Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vad gör insugsluftstempgivaren?

  1. #1
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574

    Vad gör insugsluftstempgivaren?

    Långt ord

    Jag har felkod på givaren uppe vid spjällhuset på min 900a från 1996.

    Vad innebär det i praktiken? Jag antar att den talar som för bilen hur varm insugsluften är men anpsaar sig bilen efter det?


    Frågan är om jag ska jaga rätt på en ny omgående eller om det inte gör något att köra utan.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704

    Re: Vad gör insugsluftstempgivaren?

    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Långt ord

    Jag har felkod på givaren uppe vid spjällhuset på min 900a från 1996.

    Vad innebär det i praktiken? Jag antar att den talar som för bilen hur varm insugsluften är men anpsaar sig bilen efter det?


    Frågan är om jag ska jaga rätt på en ny omgående eller om det inte gör något att köra utan.

    Köp en ny omgående - kör ej.

    Utan den fungerar ej kompensering mot MAT - dvs stora fel på bränsle och tändning.

    Lite bilder och förklaring på hur de kan se ut på en Saab texKlickbara bilder)



    Notera enheter på x , y axel och fundera på hur det kan tänkas fungera.


    Finns även i 3-D form om man har lättare att tänka på det viset
    Dock lättare att se hur det kan tänkas fungera när man har motorn i gång och kör med olika last osv och ser var "markören" befinner sig i mappen.







    Ett långt ord på en mycket viktigt och användbar givare - många timmars kul mappning och funderande

    Kan med fördel mätas upp när du kokar dina snabbmakaroner tex - akta så du inte bränner dig på den lilla dj*veln bara , jag tog tantens grillspett som hjälpmedel



    Mvh Marko

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    97
    Hej!

    Tar man bort kontakten från givaren får man "Check Engine", och ECU:n får fasta värdet att det är 8grader på insugsluften.

    Jag har själv testat ett budgettrim där man ansluter kontakten till en liten box med ett motstånd som anger att insugsluften är kallare än vad den verkligen är, vilket gav ett verkligt lyft på vridet men bluddrande vid fullgasaccning vid högre varv. Ganska så V8-aktig karaktär på motorn. Hur mycket tidigare ställs tändningen vid kall insugsluft?
    SAAB ng900 Turbo -94

  4. #4
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Hur mäter jag upp det om jag kokar vatten?

    Jag var ute och åkte lite nu i kväll och fick några överslängar på laddet på 2ans växel så att bilen slog ifrån sammt att den misstände när jag drog på 3an en gång.

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Genom att mäta motståndet i givarn kan du se om den e ok mot vad tempen på vattnet är.

    Finns i WIS har ja för mig, va motståndet ska vara vid olika grader.

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  6. #6
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Genom att mäta motståndet i givarn kan du se om den e ok mot vad tempen på vattnet är.

    Finns i WIS har ja för mig, va motståndet ska vara vid olika grader.

    Mvh
    aha! Jag åker och köper en till har inte tid med labbande i dag.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •