Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Justera slaglängden på vindrutetorkaren fram

  1. #1

    Justera slaglängden på vindrutetorkaren fram

    Jag bytte framruta nyligen men upptäckte när jag kört därifrån att torkarbladet slår i en list på sidan av rutan hela tiden (väldigt irriterande!). Detta skall enligt glasmästarn jag lämnade bilen till gå att justera, dvs korta av slaglängden något. Hur gör man då??? Jag hittar då inte något sätta att lossa torkararmen för att justera den.

    Någon som vet?

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Det enda mig veterligt man kan justera är om du skruvar loss torkararmen så sitter den på splines, då kan du flytta ner torkaren något hack neråt så slipper du att den slår i lister m.m.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    14
    Skulle justera på min 9-5:a, men efter att skruvat bort muttrarna så sitter ju ändå torkarna som sören!! Nån tipsade att man skulle "pressa" med en polygrip, men det bästa är väl att leta på nån liten avdragare...
    Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t -05
    http://www.garaget.org/?car=266779

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Det enda mig veterligt man kan justera är om du skruvar loss torkararmen så sitter den på splines, då kan du flytta ner torkaren något hack neråt så slipper du att den slår i lister m.m.
    Precis så gjorde jag, när jag kom hem från glasmästaren i förrgår så märkte jag att bladen stog som ögonen på mig en lördagkväll., jag tog en pollygrip och klämde till lite så ploppa armen upp (givetvis måste muttern av först) och flyttade ner dom ett par cm, blev perfekt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Undrade precis samma sak.
    Men att tillägga så kan man köpa en billig avdragare för just torkararmar på Biltema.
    Har dock inte hunnit testa den ännu.
    Men det kan va smidigt att ha vid felsökning/justering eller bara kupéfilterbyte

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Det är i praktiken så gott som alltid nödvändigt med en avdragare på en 9-5:a, medan på en 9000 så kan man normalt få loss dem utan avdragare. Och på en 9000 behöver man till skillnad från 9-5 inte heller lossa vindrutetorkarna för att ta bort akvarielocket.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Intervallproblem med vindrutetorkaren
    Av Fidde73 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-09, 08:21
  2. Vindrutetorkaren trasig?
    Av Per i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-22, 20:04
  3. Vindrutetorkaren krånglar
    Av *NymanThn* i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 00:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •