Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Nya högtalare fram och bak till Saab 900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    340

    Nya högtalare fram och bak till Saab 900

    Hej!

    Jag har en ng900 -96 som jag tänkte fixa lite bättre ljud till. Idag sitter det originalhögtalare i bilen, 3,5" i panelen och 6x9" därbak. Detta drivs med en blaupunkt stereo, 4x45W. Slutsteg är planerat för inköp lite senare i sommar.

    Jag har tänkt köpa ett 2-vägs kitsystem, 6,5" + 1". Har bestämt mig att satsa på DLS. De jag kollat på är följande:

    1. DLS B6 Classic 795kr
    2. DLS C6 Classic 1170kr
    3. DLS PS6A Pro Slim 1440kr
    4. DLS R6A 1700kr

    Är det nån större skillnad på dessa kit? Vad tycker ni?

    De tre första har 4x delningsfilter och den sista har bara två. Kör man på ett 4x filter så placeras väl dessa lämpligast under diskanten i panelen och den andra i dörren. Går det även att få ner det lite större filtret under diskanten vore det ju bra då man slipper ett filter. Var kan man annars sätta detta?

    Sen har vi baksystemet där jag nästan bestämt mig för DLS 960 för 900kr. Det verkar dock som man måste såga upp originalhålen för att de ska gå ner. Finns det nån 6x9" högtalare som passar rakt av? Men skruvhålen måste väl vara samma på alla, så man slipper borra nya hål?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    69
    6x9 är ju ett standard mått och skall passa rakt av. Har monterat JBL 6x9 i en Og 9-3 och det va bara att skruva i. Ett tips för 6:orna är att ta orginalgallret som mall och stick till ett snickeri. Där ber du dom såga ut efter orginalgallret i tunn MDF, man tar även upp hål för högtalaren på lämpligt ställe.

    Sedan grundar du och slipar och lackar i valfri färg. Därefter montering på orginalgallretsplats och i med högtalare. Orginalhålen ger inte riktigt det stöd som 6:orna behöver.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av 9K_Aero
    6x9 är ju ett standard mått och skall passa rakt av. Har monterat JBL 6x9 i en Og 9-3 och det va bara att skruva i.

    då hade du GRYM tur för nästan inga 6*9 högtalare passar rakt i, normala 6*9 är 152 breda medans hålet är 145 brett i bilen, iaf på ng900.

    jag skruvade mina 6*9or underifrån, då passar dom rakt på om man inte har förstor magnet, annars är de väl vinkelslipen som måste fram om de ska passa bra då gallret inte tillåter några större höjningar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    pumpa hur menar du med att montera 6*9 underifrån. jag köpte ett par 6*9 och fick det inte att passar i orignalhået på 9-3an

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    man tar bort tyget och trycker in högtalaren under den svarta stål konsolen, du måste ändå plocka bort plastgallret osv uppepå.
    sen skruvar du gast högtalaren med 4st mindre typ M4 bultar.

    skruvhålen är "standard" så de skiljer inte.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. högtalare fram dörrar 9-3og
    Av Bullit_ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 16:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •