Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Drivaxel eller hjullager? Differential tror dom nu. "LÖ

  1. #1
    Guest

    Drivaxel eller hjullager? Differential tror dom nu. "LÖ

    Har lämnat min bil på verkstad efter oljud och kraftiga svängningar i ratten.
    På verkstaden trodde dom att var drivaxeln och bytte den men felet kvarstår. Observera att dom satte dit en begagnad axel :s.
    Ljudet och skakningarna kommer speciellt vid högersväng. Tror ni som jag att det lutar åt att hjullagret är kasst. Det känns inget när man ruckar eller snurrar på däcket. Tänkte om det är en del i lagret som spruckit så kan det göra så här.
    Kolla gärna min tråd i verkstad ochh finans om detta ärende också där det gäller om jag ska betala eller inte.

    Tacksam för all hjälp.

    Mvh Magnus

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 185
    Det låter på din beskrivning att det skulle kunna vara ett hjullager.
    En kille på jobbet hade samma problem och då var det just hjullagret som var kasst.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Inre drivknut kanske ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Guest
    Tack för era svar. Ska till verkstaden i morgon så får jag se vad dom säger. Dom verkar rätt så inkompetenta där så man vet aldrig. Dom har redan bytt en drivaxel utan att det var fel på den.
    Undrar vad dom byter härnäst? Baksätet kanske.

    Magnus

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    242
    Hej på Dig!

    Jag tror att en utav dina drivknutar börjar ge sig.
    Du skriver att verkstaden har bytt en drivaxel..............Hmm jag
    har svårt att tro att dom "bara" bytte axeln, jag tror att dom bytte axeln med drivkut(ar) som ingick.
    Jag åkte en gång med en kompis bil och den bilen betedde sig exakt som du beskriver och på den så fick vi byta inre medbringare(inre drivknut).
    Hoppas det hjälpte dig något, Lycka till med din verkstad.
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

  6. #6
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Aeroman
    Hej på Dig!

    Jag tror att en utav dina drivknutar börjar ge sig.
    Du skriver att verkstaden har bytt en drivaxel..............Hmm jag
    har svårt att tro att dom "bara" bytte axeln, jag tror att dom bytte axeln med drivkut(ar) som ingick.
    Jag åkte en gång med en kompis bil och den bilen betedde sig exakt som du beskriver och på den så fick vi byta inre medbringare(inre drivknut).
    Hoppas det hjälpte dig något, Lycka till med din verkstad.
    Ja du har rätt dom bytte axel inkl knutar men det hjälpte inte. Får se i morgon hur det går.

    Magnus

  7. #7
    Guest
    Uppdatering.

    F*N J*VLA H*LLVETE!!!!

    Kom till verkstaden vid 5 tiden för att kolla om bilen var klar. Då kom dom knuffandes på bilen och jag hörde ett klonkande ljud. Det visar sig att axeln har hoppat ur vid den inre drivknuten. Dom j*vla #¤&¤%¤%&/
    hade satt dit en felaktig axel. Förmodligen en för kort men jag vet ej säkert.
    Så nu måste dom byta både inre och yttre drivknut + delen som sitter i lådan.
    Blir bara roligare och roligare det här.
    Får vem som hellst anställning på en saabverkstad?

    Magnus

  8. #8
    Guest
    Fick telefon från verkstaden för en stund sen. Dom hade satt dit en ny axel+knutar men felet kvarstår.
    Nu trodde han att det kan vara differentialen. Om det nu ätr fallet hur åtgärdas detta? Måste lådan ner? Kostnader?
    NÃ¥gon som har lite koll?

    Mvh Magnus

  9. #9
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    E ju lite lurigt det där.
    Jag hade själv ett molande hjullager under en längre tid för några år sedan. Kunde inte bestämma mig för vilket det var. Bytte tillslut det ena, men det visade sig vara det andra.

    I ditt fall hade jag bytt båda hjullagrena. (ett i taget, testat imellan) Kostar 500:-/st på biltema. Dessa lager är av bra kvalitet.
    Är det en verkstad som skall byta så kan det börja springa iväg i pengar såklart, mindre roligt.

    Är diffen kass (Aldrig hört om en diff som fungerar men låter och skakar?) så är det ett stort jobb. Sitter längst in i lådan. Gör du inte arbetet själv blir det dyrt (Absolut inte läge att låta en saabverkstad göra ett sådant jobb, kostar gräs)


    SÃ¥ vad jag hade jort:
    1. Kolla drivklockorna att dom är fina och repfria
    2. Byt hjullager, ett i taget.
    3. Byt kvarvarande drivaxel med knutar
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  10. #10
    Guest
    Hej Ronny.

    Önskar att jag bodde i sverige nu så man kan få tag på rimligt billiga delar. Hjullager på saab här kostar ca 3000:-
    Dom har bytt axeln+knutar.
    Lutar nog att jag får ta bilen därifrån och låta den stå tills jag kan få tag på delar billigare.
    Vill inte gärna ruinera sig på en såpass gammal bil.
    Tack för ditt svar.

    Mvh Magnus

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av TurboBear^
    Hej Ronny.

    Önskar att jag bodde i sverige nu så man kan få tag på rimligt billiga delar. Hjullager på saab här kostar ca 3000:-
    Dom har bytt axeln+knutar.
    Lutar nog att jag får ta bilen därifrån och låta den stå tills jag kan få tag på delar billigare.
    Vill inte gärna ruinera sig på en såpass gammal bil.
    Tack för ditt svar.

    Mvh Magnus
    Men det går väl att beställa från Feltema även från utlandet? Eller yrar jag nu...?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  12. #12
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Det är absolut inte diffen som gör ljudet.. !!!!
    Det sätter jag mina bästa kulor på..

    Det kommer antagligen från vänster hjullager..

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  13. #13
    Guest
    Tack för era svar.
    Ljudet kommer som sagt ifrån vänster fram och blir värre när man svänger höger. När det inträffade för det kom plötsligt så svängde det ganska ordentligt i ratten också. Högt knäppande ljud m.m.
    Nu vill dom J*VLA amatörerna på verkstaden här byta differentilalen. INNAN dom ens har funderat på att byta hjullagret.
    Imorgon ska jag hämta bilen. Inte en chans att jag låter dom röra den mera. Dom hade frågat "experter" med 30 års erfarenhet och dom trodde på diffen PFFFFFFFFF.
    Ska kolla med en oberoende saabverkstad i närheten där jag bor så får jag se vad dom säger.
    Dags att kolla biltema om dom skickar utomlands. Annars så har vänliga själar härifrån anmält sig villiga att skicka.

    Mvh Magnus

  14. #14
    Guest
    [quote=mågis]
    Citat Ursprungligen postat av "TurboBear^":25cys4tt
    Hej Ronny.

    Önskar att jag bodde i sverige nu så man kan få tag på rimligt billiga delar. Hjullager på saab här kostar ca 3000:-
    Dom har bytt axeln+knutar.
    Lutar nog att jag får ta bilen därifrån och låta den stå tills jag kan få tag på delar billigare.
    Vill inte gärna ruinera sig på en såpass gammal bil.
    Tack för ditt svar.

    Mvh Magnus
    Men det går väl att beställa från Feltema även från utlandet? Eller yrar jag nu...?[/quote:25cys4tt]

    Priserna uppdateras kontinuerligt men vi reserverar oss för eventuella fel. Lokala variationer i sortimentet kan förekomma. Alla priser inkluderar moms. OBS! Biltema säljer produkter endast via varuhusen.

  15. #15
    Guest
    Uppdatering.

    Var till verkstaden idag och han hissade upp bilen med hjulen fria för att visa mig.
    När man snurrar på hjulet så blir det motstånd vid 4-8-12 om ni tänker er en klocka.
    I övrigt snurrar det helt utan problem. Inget som helst glapp i navet.
    Det konstiga är att vid varje del där det är motstånd så blir det ett tryck ifrån vad jag tror är den inre knuten som flyttar hela motorpaketet. När motsåndet släpper så hamnar motorpaketet i normalt läge.
    Då detta sker i 3 steg precis som knuten ser ut så får det mig att misstänka något fel med knuten. :s
    Vad tror ni?
    Dom tror att det är ett lager i diffen. Det tror inte jag men jag är som sagt inte experten.

    Magnus

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av TurboBear^
    Uppdatering.

    Var till verkstaden idag och han hissade upp bilen med hjulen fria för att visa mig.
    När man snurrar på hjulet så blir det motstånd vid 4-8-12 om ni tänker er en klocka.
    I övrigt snurrar det helt utan problem. Inget som helst glapp i navet.
    Det konstiga är att vid varje del där det är motstånd så blir det ett tryck ifrån vad jag tror är den inre knuten som flyttar hela motorpaketet. När motsåndet släpper så hamnar motorpaketet i normalt läge.
    Då detta sker i 3 steg precis som knuten ser ut så får det mig att misstänka något fel med knuten. :s
    Vad tror ni?
    Dom tror att det är ett lager i diffen. Det tror inte jag men jag är som sagt inte experten.

    Magnus
    Jag håller med om att inre knuten verkar misstänkt

    En sak jag funder på är om det verkligen är rätt axel som monterats ?
    Kan det vara så att axeln är för lång ?
    Hur är det på 9000 med kortmotor, är axlarna lika långa på hö & vä sida ??
    På 2,3T långmotor är ju axlarna olikt långa.

    En annan sak som hänt mig är att delar från tripoden blivit kvar i drivklockan när gamla axeln tragits bort. Det är inte helt självklart att man ser detta bland allt fett.

    Har du kvar gamla axeln kan du kolla om rullarna sitter kvar på tripoden (inre knuten).
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17
    Guest
    Hej!

    Kollade detta ang längden på axlarna men det skiljer ca 30-40cm på dom så det vore väll fan om dom inte ser detta
    Väntar telefon ifrån verkstaden lite senare så jag hoppas verkligen att dom löst det denna gången.

    Magnus

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av TurboBear^
    Hej!

    Kollade detta ang längden på axlarna men det skiljer ca 30-40cm på dom så det vore väll fan om dom inte ser detta
    Väntar telefon ifrån verkstaden lite senare så jag hoppas verkligen att dom löst det denna gången.

    Magnus
    30-40cm
    Det tror jag inte på...
    Hade det varit 3-4cm hade jag hellre trott på det.

    Enl EPC verkar det vara samma axel på hö och vä sida f.ö.
    Kan vara värt att kolla ändå ifall det finns minsta tveksamheter kring den beggade axelns ursprung.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Guest
    Hehehe jag instämmer det skulle vara en jäkla lååååååååååååååååååååååååà ¥ng axel annars .

    Nu är äntligen problemet löst. Det var som jag trodde och talade om för dom i förmiddags den inre drivknuten som var kass. Vad jag inte för mitt liv kan förstå är hur dom kunde missa detta när dom bytte hela axeln m.m.
    Men nu är det äntligen löst. Dags för kopplingsbyte när man kommer till sverige och sedan dags att sälja bilen.

    Magnus

  20. #20
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Gott.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

Liknande ämnen

  1. Byte av packbox drivaxel/differential
    Av Mr.White i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-07, 09:47
  2. Byte Hjullager 9-5 rostig drivaxel
    Av hucki i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 21:47
  3. Drivaxel vad tror ni om hållbarheten??
    Av RCM i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 16:12
  4. framvagns drivaxel hjullager problem
    Av Grindaa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-20, 11:44

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •