Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Motorn tickar!?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    659

    Motorn tickar!?

    Hejsan!
    Kör 9-5 Aero 00- Sedan..
    När bilen står på tomgång tickar den ganska högt oftast,
    men ibland ingenting..
    vad kan det vara?
    MVH!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    459
    Hrmm.... Låter skumt. Men för att lugna dig så tickar min med. Och "skrammlar" lite med. Tickandet är nog spridarna. Och "skrammlet" är väll kamkedjan.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    659
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Hrmm.... Låter skumt. Men för att lugna dig så tickar min med. Och "skrammlar" lite med. Tickandet är nog spridarna. Och "skrammlet" är väll kamkedjan.
    Offan, inget man behöver oroa sig för då?
    Tycker fasiken inte om det iaf, skämmigt ju när man ska kyla turbon, hehe.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985
    min ticka när jag hade dåligt med olja... enkelt att kolla iaf
    Segfirre Productions

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    659
    Ska undersöka det där med oljan imorgon.
    Har nämligen köpt bilen idag, hadevolvo innan.
    kan säga att jag ALDRIG trodde att skillnaden på bilarna var så enorm,
    ÄLSKAR Saab Aero.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Hrmm.... Låter skumt. Men för att lugna dig så tickar min med. Och "skrammlar" lite med. Tickandet är nog spridarna. Och "skrammlet" är väll kamkedjan.
    Finns mycket som kan skramla och ticka, ventiler och ventilyftare och spridare medmera.. Kolla upp det där

  7. #7
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Är det varvtalsberoende?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    En kille jag känner hörde igår morse plötsligt ett högt tickande när han stod vid ett rödljus.
    Stängde av radio + ACC för att höra bättre.
    Lät som en en ventil fast 100 ggr värre. Såg framför sig hur 1000-lapparna fladdrade iväg.
    Plötsligt ändrade tickandet frekvens utan att motorvavet ändrades.
    Det blev röd gubbe....

    Ibland går man(killen jag känner alltså) upp för tidigt på morgonen.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  9. #9
    Hejsan

    Prova att köra en Engine Flush och sedan i med ny och fin olja i motorn ! Fungerade perfekt på min farmors Opel Astra med Eco motor

    Lycka till från A

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    659
    Tack för tipsen!
    När det väl tickar & man gasar lite på tomgång, så ökar tickandets hastighet..

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Hade nyligen problem med tickande motor, men det löste sig med oljepåfyllning. Skämdes att det hade gått så långt innan jag förstod att det var dåligt med olja i motorn. Kan det innebära skada för motorn om den gått länge med för lite olja? I mitt fall kanske jag hade tickandet i två - tre veckor, så jag antar att motorn inte gått allt för länge med låg oljenivå.

  12. #12
    Guest
    Hade stora problem med tickande på min Audi 100. Det vidae sig vara oljan också.

    Jag var då inte så rädd om den bilen så jag åkte till Biltema och köpte mig lite olja och slog i.

    Det BLEV inte bättre kan jag lova. Jag köpte då en dyr olja (kommer ej ihåg vilken) men det blev grymt mycket bättre.

    Så mitt tips är att köpa en bra och dyr olja. Byt olja var 500 nde mil för att skona motorn. kör just nu Mobil 1 Formula 1 i min saab 9-3 aero.

    Har du dålig olja från början. Köp billig olja på biltema häll i den låt motorn gå i ett par minuter och byt till den bättre oljan så skall du se att allt går fint sedan.

  13. #13
    Guest
    OBS glömde en grej...

    köp lite rengöringsgrejer på Mekonomen. kommer inte ihåg märken men det är mindre oljeburkar somsom du häller ner i bensinen som rengör ventiler med mycket bra.

    Köpte även en olja som minskar ventilknackning som BMW andvänder. Kan ta reda på märke och namn om du behöver veta.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    71
    Min tickade och skramlade ett par dagar tills för en timme sen. Nu Funkar inte bilfan längre.
    Kan inget
    -----------------
    http://www.garaget.org/?car=20201

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    659
    Bytte olja, tickandet försvann.
    tack grabbar..!

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645
    Citat Ursprungligen postat av Paul
    Hade nyligen problem med tickande motor, men det löste sig med oljepåfyllning. Skämdes att det hade gått så långt innan jag förstod att det var dåligt med olja i motorn. Kan det innebära skada för motorn om den gått länge med för lite olja? I mitt fall kanske jag hade tickandet i två - tre veckor, så jag antar att motorn inte gått allt för länge med låg oljenivå.
    Det är nog väldigt individuellt... Mort som skrev några rader upp denna tråden körde med låg oljenivå i säkert två månader, till och med så att oljelampan började lysa i skarpa kurvor, tur att T7-motorerna håller så bra

    Nej, men det är förmodligen väldigt mycket beroende på tur och andra faktorer, kolla oljan på studs så har du det gjort

    EDIT: Hoppsan, såg att problemet var löst...
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    659
    Citat Ursprungligen postat av Roijer
    Citat Ursprungligen postat av Paul
    Hade nyligen problem med tickande motor, men det löste sig med oljepåfyllning. Skämdes att det hade gått så långt innan jag förstod att det var dåligt med olja i motorn. Kan det innebära skada för motorn om den gått länge med för lite olja? I mitt fall kanske jag hade tickandet i två - tre veckor, så jag antar att motorn inte gått allt för länge med låg oljenivå.
    Det är nog väldigt individuellt... Mort som skrev några rader upp denna tråden körde med låg oljenivå i säkert två månader, till och med så att oljelampan började lysa i skarpa kurvor, tur att T7-motorerna håller så bra

    Nej, men det är förmodligen väldigt mycket beroende på tur och andra faktorer, kolla oljan på studs så har du det gjort

    EDIT: Hoppsan, såg att problemet var löst...
    Hehe, japp.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    459
    Men motorer tickar lite endå. Det ska ju inte vara några metaliska knackningar. Men spridare, ventiler m.m låter ju. Plus att jag tycker kamkedjan låter en del på Saabarna....

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    jo, det låter en hel del om motorn och som total okunnig om bilar är det svårt att veta om allt är som det ska. I mitt fall var bilen inne på service i september och har nu kört ca 1700 mil när jag hörde tickandet. Som andra skrivit förut, är det nog lämpligt att göra extra oljebyte vart 1000:e mil, men jag tänker inte på sånt, kommer knappt ihåg servicen, men då uppskattar jag att Sidden säger till. Tack för hjälpen allihop, känns lugnare att veta att jag förmodligen inte förstör motorn

Liknande ämnen

  1. motorn tickar.
    Av tobiasviktor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-19, 23:53
  2. Motorn tickar (9000), vad göra?
    Av -= Marcus =- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 01:07
  3. Motorn tickar, hjälp!
    Av Alexi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-18, 14:22
  4. Motorn tickar
    Av Robban_GBG20 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 20:18
  5. Motorn tickar!
    Av BigPimp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-05, 13:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •