Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Är de kopplingen som är slut?

  1. #1

    Är de kopplingen som är slut?

    Hej har en saab 9000t års modell 90 när man ger full gas pådrag och växlar upp så går varvet upp innan den börjar accelerera. och kopplingen är liksom seg på upp vägen man kan utan problem släppa upp foten fortare en kopplingen går upp?
    är kopplingen helt slut? eller beror sliret på att kopplingen inte går upp så fort som de borde några teorier.

    och om kopplingen är kass vad är troligast man behöver byta priser osv?

    tack på förhand

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    låter som att kopplingen håller på att ge upp ja... vet inte vad det kan kosta att lämna in den... men några tusenlappar får man nog räkna med...

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Är de kopplingen som är slut?

    Citat Ursprungligen postat av saab-henke
    ..eller beror sliret på att kopplingen inte går upp så fort som de borde några teorier.
    En teori är att koppplingsslangen lösts upp inifrån och tappat gummi som sätter igen slangen och nästan verkar som en backventil.

    Vanligt att det händer dock inte säker på hur vanligt det är att det ger symptom liknande dina.

    Även slangen mellan bromsvätskebehållaren och huvudcylindern kan släppa gummi om jag minns rätt.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    ett tips är att renovera huvud cylindern, tömma behållaren och sen slangen ner till huvud cylindern på bromsvätska.
    Montera tillbaka allt och se om de blir bättre.
    Glöm inte att lufta bara.

    Och om du renoverar och inte köper en ny huvud cylinder så glöm inte att fetta in packningarna med cilikonfett avsett för bromssystem!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    okej usch va mycket bök tråkigt bilen ä rätt ny för mig och den har bara gått 14 tusen mil och salv cylinder och tryck centrum eller någe kommer inte ihåg vad de hette fick ajg kvitto från verkstad att de var bytt.:S

    men de skulle finnas en möjlighet att de är någe som kärvar som gör att kopplingen inte släpper och på de viset så slirar den. så om jag har tur är de någe på vägen till själva kopplingen :P lite possetift tänkande är alltid bra!

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Hm, kopplingsslangen är vare sig speciellt dyr eller "mycke bök" med att byta. Kostar väl 3-400:- och byts på en timma av en intresserad amatör. Huvudcylindern kostar väl ny tusenlappen men renoveringssatsen under 100:- tror jag och är lätt åtkomlig. Jag lossade min när jag bytte ovan nämnda slang.

    Även om du inte gör jobbet själv är det ju en indikation på vad arbetskostnaden på verkstad borde vara.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    okej tack så mycket ja får ute och titta på de se vad jag kan komma fram till

    tack för hjälpen än en gång!

  8. #8
    ringde verkstaden som hade fixat bilen innan jag köpte den jag fick nämligen kvitto på att kopplingen var utbytt så ringde upp och de sa att den var helt ny så den borde fungera bra. men som lm sa så sa de att huvudcylindern kunde bli knasig så den skulle de ta sig en titt på! känns lite bättre nu iaf!

Liknande ämnen

  1. Kopplingen på väg att ta slut?
    Av Bengt.Arvidsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-09-28, 17:03
  2. Kopplingen slut?
    Av H.Blad i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-16, 20:14
  3. kopplingen som är slut?
    Av Gynta i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-28, 12:30
  4. Kopplingen slut.
    Av XPNZV i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 22:49
  5. kopplingen slut??
    Av davod i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •