Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Trasig elhiss/funkar ibland

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    30

    Trasig elhiss/funkar ibland

    Hej behöver lite hjälp!

    Elhissen på förarsidan har alltid funkat men en dag så började rutan gå jättesakta för att till slut fastna...väntar man en stund så hoppar elhissen igång igen och åker upp/ner men sakta och bara c:a 2cm. Íbland funkar den inte alls då får man vänta 5-10 min innan man kan få upp hissen igen otroligt irriterande. Alla andra hissar funkar bra förutom att passagerarhissen fram, där är det fördröjning, trycker man på knappen så tar det nån minut innan hissen kommer igång...bilen är en saab 9000 cse -93 2.3i

    vet inte vad jag skall göra köpa ny motor, ny konsoll, alla tips tas emot med glädje.

    MVH Benny Nilsson

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Om du har tillgång till en multimeter kan det vara lönt att mäta hur stor ström det går igenom den motorn jämfört med de andra. Om den drar betydligt mer eller mindre så kan du utgå ifrån att det är motorn som är trasig. Jag vet dock inte hur svårt det är att komma åt motorerna, det kanske är lika bra att köpa en begagnad direkt och sätta dit.

    Jag tycker det låter som att motorn har gått sönder på något sätt, bränt ett par kol eller något liknande. Du kan ju i och för sig börja med att försöka smörja upp den med något lämpligt och se om det hjälper.
    9-3 ss -03 Arc.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    631
    det är väldigt lätt att ta bort dörrpanelen och kolla till motorn. se bara till att du får bort aööa skruv innan du drar nåt

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    30
    har testat att smörja men det verkar inte funka heller frågan är går det att ta någon annan motor tillexempel högerbak och sätta fram. motorn fram går men låter "trött"

    mvh

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Citat Ursprungligen postat av bais
    har testat att smörja men det verkar inte funka heller frågan är går det att ta någon annan motor tillexempel högerbak och sätta fram. motorn fram går men låter "trött"

    mvh
    Låter den trögt och sjukt om du kopplar bort den ifrån resten av mekaniken? Det skulle ju kunna vara en tröghet i den också. Om den passar är väl enklast att kolla, skruva bort en annan och testa helt enkelt. En begagnad motor borde väl inte kosta allt för mycket på närmsta "hämta-själv"skrot.
    9-3 ss -03 Arc.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    30
    skruvade den åbäket från högerbak och vid första anblick så såg hela "mekanismen" identiskt ut med den fram. Sagt och gjort, in med fanskapet i framdörren och upptäcka att hissanordningen är 4cm förlång.helvete surrar ett par gånger i huvet samtidigt som jahaja muttras ur mungipan och en prilla åker in. nä vafan gör vi dådå tänker ja lite snabbt...jo fan jag tar ju självklart motorn från bak å skruvar på hissanordningen fram, lysande sickan. jaha bara skruva av den tänkte jag medans jag löft av locket till hissanordning och plong där kom lite vajrar å rullar utfarandes. efter ett riktigt helvetes jävla jobb så fick jag ihop hisshistorian å slängde in skiten i dörrarna. Fram funkar det utmärkt och glad vart man med bak vart det samma fel som när motorn satt fram vilket betyder att skiten e slut. bättre å kunna öppna rutan fram en bak än å slänga ut 800 spänn på en motor från skroten. Tack för all hjälp endå

    over and out
    / Herr Nilsson

Liknande ämnen

  1. Trasig elhiss og 9-3 - Hur montera de gröna glidrullarna?
    Av FazeNorth i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-21, 15:51
  2. Trasig elhiss 9-3ss -03
    Av 90002.3power i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 11:08
  3. Någon som haft trasig elhiss på en 9-3 04-06?
    Av -Rickard- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 14:47
  4. Trasig elhiss hö-sida, 9-5-01
    Av Turbo-Eddie i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-28, 19:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •