Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vibrationer i ratten. Kan det vara låsbultarna?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    553

    Vibrationer i ratten. Kan det vara låsbultarna?

    Har inte haft min aero så länge så jag vet inte riktigt om detta fanns förut. Har iallafall satt på låsbultar för att fälgarna (17" Original) inte skall bli snodda.

    Tycker dock att det vibrerar lite i framvagnen vid farter från 110 - 140. Bulten var lite längre än originalen kan den ha tryckt ut hjulen lite så de sitter snett?
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 116
    Medlem#
    6101

    Re: Vibrationer i ratten. Kan det vara låsbultarna?

    Citat Ursprungligen postat av Treo
    Har inte haft min aero så länge så jag vet inte riktigt om detta fanns förut. Har iallafall satt på låsbultar för att fälgarna (17" Original) inte skall bli snodda.

    Tycker dock att det vibrerar lite i framvagnen vid farter från 110 - 140. Bulten var lite längre än originalen kan den ha tryckt ut hjulen lite så de sitter snett?
    Börja med att spänna om hjulet och se om det hjälper. Passa samtidigt på att ta av hjulet och kontrollera att det är rent i kontaktytan mellan skivan och fälgen.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vänersborg / Uppsala
    Inlägg
    124
    Kolla så du inte glömt navstyrningen (en plastring som sitter på navet i alu-fälgen) om du har sådana. Sen skulle jag nog kolla lufttrycket i fälgen eller kolla balanseringen. Kan även vara någon glapp styrled eller spindelled.

    //Artin
    9000cse -95 2,3 Turbo 200Hk+/323Nm+ Maptun steg1 nu med 3" hela vägen. Och snart steg 3!
    Vw Typ1 -55 Oval under renovering (Retrocustom)
    Vw Typ2 -67 splittPickup Rostlooker

  4. #4
    har samma problem med min 9-3 aero.

    köpte den föra året, så man tycker ju att jag inte borde ha misslyckats med 2 stycken däckbyten.. hehe..
    kommer dock inte ihåg om det var så när jag hade vinterdäck.. körde inte så mycket med den då..

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    235
    checklista:

    1. glapp i styrleder? > hissa upp bilen och rucka försiktigt på hjulen. Små glapp kräver mycket små rörelser för att upptäckas med bara hand-känslan.

    2. sitter fälgen rätt mot navet? > ta loss och se till att ytorna är rena och torra. Sätt tillbaks, kors-dra bultarna.

    3. Obalans? >balansera om hjulen

    4. knasiga däck? > byt till däck av känt fabrikat. Fundera inte ens på regummerat.

Liknande ämnen

  1. Vibrationer i ratten
    Av MaCCe_93 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 20:45
  2. Vibrationer i ratten
    Av anze i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-17, 16:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •