Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Roligt att se att det händer saker på SAAB också. :)

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 831

    Roligt att se att det händer saker på SAAB också. :)

    Det är inte bara på Volvo man utvecklar nya, lite udda prylar, för att förbättra säkerheten. Jag tänker på deras system för att upptäcka saker i den "döda vinkeln". Det här håller man på att "forska fram" på SAAB: http://www.bilsport.se/artikel_bild_top ... vdelning=8

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    2 466
    Jag kan ändå inte hjälpa att det känns lite skrämmande att det gått så långt att
    Saab vill hjälpa bilförare att hålla fokus på vägen
    detta behövs.
    Och människan vandrar på jorden om och ingen vet, varifrån hon kom,
    och ingen vet, vart leden bär, och ingen vet, vad livet är.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 695
    Citat Ursprungligen postat av Fizzle
    Jag kan ändå inte hjälpa att det känns lite skrämmande att det gått så långt att
    Saab vill hjälpa bilförare att hålla fokus på vägen
    detta behövs.
    Ja, men minns debatten om HM:s underklädesreklam för några år sen; den distraherade oss manliga bilförare & var därför trafikfarlig.
    Vad blir nästa steg i trafiksäkerhetstänkande?
    Automatiska "skygglappar" som reagerar på korta kjolar & annat intress.. förlåt distraherande?

    Citroën har ju i dagarna lanserat det där systemet som startar en vibrator i förarstolen & väcker föraren om man passerar sidlinjerna.
    Själv fick jag mer än en gång väcka min farfar när jag hörde att det började rassla av grussprut i hjulhusen då han somnat & var på väg ner i diket.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 539
    Jag tycker det verkar som en bra ide!

    Är ju både bra/dåligt, men bra att dom uppfinner lite nya saker!

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 695
    På tal om trafiksäkerhet, i samma tidning som ovan finns följande att läsa:
    90-åring med dålig syn fick förnyat körkort
    En 90-åring, från Båstad lyckades förnya körkortet trots att han ser ganska dåligt och inte hör särskilt bra heller. När körkortet skulle förnyas skrev han under handlingarna och sände in fotot eftersom han brukar använda körkortet som legitimation.

    Och någon vecka senare så hade han sitt nya körkort från Vägverket.
    - Är det klokt. Att de automatiskt utfärdar nya körkort till nittioåringar som knappt kan se. Det är ju många år sedan jag ens cyklade, säger han till Sydsvenskan.
    Vägverkets chefsläkare, Lars Englund, anser att det är en läkare som brustit i sina åtaganden. Han säger att alla läkare är skyldiga att anmäla till länsstyrelsen om deras patient skulle vara olämplig som bilförare.

    Pratar inte om det
    Mannens läkare säger dock till att frågan om körkortet aldrig varit på tal.
    - Man pratar ju inte om det vid varje läkarbesök, säger han.
    Regeringen har givit Vägverket uppdraget att utreda hur läkarna ska bli mer benägna att anmäla. Utredningen ska redovisas senast den 1 oktober nästa år.
    Förra året fick 2.500 personer sitt körkort återkallat av medicinska skäl. 90-åringen bestämde sig för att sluta köra bil 1968.

    (TT)

    Och även detta:

    Kvinnor bakom ratten i jul ger färre olyckor
    Om kvinnorna tar över ratten i jul, kommer antalet omkomna i trafiken att minska dramatiskt.
    - Kvinnor kör mycket säkrare än män, säger Gunnar Carlsson vid trafiksäkerhetsorganisationen NTF.

    Sedan 1990 har 467 personer dödats och cirka 15.000 skadats i jul- och nyårstrafiken. Hade de flesta av bilförarna varit kvinnor, eller åtminstone kört som kvinnor, hade antalet varit betydligt lägre.
    Det gäller förstås inte bara helgtrafiken.
    Om manliga förare under de senaste tio åren kört bil som kvinnor brukar göra, hade antalet omkomna bilförare varit cirka 1.000 färre enligt NTF:s beräkningar.
    - Till det ska läggas färre antal omkomna passagerare. Exakt hur många är svårt att avgöra, säger NTF:s trafiksäkerhetschef Gunnar Carlsson.
    Han har gjort beräkningar som visar på skrämmande skillnader mellan mäns och kvinnors sätt att uppträda i trafiken.

    85 procent män
    Av de som 2001 lagfördes för vårdslöshet i trafik var över 85 procent män. Det ser ungefär likadant ut för övriga trafikbrott: Nästan 90 procent av dem som lagfördes för olovlig körning var män.
    Över 90 procent av dem som lagfördes för rattfylleri var män. För brottet drograttfylleri var andelen något lägre, 87 procent. Detsamma gäller grovt rattfylleri, 89 procent.
    Till viss del förklaras skillnaderna mellan könen med att män kör bil i betydligt större utsträckning än kvinnor. Men bara delvis.
    Enligt Gunnar Carlssons beräkningar var det under 2001 3,5 gånger så många män som kvinnor som lagfördes för ett trafikbrott efter att hänsyn tagits till körsträcka.
    När det gäller rattfylleri och drograttfylleri, lagfördes 3,8 gånger fler män än kvinnor.
    - Männen kör också fortare. Preliminär statistik visar att det skrivs ut åtminstone dubbelt så många ordningsböter per körd kilometer för män som för kvinnor, säger Gunnar Carlsson.
    - Jag tror att kvinnor dessutom är bättre på att inte köra mot rött ljus och bättre på att respektera stopplikten.

    Laglydigheten viktigast
    TT: Kvinnor kör helt enkelt bättre än män?
    - Nja. Man ska skilja att köra bra och köra säkert. Vi har en föreställning om att köra bra är att kunna hantera sitt fordon skickligt, att kunna anpassa sig till omgivande trafik och hänga med i tempot. Det har dock mycket lite med trafiksäkerhet att göra, säger Gunnar Carlsson.
    - Säkerhet i stället handlar om att vara nykter, att sätta på sig säkerhetsbältet och aldrig köra fortare än vad som står på skyltarna. Om alla gjorde det skulle vi halvera antalet döda i trafiken.
    TT: Det gör kvinnorna?
    - Ja. I stor utsträckning kan man förklara den stora skillnaden mellan omkomna manliga och kvinnliga bilförare med att kvinnorna är betydligt mer laglydiga än män.
    - Det gäller på trafikens område, precis som på många andra områden.

    (TT)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citroën har ju i dagarna lanserat det där systemet som startar en vibrator i förarstolen & väcker föraren om man passerar sidlinjerna.
    Nackdelen med det systemet är ju att det krävs en sidolinje. På mindre vägar är ju det väldigt ovanligt och då funkar ju inte det systemet.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 200
    Fast jag tycker det är OTROLIGT klent med nya inovationer från Saab.
    Inget spännande nytt alls på väldigt väldigt länge! Mins inte ens när det var sist.

    -Då pratar jag om teknink som verkligen letet sig ner i bilarna och inte nått mumo jumbo som visats i nån monter!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    241
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Fast jag tycker det är OTROLIGT klent med nya inovationer från Saab.
    Inget spännande nytt alls på väldigt väldigt länge! Mins inte ens när det var sist.

    -Då pratar jag om teknink som verkligen letet sig ner i bilarna och inte nått mumo jumbo som visats i nån monter!

    M.V.H.
    Det KAN ha nått att göra med att plånboken(SAAB`s) inte har varit fet på sista tiden eller vad tror ni.............???
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

  9. #9
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 460
    Medlem#
    5129
    Fast alko-låset i nyckeln är ju ganska nytt. Om det ens har kommit ut
    på marknaden.
    Till mitt garage: Garaget

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 200
    Citat Ursprungligen postat av Aeroman
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Fast jag tycker det är OTROLIGT klent med nya inovationer från Saab.
    Inget spännande nytt alls på väldigt väldigt länge! Mins inte ens när det var sist.

    -Då pratar jag om teknink som verkligen letet sig ner i bilarna och inte nått mumo jumbo som visats i nån monter!

    M.V.H.
    Det KAN ha nått att göra med att plånboken(SAAB`s) inte har varit fet på sista tiden eller vad tror ni.............???
    Jo, det förstår jag.
    Men då måste ju ägarna ta sitt ansvar!
    Det går ju inte att "lura" kundkretsen med en massa "demoprojekt" som sedan aldrig ser dagsljuset.
    Det är ju rent pinsamt att se hur efter dagens Saabar är teknikmässigt.
    (för att inte tala om kvalitétsmässigt och prestandamässigt)
    Bra och snygga säljer inte idag, det måste till något i paritet med turbo när den kom osv för att dra till sig uppmärksamhet.
    + en bra mycket bättre kvalitét för att hålla kvar ägarna vid bilmärket.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 173
    Medlem#
    4714
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Fast jag tycker det är OTROLIGT klent med nya inovationer från Saab.
    Inget spännande nytt alls på väldigt väldigt länge! Mins inte ens när det var sist.

    -Då pratar jag om teknink som verkligen letet sig ner i bilarna och inte nått mumo jumbo som visats i nån monter!

    M.V.H.
    Spännande eller inte men saab var iaf först med aktiva nackskydd... Eller har jag fel, detta tycker jag är en väldigt bra uppfinning iaf...

    O det här systemet tror jag inte är fel alls, tvärtom tycker jag det låter riktigt bra...

  12. #12
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 355
    Medlem#
    6413
    Volvos döda-vinkel påhitt måste vara det onödigaste på väääldigt länge..
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Ögonrörelsekameror som arbetar med infraröd teknik har funnits i många är just den biten är ingen uppfinning.
    Inom IVSS en del av der Nationellla Fordonsforskningprogrammet http://www.pff.nu/main.aspx?ObjectId=59 ... daaa5c5d6b

    Jobbar med att få till ett 15 miljoners projekt med Volvo Technology, Vägverket mfl. för att utvecka metoder för att utveckla ett alkohol & drog lås (kontinuerlig övervakning). Det går även att kolla vakenhetsgrad mm.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    955
    Visst kul att Saab är med i utvecklingen Men !
    Alltså. Jag ska helt klart behålla en bil som inte har några hjälpmedel, där föraren kör o bestämmer över bilen helt och inget annat. Där förarens agerande är det enda som påverkar bilens färd oavsett om det är ett misstag, en medveten handling eller en medveten handlig som överskrider förmågan.
    För snart går det väll inte att köpa bilar utan massa sånt här överdrivet elektronikst trams...
    Visst det kan va bra för dom som tycker bilåknig är ett nödvändigt ont men för en som kör bilen och inte åker i den och som huvudsakligen inte har den som transportmedel är sådant bara irriterande.
    Abs bromsar.. det räcker

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 200
    Citat Ursprungligen postat av HP
    Visst kul att Saab är med i utvecklingen Men !
    Alltså. Jag ska helt klart behålla en bil som inte har några hjälpmedel, där föraren kör o bestämmer över bilen helt och inget annat. Där förarens agerande är det enda som påverkar bilens färd oavsett om det är ett misstag, en medveten handling eller en medveten handlig som överskrider förmågan.
    För snart går det väll inte att köpa bilar utan massa sånt här överdrivet elektronikst trams...
    Visst det kan va bra för dom som tycker bilåknig är ett nödvändigt ont men för en som kör bilen och inte åker i den och som huvudsakligen inte har den som transportmedel är sådant bara irriterande.
    Abs bromsar.. det räcker
    Fast visst vore det skönt med en autopilot hem från krogen?

    (håller med)
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Sedan kan man ju undra lite vad som händer när kamerorna packar och drar, för det kommer dom ju att göra på något sätt. Kommer bilen att nita då och inte släppa bromsen eller...?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Är du också Saab-skadad?
    Av Andreas_W i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-12-05, 23:57
  2. Hjälp mig förstå några saker ang T5 saker i T7 bottendel
    Av lehegarat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-03-28, 22:38
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-22, 12:47
  4. Andra saker som också heter Aero
    Av micka i forum Tidsfördriv
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-15, 07:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •