Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hastighetsmätaren darrar över 110

  1. #1

    Hastighetsmätaren darrar över 110

    När jag kör över 110 börjar hastighetsmätare darra något. Den ligger inte helt fast. Vet någon vad det kan bero på.

    Bilen är en 9000 -96 2,0 ltt
    Är det vajer eller elektronisk mätare på den?

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Den är elektronisk.

    Men på 9000 hämtar den signalen från en givare i växellådan så det kan kanske vara någonting där som inte riktigt funkar som det ska.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Är det någon fara att åka runt med? Jag menar så man inte skadar något annat i lådan.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Det är plastdrev i lådan som driver mätenheten. Beroende på vilket som är på gång att gå sönder, så handlar det om olika stor åtgärd. Det ena drevet sitter i lådan och medför demontering av lådan för att bytas, och det andra kan man byta med lådan i bilen. Sitter vid själva mätenheten.

    I värsta fall kan ett trasigt plastdrev lämna spåner i oljekanaler vilken leder till fastskurna drev på axlarna.

    Mitt råd är att kolla upp och åtgärda INNAN drevet går sönder helt. Kan spara mycket blod, svett och pengar då.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Tilläggas kan att det plastdrev som går att byta genom att bara ta loss givaren på lådan kostar kring hundralappen på SAAB så utifrån den aspekten skulle jag byta så snart som möjligt.

    Passar på att flytta tråden till"Chassi, bromsar och transmission" när vi nu hamnat nere vid växellådan.

    Jag tror att drevet har artikelnummer 87 48 311.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Hur kommer jag åt givaren? Alltså var sitter den?

  7. #7
    Om jag tar loss givaren utanpå lådan, ser jag då om drevet i lådan är ok?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av Peckaw
    Om jag tar loss givaren utanpå lådan, ser jag då om drevet i lådan är ok?
    Nix, men det är ju tusan så mycket enklare att testa med att byta drevet till givaren först?

    Har du hittat givaren nu?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Nu har jag lyckast få bort något som borde vara givaren.



    Dock får jag inte bort resten. Det sitter en liten låsklack in mot torpedväggen som verkar låsa. Den går att jucka lite upp och ner men inte så mycket. Någon som har några tips?


  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    166
    Citat Ursprungligen postat av Peckaw
    Nu har jag lyckast få bort något som borde vara givaren.



    Dock får jag inte bort resten. Det sitter en liten låsklack in mot torpedväggen som verkar låsa. Den går att jucka lite upp och ner men inte så mycket. Någon som har några tips?

    Ska du inte lossa på den stora sexkanten som syns på din nedre bild ??

    //Mattias

  11. #11
    Problemet är nu löst. Det var det lilla drevet som man enkelt byter själv.
    Några kuggar hade slitits ned och till slut gått av.
    Jag skruvade på själva givaren och sedan drog jag bara hela drevet ur lådan. Sitter itryckt med en oring som tätar.
    Tack för all hjälp.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    166
    Skönt när det är det "enkla" felet.

    //Mattias

Liknande ämnen

  1. Hela bilen darrar vid gaspådrag.
    Av Flink i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-04, 23:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •