Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Farthållare (givaren?)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338

    Farthållare (givaren?)

    Idag så renoverade jag och min kompis min huvudcylinder.. jag hade inte så jätte småverktyg så jag råkade komma mot givaren till farthållaren som sitter över bromsen så det knäckte till lite. jag kände på den svarta pinnen från gicaren till pedalen att den va lös.. så kännde jag på den över kopplingen den satt fast.. jag va ute och testa bilen efter huvudcylinder renoveringen. och den gick kanon i kopplingen.. men m,in farhållare va död kan man fixa den pinnen som har gått av i givaren eller måste man köpa en ny? svår att byta? vad kan den kosta på skroten ??

    mvh Jonas
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  2. #2
    Gått av verkar nästan lite otroligt att den gjort... Har du kollat först så att pinnen inte bara tryckts in. Den drar du ut igen med en plattång modell mindre. Pinnen låser i små hack när den trycks in, så du får ta i lite mer än du eg tycker du borde, DOCK ej så hårt att du sliter ut den ur fästet. Om du brytit sönder den så kostar den inte många skrotkronor.

    Mvh

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882
    Farthållarfrågor flyttar jag till "Ljud och elektricitet".


    I övrigt instämmer jag i det -94 9000 2,3T cse skrivit.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    den e helt glapp pinnen man kan dra den fram och tillbaka i själva givaren.. det är pinnen som gårmot pedalerna jag menar hoppas ni förstår.. för det knaka till lite när jag råkade komma mot den. den vid kopplingen är stum och sitter som den ska att den går in men sen ut till ett visst läge och stannar där medans bromsens ligger löst i givaren typ

    mvh Jonas
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  5. #5
    Ja, går pinnen att dra fram o tillbaka "för hand" utan motstånd så är nått vajsing. Konstruktionen kan inte vara så avancerad, så jag skulle plocka lös givaren o dela den för att kolla läget.

    Mvh

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    så nu har jag pillat bort givaren och dcå råkade ena fästet gå av så jag måste fixa ny.. men det va att den hade åkt in och bara dra ut tror jag iaf.. det va som olika hack. Men hur långt ut ska man dra den. för den på kopplingen är ju knappt ute någe alls:s men hur långt ska man bra ut pinnen ?

    mvh Jonas
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882
    Jag har för mig att jag drog ut pinnen till det tog stopp, åtminstone 10-12 mm. Avståndet justerar ju sedan in sig när du satt tillbaka givaren och släpper upp pedalen.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. ABS givaren bak 9000
    Av rgolsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 10:48
  2. ABS-givaren??
    Av djuppe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 19:10
  3. givaren till
    Av starcraft i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 22:16
  4. ABS givaren..död?
    Av 1of3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-09-21, 13:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •