Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Segt

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Segt

    Vet inte om detta är rätt forum, då jag inte riktigt vet vad som felar hos mig. Köpte ett par 18" komplett med däck begagnat för några timmar sedan. Asade på hjulen och körde hem. Märker följande skillnader från 15"arna.

    1. Segare styrning. Nästan lite understyrd. (Kanske är helt normalt?)
    2. Darrar i ratten i lite högre hastigheter, speciellt när vägen viker av lite åt något håll, i långa utdragna svängar m.a.o. , känns som den drar lite åt vänster.
    3. Säkert inbillning, men känns som bilen går lite långsammare när turbon börjar ladda. Känns inte som det är samma tryck och ryck som innan.

    Orginal låg på:
    195/65/R15
    Nya är:
    Fram: 225/40/R18
    Bak: 235/40/R18

    Ska tilläggas att höger framdäck nog inte går igenom en kontroll, sletet som fan. Fick extra däck till som skall skiftas imorgon. Har en fråga på det med, som vi kan kalla nr:
    4. Däcket jag fick med är snedslitet, ja ska rita lite [*-----]. Detta var då ett däck, där vänsterkanten är nedsliten, men mitten och högerkant har väldigt bra mönsterdjup, ser inte alls slitet ut. Måste jag köpa nytt däck, eller kan jag ha slitna sidan innåt utan att det är någon fara?

    Är väl lite överkänslig nu första rundan med hjulen på, men om detta är symptom på nånting ni känner igen är jag väldigt tacksam!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  2. #2
    Att det går segare är naturligt eftersom du ökat rulldiametern från 1937 mm till 2016mm = +4%
    Kom ihåg det när du passerar de kära kamraskåpen och om du redan ligger på marginalen

    Johan
    900S-90, 99GL-74, 99EMS-76, 99-77LE, 99-78GLs, 99-82GL

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    504
    Det blir alltid lite stötigare och hårdare när man går upp i fälg dimention.
    Mer fälg = mindre gummi.
    Skakningarna i ratten kan ju vara obalans i dåcken, bara att balansera bort isf.
    Med större och bredare dimension, har du ju mer gummi i kontakt med gatan, vilket gör det lite trögare att ratta. Skall vara så
    Bredare och större dimension blir även mer spårkänsligt, vilket kan "dra" åt olika håll.
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av KNAK
    Bredare och större dimension blir även mer spårkänsligt, vilket kan "dra" åt olika håll.
    Å är däcken snedslitna, som de verkar vara i detta fallet, så blir framträder sådana fenomen mycket tydligare.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    stämmer nog rätt bra, var iväg och balanserade däcken idag, o den spårar nåt så in i h*lvete när det är lite sämre asfalt. Men eftersom allting tydligen är normalt är jag nöjd

    Kan det förresten ha någonting att göra med hjulinställningen? Höger bak är snedslitet med det slitna inåt, vänster bak är samma.
    Framdäcken är helt okej mönster.

    Nu är det ju inte min bil som slitit snett, men bör jag kolla min inställning också? Köpte bilen för nån månad sen från bilhandlare, tycker kanske att dom borde haft koll på det isåfall?
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    629
    en framhjulsinställning är mycket billigar än nya 18" däck så jag skulle göra det iaf !
    sen så får du akta dig för elaka trotoarkanter
    sen att det är obalans kan också ha o göra med om naven är skitiga för det ska vara rent och snyggt när du sätter på fälgen annars så blir det obalans även om du har balanserat hjulen.

    sen att det kränger så innåt helvete när det är dålig väg eller att den lutar är sånt man får ta, gäller o hålla i ratten bara
    '
    mvh

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    låter väldigt bra, tack för alla bra svar. vad går en framhjulsinställning på? Har för mig att baken är helt stum, stämmer det?
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    591
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    låter väldigt bra, tack för alla bra svar. vad går en framhjulsinställning på? Har för mig att baken är helt stum, stämmer det?
    Ja, röva är inte mycket att göra på. På de modellerna är det endast toe-in fram man kan justera lätt. En inställning kostar allt från 500-1000 SEK. Jag skulle dock byta däcken som inte uppfyller kriterierna och göra inställning. Bor du i Linköping så vet jag ett riktigt bra ställe.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Alla däck utom vänster bak går igenom en kontroll.. däcken är ju inte
    jättebilliga i de dimensionerna heller tyvärr.
    Men eftersom framdäcken funkar så borde jag väl kunna göra en inställning utan att få komplikationer efter ett antal mil?
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

Liknande ämnen

  1. Segt att få i växlarna :S
    Av Jocke.T i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-04-23, 17:40
  2. 95:a, segt varvtal
    Av Saab_Krille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 12:15
  3. segt laddtryck
    Av sarsaero91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 19:35
  4. Går segt och dåligt!
    Av Macke3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 01:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •