Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Tips ang. stöldskydd tack - og900

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675

    Tips ang. stöldskydd tack - og900

    Ska ta ut min og900s i trafik snart och undrar lite hur ni andra og900 ägare har gjort för att få behålla era bilar på parkeringen?

    Min bil har inget larm, eller nåt annat heller för den delen, men jag har funderat på en riktig rattkrycka samt brytare på nåt bra ställe.

    Behöver mer pros och cons av er gamla og900 rävar

    /Tim

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    En bra krycka lär ju förhindra all stöld. I UK har de ena jävulska kryckor. Såg en som innesluter hela ratten, växlespaken och kopplingen. Frågan är vart man transporterar den, lär ju ta hela bagaget.

    En annan schyrre grejj vore ju en sån här hjulklamp som de också är förtjusta i i UK. De ska ju tydligen inte gå att ta bort så lätt så det vore väl lämpligt? Syns ju väldigt klart på utsidan också att det blir svårt att köra iväg med bilen...

    Edit:

    http://www.bulldog-security-products.co ... 60-051-789

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    En bra krycka lär ju förhindra all stöld. I UK har de ena jävulska kryckor. Såg en som innesluter hela ratten, växlespaken och kopplingen. Frågan är vart man transporterar den, lär ju ta hela bagaget.

    En annan schyrre grejj vore ju en sån här hjulklamp som de också är förtjusta i i UK. De ska ju tydligen inte gå att ta bort så lätt så det vore väl lämpligt? Syns ju väldigt klart på utsidan också att det blir svårt att köra iväg med bilen...

    Edit:

    http://www.bulldog-security-products.co ... 60-051-789
    En krycka kommer det att bli, men frågan är bilken modell man skall satsa på (vill ha en bra och godkänd)?

    En "klamp" skulle inte vara helt fel... Eftersom jag skall besöka min syster i England så kanske jag ska ta mig en titt på vilka "trevliga" modeller dom har att tillgå. Tackar för länken btw.

    Vart är det bäst att sätta brytaren, eller vilken krets är smartast att bryta?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425
    Töm bilen själv som polisen brukar säga

    Dvs ha inte mynt och andra småsaker framme. Bilen ska nästan vara helt clean inuti, har du solglasögon så går det att lägga dom under stolen, allt annat ska ligga där bak.
    I Västerås så brukar nästan alla og900 ägare öppna handsfacket också för att visa att man inte har något där.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675
    Citat Ursprungligen postat av H20
    Töm bilen själv som polisen brukar säga

    Dvs ha inte mynt och andra småsaker framme. Bilen ska nästan vara helt clean inuti, har du solglasögon så går det att lägga dom under stolen, allt annat ska ligga där bak.
    I Västerås så brukar nästan alla og900 ägare öppna handsfacket också för att visa att man inte har något där.
    Tömma bilen kan ju vara lite småsvärt med tanke på att jag har en toppola på den, men jag skall göra mitt bästa.

    Få upp dörrarna eller komma in i bilen är ju en barnlek men om man vill ha kvar sin Saab där man lämnade den så vill jag ha en brytare eller nåt annat som gör att dom inte kommer iväg med bilen.
    Ska ju ut på semester med ekipaget om ett par veckor och då vill man inte gärna bli av med bilen...

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    506
    På min bruks-900 har jag monterat en brytare på styrströmmen till startmotorn, sitter "i anslutning till" kofångarskölden. Fanns att köpa som färdigt kit på OK där jag bor.

    Finbilen förses med ett ABUS-rattlås, kostar en slant men är riktigt gediget. Sen försvinner rotorn också mellan söndagsåkningarna ;-)
    99 turbo-80, 900 T16 Aero -88, 9-3t 2001.
    http://www.garaget.org/?car=27246

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    På jobbparkeringen, som är TV-övervakad och väktarna sitter ca. 12 m från bilen och kan se den genom fönstret

    Det sitter även ett Cobra larm i den.

    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  8. #8
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Jag använder en "Mega Lock" rattkrycka, godkänd av SSF (Stöldskyddsföreningen). Köpte den på HCJ i Göteborg och den kostade strax under 1000kr. Utöver den har jag larm med startspärr och ska nog fixa en brytare till bränslepumpen.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Jag använder en "Mega Lock" rattkrycka, godkänd av SSF (Stöldskyddsföreningen). Köpte den på HCJ i Göteborg och den kostade strax under 1000kr. Utöver den har jag larm med startspärr och ska nog fixa en brytare till bränslepumpen.

    /Henrik
    Beställde en godkänd rattkrycka igår.
    Ska ta och måntera en brytare till soppapumen samt se till så att vissa vitala delar är urkopplade eller, rent av, borta

    Kommer nog att bli bra detta... får vi hoppas.

    /Tim

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Jag använder en "Mega Lock" rattkrycka, godkänd av SSF (Stöldskyddsföreningen). Köpte den på HCJ i Göteborg och den kostade strax under 1000kr. Utöver den har jag larm med startspärr och ska nog fixa en brytare till bränslepumpen.

    /Henrik
    Beställde en godkänd rattkrycka igår.
    Ska ta och måntera en brytare till soppapumen samt se till så att vissa vitala delar är urkopplade eller, rent av, borta

    Kommer nog att bli bra detta... får vi hoppas.

    /Tim

  11. #11
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    276
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  12. #12
    En sån här ska jag fasen köpa.
    Motormännen säljer den också, men för drygt 900 spänn.
    http://www.alarmera.se/rattkrycka.htm

  13. #13
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Jag har monterat en brytare i serie med tryckvakten= motorn stannar omgående när man slår av brytaren. Kopplar man ur bränslepumpen så finns det fortfarande lite tryck kvar som bilen kan gå på.
    ///Mackanized
    Tillbaka

Liknande ämnen

  1. Köp av svets, råd och tips, tack.
    Av Glader9991 i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-04-10, 01:27
  2. Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-08-24, 21:16
  3. Tips på lackförseglingskit tack
    Av Dadid i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 00:46
  4. Stöldskydd og900. El- och Motor-relaterade frågor/tips.
    Av tornros i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 23:22
  5. Tips inför T8:a köp, tack..
    Av saabas i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 20:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •