Farthållaren fungerar inte. När jag aktiverar den så tänds heller inte markeringen på instrumentbrädan. Verkar helt dött. Bilen är en 92'a og900 T16.
Nån som har nån bra ide om var jag ska börja leta?
Farthållaren fungerar inte. När jag aktiverar den så tänds heller inte markeringen på instrumentbrädan. Verkar helt dött. Bilen är en 92'a og900 T16.
Nån som har nån bra ide om var jag ska börja leta?
Kolla kontakten för farthållaren. Kolla också så att reläen o säkringarna är hela.
Nu: 9-3 2,0t
Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!
ska inte finnas någon symbol i instrumenteringen för farthållaren.
Ett tips är att kontrolera vakum slangarna och även givarna vid pedalerna.
MVH
F
Här finns farthållarinfo som talar om:Ursprungligen postat av benny900Lycka till!On a 900, fuses 8,13,22, and 31 are all involved, all in the engine compartment fuse box.
Edit: Jag flyttar tråden till "Ljud och elektricitet" då det passar bättre än "Chassi, bromsar och transmission"
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Framme på vacumpumpen vid vänsterlampa lossa slangen som går till bakåt mot kupén sug i denna och se om gasspjället rör sig. Om det inte rör sig så är det antagligen nån slang som är trasig eller kedja från vacumklockan till gaspedal som har hoppat loss, denna kedjan ser man genom att man lossar vänster högtalargaller. Det är mina tidigare erfarenheter. Fast just nu så funkar inte farthållaren i min aero men det har jag mig själv att skylla efter meckande vid pedalerna sedan har jag inte fått tid att laga det.
#3309 Andreas "Dea" Persson
900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09
Ny tänds det faktiskt en lampa med text "Cruise" i panelen när jag aktiverar farthållare, och gasspjället rör sig när man gör så där med vacuumslangen. Och reläet knäpper när jag trycker i änden på spaken. Men ... nåt mer blir det inte. Farthållaren går inte igång.
Nån som har nån bra idé var jag ska leta nu?
92-93 är ju behäftade med fel i boxen både på 900 och på 9000.
Någon här på forumet vet jag har ombyggnadsbeskrivning till den gamla boxen.
Massa saab turbo på gården
STCS#1409
Även om pedalbrytarna håller för vakuum så kan de ändå bryta den elektriska kretsen, kan vara värt att mäta upp. Kommer inte ihåg vilka stift det var men det står i den där länken. Jag fick justera ut dem mha krypmslang.
Utöver det felet så hade jag ett kabelbrott till vakuumpumpen på den orangefärgade sladden. Orkade inte leta reda på var så jag drog en kabel parallellt. Men det kan vara värt att mäta upp så att det inte är det.
Vad gjorde du för att komma så långt??Ursprungligen postat av benny900
Prova att öppna boxen och löda om den, alla lödpunkterna, så kommer den nog till liv igen.Ursprungligen postat av Stranna
Jad har gjort det på båda mina 9000 en 92 och en 94 och det löste alla problem (med farthållaren) på båda.
"Kan man få lite vanlig allmän lagning"
Vet faktiskt inte, kan ha kommit igång i samband med att jag fick fart på innerbelysningen och fördröjningsreläet. Ibland vet man inte om hur duktig man ärUrsprungligen postat av JohanKman
Tack alla för tipsen, nu är jag övertygad om att jag kommer få gång på det här.
Hej, lyfter en gammal tråd.
Jag har precis roat mig med att få igång farthållaren på min og900 cab.
Min erfarenhet från detta är att steg två efter säkringarna är att byta samtliga vakuumslangar. De var helruttna till huvuddel.....
Kontrollera sedan att brytarna som sitter ovanför pedalerna är rätt justerade.
Handledningen ovan är riktigt bra....