Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: OBD2?

  1. #1

    OBD2?

    Har säkert varit upp tidigare, men jag hittar inget som riktigt svarar på mina frågor...Bilen är en 900 1996, 2,3-liter. Under ratten sitter en 16-stifts ODB-kontakt, men det är väl ingen garanti för att den är ODB2-compliant? Jag har testat med brorsans ScanTool och Vehicle Explorer, men får ingen kontakt...Jag misstänker att det är ett konfigureringsproblem och att jag har missat nåt väsentligt?

    Det jag vill läsa ut är felkod på airbagen, är det möjligt via ODB2 på denna bil? Saab tar 600 för jobbet så jag tänkta jag istället kunde pröjsa 100 USD för en ElmScan ISO interface och få ett bra-att-ha-verktyg för framtida bruk...Vad tycker ni?

    Förresten...Behöver man verkligen ett "interface board", räcker det inte med ODB2-kabeln?

    Tacksam för tips...
    //Anders

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    Felkoder för Airbagen går inte att läsa ut utan Tech-II .. har försökt på min 9000 -97 ..

    Ta med lite fikabröd och åkt till saabvekstaden så löser dom det säkert om du inte går via kassan in ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: OBD2?

    Citat Ursprungligen postat av anderselias
    Förresten...Behöver man verkligen ett "interface board", räcker det inte med ODB2-kabeln?
    Tacksam för tips...
    //Anders
    Nix, det räcker inte bara med kabeln. Jämför kabeln med att du kan ringa till Kina, nån kommer säkert att svara men bara för det kanske ni inte förstår varandra.
    Interfacet översätter ju OBD2 protokollet till PC:ns serieprotokoll.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4

    OBD-kabel

    >Interfacet översätter ju OBD2 protokollet till PC:ns serieprotokoll.
    Aha, jag skulle ha kollat noggrannare - trodde det "ingick" en burk för protokollomvandling i kabeln. Tack för svaren, får krypa till korset o låta nån m tech2 läsa av SRS:en.

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    Felkoder för Airbagen går inte att läsa ut utan Tech-II .. har försökt på min 9000 -97 ..

    Ta med lite fikabröd och åkt till saabvekstaden så löser dom det säkert om du inte går via kassan in ..
    Är du säker på det??

    Var det inte någon här på forumet som lyckades med detta???

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    Felkoder för Airbagen går inte att läsa ut utan Tech-II .. har försökt på min 9000 -97 ..
    Ta med lite fikabröd och åkt till saabvekstaden så löser dom det säkert om du inte går via kassan in ..
    Är du säker på det??
    Var det inte någon här på forumet som lyckades med detta???
    /Marcus
    Nä inte säker .. men har testa en del själv och inte lyckats .. men det är ju sant att det inte är samma sak som att det inte går
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Om ni har bott i Halmstad och gått till Bendt Bil AB så bjuder de på sådant..

    Vad gör jag i kalla Östersund?

    Trevlig saabverkstad, mycket bra folk på begagnade delar (saabskroten) på Bendt Bil AB, Autolack och EU-Bildelar. Måste flytta snarast.

    Det var bara bra service som gjorde att jag skrev så inga rabatter eller mutor inblandade.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  8. #8

    Re: OBD2?

    Citat Ursprungligen postat av anderselias
    ...Det jag vill läsa ut är felkod på airbagen, är det möjligt via ODB2 på denna bil?
    Nuså, åkte till Svenska Bil och fick ut felkoden --- LOW VOLTAGE. Nån tidigare ägare har antagligen kablat igång bilen. Att lampan inte släcktes av sig själv berodde tydligen på att låg spänning indikerades på passagerarsidans airbag - som jag inte har Hur som helst, gissa om jag är glad (trots de 550 spänn de kostade)

    Fast nu vet jag fortfarande inte om operationen GÅR att göra med en Scan Tool, via OBD...Gissar att jag får prova mig fram...

Liknande ämnen

  1. OBD2 på 9-3SS
    Av Vfr i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-05-16, 00:12
  2. OBD2?
    Av Manick i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-05-24, 20:47
  3. OBD2
    Av niwistrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 22:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •