Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: backventil vevhusvent.

  1. #1

    backventil vevhusvent.

    Har en 900 ng -96.
    Har läst här om backventiler till vevhusventilationen. Ska det sitta en på vaccumslangen till insuget för i så fall har jag ingen? Är den i så fall viktig och varför.
    Saab 9-5 Aero -01

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Så här ser det ut på min 9000, ventilen som för övrigt är den nya större typen:



    Backfunktionen skall ju se till att vevhusgaser kan passera in i insuget vid undertryck men att man samtidigt inte erhåller övertryck i vevhuset när turbon laddar. Som jag förstått det är det framförallt vevaxeltätningar som i så fall tar skada av detta.


    Edit: Hittade en bild på en NG900 här där man ser den gamla mindre typen av backventil.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    420
    Vi kanske ska tillägga att sugmotorer saknar denna typ av backventil. Det framgår inte vilken motor trådskaparen har, så det kan allt vara i sin ordning.

    Vidare så tycker jag att LM ska tvätta sin rova. Det där var verkligen ingen representativ bild.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av Carl 1918
    Vi kanske ska tillägga att sugmotorer saknar denna typ av backventil. Det framgår inte vilken motor trådskaparen har, så det kan allt vara i sin ordning.
    Eftersom det förutsätts att man skall ha full koll på hela vagnparken hos samtliga forumdeltagare utgick jag naturligtvis att det handlar om vincents 900 2,0T -96 som han skrivit om i andra inlägg.

    Citat Ursprungligen postat av Carl 1918
    Vidare så tycker jag att LM ska tvätta sin rova. Det där var verkligen ingen representativ bild.
    "Representativ"? Det är ju precis det den är då motortvätt är något som jag brukar skjuta på in i det längsta. Har dock utfört mer än en sådan sedan bilden togs.

    Däremot kan jag väl hålla med om att motorn på bilden inte var speciellt "presentabel" men det är ju en helt annan sak.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    420
    Nej, representativ för hur en STCS-rova ser ut.

Liknande ämnen

  1. Backventil vevhusvent 9-5 04-09? Nu med Tips!
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-21, 14:01
  2. Kontroll av backventil vevhusvent
    Av lätttryckarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-20, 19:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •