Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Smuts eller olja i kylarvätskebehållaren, varför?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    138

    Smuts eller olja i kylarvätskebehållaren, varför?

    Jag har tittat närmare på 6 Saab 9000 (samtliga CSE och ltt) som var utannonserade på blocket.se. På 2 av dessa märkte jag smuts eller olja i kylarvätskebehållaren. Stack ner fingret i kylvätskebehållaren och det var svart smuts/olja på fingret när jag drog upp fingret.

    Tyder detta på något problem?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    i vattnet eller på väggarna i behållaren? beläggningar blir det på alla bilar i kylsystemet, kommer väl från slangar osv...
    är du osäker så åk till en verkstad som kan mäta om det är nåt fel på vattnet, så kan dom se om det är avgaser el annat i.

  3. #3
    Hejsan

    Prova att lukta i behållaren , luktar det avgaser kan detta vara ett tecken på dålig topppackning och kan då kosta många sköna 1000 lappar !

    Mvh Andreas

  4. #4
    Det kan se smutsigt ut på burken.Om det finns olja i vattnet blir det ljusbrunt när det blandar sig med vattnet.
    Kan vara tecken på taskig toppackning.
    Kostsam historia om man inte är van att skruva.
    Brukar nog rasa iväg rejält på verkstan.
    /Jkb
    There Is No Power Without Power

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    Eller så blir det vita klumpar på ytan av vattnet, maa densitetsskillnaden...
    brunt kan nämligen vattnet bli när glykolen ej längre fyller sin funktion som korosionsskydd. Det brunfärgade är då helt enkelt rost från gjutjärnsblocket..
    Skall man säkert veta, får man endera mäta kompressionen, alt. mäta förekomsten av CO i behållaren. Oftast börjar det komma gasbubblor i behållaren, om man förhöjer tomgången. Läcker det åt andra hållet ser man skillnaden i förbränningen på stiften. Ett vanligt är svagt ljusbrunt, ett drabbat av vatten är rentvättat.
    Glykol kan beroende på tillverkare och/eller inblandning upplevas som fet på fingrarna.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

Liknande ämnen

  1. Olja i insuget, varför? OG9-5 B308
    Av pzddae i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-18, 12:48
  2. Har jag den nya eller gammla kylarvätskebehållaren 9-3 v6
    Av Fidde_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-09-07, 23:48
  3. Varför bolmar det ? och varför sprutar det olja ?
    Av ApeCake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 17:12
  4. varför drar den så mycket olja? bil 9-5
    Av macab3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-02-20, 13:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •