Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vilka bilar har samma motorblock & kolvar som ng900 T?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    527
    Medlem#
    6148

    Vilka bilar har samma motorblock & kolvar som ng900 T?

    Hejsan

    Pratade med mekanikern av min bil härom dagen och han har kommit fram till att mina vevaxel lager och troligen också vevaxeln är pajj
    Så nu är jag på jakt efter en ny underdel till min motor, som har samma block och samma kolvar m.m.
    Jag har en ng900 2,0T -96 och motorn heter B204L det vet jag. Men vilka andra bilar har samma saker i botten som jag kan ta ifrån?
    Min svåger kan få fram en fungerande 9000 -91:a ricktigt billigt och jag funderar lite på om detta är samma block, kolvar,vevaxel m.m. så jag kan ta av den.
    9000:en är inte turbo dock, men det kanske funkar ändå eller?

    Har inte så mycket erfarenhet av detta så alla tips är välkomna.

    Hoppas på något svar så jag kan få min stackars bil fungerande igen.
    //Patrik A

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    122
    Tjena !

    Kolvarna från 9000:en utan turbo funkar inget vidare om du vill kunna ladda på lite (Då det är högre kompression på dom rätta mig någon om jag har fel! ) det borde ju finnas en och en annan bottendel på skroten eller hos sdcc (har du kollat här på köp&sälj ?, eller blocket? )

    Mvh
    9000 Talladega -89 *Såld*
    9000 CDE T16 Limited Edition Nr:92/100 -90 *R.I.P*

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298

    Re: Vilka bilar har samma motorblock & kolvar som ng900

    Citat Ursprungligen postat av Dirq
    Hejsan

    Pratade med mekanikern av min bil härom dagen och han har kommit fram till att mina vevaxel lager och troligen också vevaxeln är pajj
    Så nu är jag på jakt efter en ny underdel till min motor, som har samma block och samma kolvar m.m.
    Jag har en ng900 2,0T -96 och motorn heter B204L det vet jag. Men vilka andra bilar har samma saker i botten som jag kan ta ifrån?
    Min svåger kan få fram en fungerande 9000 -91:a ricktigt billigt och jag funderar lite på om detta är samma block, kolvar,vevaxel m.m. så jag kan ta av den.
    9000:en är inte turbo dock, men det kanske funkar ändå eller?

    Har inte så mycket erfarenhet av detta så alla tips är välkomna.

    Hoppas på något svar så jag kan få min stackars bil fungerande igen.
    //Patrik A
    Hej, det är inte samma bottendel på en 9000 -91. Du kan ta bottendelen från en 900T -94-98, 9-3 med b204T (alla med trionic 5) Eller från en 9000 2,0 T -94-98 men om du tar från en 9000 så får du byta gavlar mm. och om din oljepump har tagit stryk så behöver du jaga fram en ny transkåpa. Därför hade jag tagit en motor från en 900 eller 9-3 som man vet är i bra skick och slipper riva isär.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    527
    Medlem#
    6148
    Det var det jag funderade på också men sedan hoppades jag på att kompen bestämdes av pakningar och toppen för det kommer jag ta med från gammla motorn.
    Har kollat köp/sälg & blocket.se och har pratat lite med en som har en presis likadan motor men det är ju en resa genom mer en halva Sverige för att hämta den
    Men jag får väll se om någon mera kan hjälpa mig här först.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    527
    Medlem#
    6148

    Re: Vilka bilar har samma motorblock & kolvar som ng900

    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Dirq
    Hej, det är inte samma bottendel på en 9000 -91. Du kan ta bottendelen från en 900T -94-98, 9-3 med b204T (alla med trionic 5) Eller från en 9000 2,0 T -94-98 men om du tar från en 9000 så får du byta gavlar mm. och om din oljepump har tagit stryk så behöver du jaga fram en ny transkåpa. Därför hade jag tagit en motor från en 900 eller 9-3 som man vet är i bra skick och slipper riva isär.
    Okey tack för litehjälp iaf tror det har varit problem med oljepumpen och det är lite av anledningen till lagrena är pajja.
    Men heter min motor B204T? Jag trodde det var B204L. Då kanske jag har pratat med en kille om fel motor då

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298

    Re: Vilka bilar har samma motorblock & kolvar som ng900

    Citat Ursprungligen postat av Dirq
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Dirq
    Hej, det är inte samma bottendel på en 9000 -91. Du kan ta bottendelen från en 900T -94-98, 9-3 med b204T (alla med trionic 5) Eller från en 9000 2,0 T -94-98 men om du tar från en 9000 så får du byta gavlar mm. och om din oljepump har tagit stryk så behöver du jaga fram en ny transkåpa. Därför hade jag tagit en motor från en 900 eller 9-3 som man vet är i bra skick och slipper riva isär.
    Okey tack för litehjälp iaf tror det har varit problem med oljepumpen och det är lite av anledningen till lagrena är pajja.
    Men heter min motor B204T? Jag trodde det var B204L. Då kanske jag har pratat med en kille om fel motor då
    Nej, din motor heter B204 L men T var bara för att tydliggöra att det skulle vara en turbomotor. Den kan heta både E, L eller R beroende på vilken bil den tas ifrån.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    För att tydliggöra mer då;
    B204L är fulltryck 2,0 dvs 185hk
    B204R är extrakryddad(aero)
    B204E är lättryckarn.
    B204I är en sådan konstig som har astma.
    B204 fanns från -94 till så sent som 2000 och satt i ng900, 9000 och og9-3
    Den sista som fanns var B204E år 2000, de andra slutade tillverkas 1999 för att förtydliga...

    Det du behöver är vevaxel kolvar och stakar från en B204E,L eller R då det är gemensamt på alla B204 med turbo monterad.
    Däremot är vevaxel och stakar gemensamma oavsett modell..
    Lagom luddigt?
    Alltså, kolvar från E,L eller R
    Stakar och vev, välj och vraka.
    Ska man ha en beggad kolv, hade jag nog sökt efter en lågmilad 204E, då de lever ett lite enklare liv...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    527
    Medlem#
    6148
    tackar och bockar för all hjälp
    Nu är det bara ut och leta pengar och motor då.
    Kolvar och stackar skulle man väll kunna ta från min förra motor eller vågar man inte det?
    Någon som vet smidigt/billigt sätt att frakta en motor genom sverige?
    Vill ju helst inte betala lika mycket för frakten som för motorn.

Liknande ämnen

  1. Vilka motorblock kan jag använda mig av i min og9-3 -00?
    Av wuffee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-09, 15:25
  2. Samma motorblock i 9-5 -07 som -00?
    Av Mattias_R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-16, 21:52
  3. Vilka motorblock passar bolt on?
    Av kwansa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 19:54
  4. Borra om motorblock, från 2,0l till 2,2l. Vilka delar???
    Av ab_aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 19:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •