.

    Hmm jaså det kan vara såpass illa så kolvar och kolvringar strykt med ?
    Borde inte bilen gå sunk då ? för den går ju precis som den ska och det är inga som helst missljud nånstans. Borde det inte bli mindre komp om kolvar och kolvringar går sönder ?
    Saab 9000 CS -94 Vinterbilen.
    Ford Sierra RS Cosworth 4x4 -91 Sommarbilen.

  4. #4
    Så många saab ägare och ett svar kan väl inte vara möjligt ?
    Ni ska ju kunna detta :P NÅN lär väl veta nånting ?
    Saab 9000 CS -94 Vinterbilen.
    Ford Sierra RS Cosworth 4x4 -91 Sommarbilen.

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Citat Ursprungligen postat av ApeCake
    okej. ska kolla det.

    Hmm jaså det kan vara såpass illa så kolvar och kolvringar strykt med ?
    Borde inte bilen gå sunk då ? för den går ju precis som den ska och det är inga som helst missljud nånstans. Borde det inte bli mindre komp om kolvar och kolvringar går sönder ?
    Kolla ventilationen som sagt först.
    Den kan gå rätt bra med spräckt kolv, min första turbo hade det och den rök rätt bra samt drog olja men samtidigt gick den otroligt bra ändå (trimmad t
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  6. #6
    okej. ska kika på ventilationen och se om jag hittar något fel där. någon som vet exakt vad jag ska kolla efter ? typ något speciellt som brukar vara märkbart vid ett fel med vevhusventilationen. annars får jag köra ett kompressionstest och kolla ifall det är något med kolvar eller ringar.

    Bilen är trimmas hos speedparts och har ca 230 hp så den rör på sig ganska bra iaf.

    något pinsamt vid rödljusen i stan när bilen knappt syns av all rök hehe.
    Saab 9000 CS -94 Vinterbilen.
    Ford Sierra RS Cosworth 4x4 -91 Sommarbilen.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    56
    Vit rök: vatten
    Mörk/svart rök: olja

    Detta följer fysikens lagar. Det som kan var problemet är att hitta var detta kommer in i förbränningsrummet.
    Cosmic blå 9-3 -02 steg 1

  8. #8
    Hmm ja.. alltså, den eldar ju olja, det vet jag att den gör för det luktar apa.. bränd olja. och det är vit/blå rök..

    jag trodde att svartrök förekom vid bensinförbränning. alltså att bilen matar på för mycket bränsle som sedan inte hinner förbrännas tillräckligt fort.
    Saab 9000 CS -94 Vinterbilen.
    Ford Sierra RS Cosworth 4x4 -91 Sommarbilen.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242
    Vit rök = vatten
    Blå rök = olja
    Svart rök = bensin
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    251
    Problem nummer 1:

    Jag hade nog inte uteslutit turbon så snabbt. Har själv haft en gammal 99 turbo som gjorde precis så. Stod man på tomgång en stund så började det bolma kraftigt.
    Laddade precis som den skulle, och lät inte dåligt och var inte glapp heller. Jag körde över 1000 mil med bilen utan mer problem än att det bolmade kraftigt om man tomgångskörde en stund.

    Problem nummer två:

    Sprutar den ut oljan direkt när du startar och kör på tomgång eller när du kört en bit och laddat lite?

    Min gamla 9000 2.3T hade en riktigt dålig turbo. Turbinaxeln glappade minst 10 mm. Den turbon laddade också felfritt i 1500 mil, men den lät lite illa. Mot slutet körde jag bort en luftslang på spjällhuset som sannolikt fick turbon att övervarva ordentligt. Efter den incidenten verkade oljan passera ut i avgasröret när turbon laddade, vilket gav "check engine" och kraftig blårök --> turbobyte.

    Kan det vara som så att din turbo är glapp och vid laddtryck släpper igenom luft i oljereturen, vilket ger vevhustryck och olja som sprutar ut?


    Skulle komp-provet, och vevhusventilationen vara ok, så kanske det tänkbart.
    Annars har andra haft vettiga teorier.

    Lycka till!
    Olle

  11. #11
    Okey.

    Jag har inte haft så mycket tid till att kolla vad felet kan vara ännu.
    så just nu står bilen på parkeringen bara.

    Japp. den trycker ur sig oljan genom oljestickan när man varvar på lite och drar lite på växlarna. då blir det dyngsurt i motorutrymmet direkt och all olja pissar ner på backen under bilen.


    det där med varnings lampan "check engine" har jag på min också. den lyser ibland och sen efter ett tag så slocknar den. jag trodde att det berodde på att all olja försvann så oljetrycket vart för lågt. men det verkar inte vara det heller.

    har ingen plats att meka med bilen ännu så jag ska fixa det så fort som möjligt.

    Föresten, är det någon som vet vad det kan kosta att köra ett kompressionstest ?

    tack för alla svar.

    MvH Linus
    Saab 9000 CS -94 Vinterbilen.
    Ford Sierra RS Cosworth 4x4 -91 Sommarbilen.

  12. #12
    Jeg tipper på toppakningen eller enveisventilen på veivhusventilasjonen.

    Er det toppakningen får du trykk i veivhuset og motoren trykker ut olja. I tillegg får du vann i sylindrene og bilen ryker hvitt. Lukt i ekspansjonstanken, lukter det eksos er toppakningen gåen.

    En vanlig feil er tett ventil til vv. Det er den som er svart og grå og sitter på slangen som går fra ventilkåpa på toppen av motoren. Du skal kunne blåse en vei. Bytt til den som er til 9-5, den er bedre.
    -90 og900S Trionic 5.5
    -72 Sonett III
    Ingvar N629 på STCN

  13. #13
    okej. ja är det bara topp packningen så är jag lycklig hehe för sån har jag ligger här. Men brukar inte bilen gå dåligt om den går sönder ? iofs så har jag laggt märke till att bilen har blivit en aning slöare av sig. man lär trycka lite hårdare på gasen för att den ska börja ladda och dra lite. fast det kanske är inbildning hehe.

    Nu har jag lite att spekulera i iaf. tackar för alla svar.
    och är det någon annan som lurar på något så skriv gärna.

    Tack.
    Saab 9000 CS -94 Vinterbilen.
    Ford Sierra RS Cosworth 4x4 -91 Sommarbilen.

  14. #14
    Var ute och startade upp bilen i dag.

    När jag startade bilen så bolmade det ingenting på tomgången men såfort den blev varm så började den ryka som bara Helv*te!

    Den laddar fortfarande som vanligt enligt laddtrycksmätaren och den drar iväg som vanligt också. Men problemet med att den slungar upp 129783487 liter olja genom oljestickan vid gaspådrag kvarstår.

    Fan det blir dyrt med olja. .nu blir det inge mer köra med bilen förens jag vet vad detta kan vara för spökfel.

    Blä för bilar.. häst & vagn is the shit.
    Saab 9000 CS -94 Vinterbilen.
    Ford Sierra RS Cosworth 4x4 -91 Sommarbilen.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    217

    Nyfiken

    På hur det har gått. Sitter på samma problem...
    9-5 2,0t -98

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030
    Olja genom påfyllningsröret indikerar övertryck i vevhuset.
    Steg 1:
    Kolla så att vevhusventilationen fungerar som den ska.
    Backventilen ska vara hel och man ska kunna blåsa i den stora slangen obehindrat.
    Fungerar VV som den ska så går man till
    Steg 2:
    Gör ett kompressionsprov på motorn.
    Kompet får inte diffa för mkt och bör ligga mellan 10 och 11 på en någorlunda fräsch spis.
    Allt över detta är bara bra.
    (Blanda inte ihop detta med kompressionsförhållande.)
    Lågt på en eller flera cylindrar?
    Pytsa i LITE olja i varje och gör om testet.
    Ökar värdena så tyder det på slitna ringar.

    Är värdena väldigt låga tex 8 eller mindre så är risken för trasiga kolvar överhängande.

    Sammanfattning:
    1 Vevhusvent.
    2 Kompprov.
    3 Återkom med resultat

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  17. #17
    Okey. tackar. skall göra detta nu i veckan så får vi se vart det bär av nånstans hehe tack alla.
    Saab 9000 CS -94 Vinterbilen.
    Ford Sierra RS Cosworth 4x4 -91 Sommarbilen.

Liknande ämnen

  1. Olja i insuget, varför? OG9-5 B308
    Av pzddae i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-18, 12:48
  2. varför drar bilen olja?
    Av Purex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-27, 16:22
  3. mycket olja i vevhuset. varför?
    Av totte_norrköping i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 13:17
  4. Lätta svänghjulet. Hur? Varför? Varför inte? [9-5]
    Av 32991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-01-16, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •