Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Trött motor- olika frågor..

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115

    Trött motor- olika frågor..

    Jag undrar vad som gäller ang kompressionstest, hur mycket får det skilja mellan cylindrarna (bar)?? och vad skall det vara för kompvärden, i en og 900 -1993? fulltryckare med kat.? Funderar starkt på att göra ett test, för bilen har gått ca 19000 och tycker att den verkar lite väl, orkelös i vissa lägre varvtal, och dessvärre kanske jag måste byta turboaggregatet, men det kanske är bättre att kolla kompet först, innan man byter turbo?? Vad tror ni (skall det viina om turbon)?? Om man ger fullgas på 3:an i ca 50 knyck börjar det förs tjuta lågt från turbon, sedan långt senare kommer turbo knuffen, i det högre varvregistret, skall det inte kännas direkt tvärtom alltså?? men bilen drar iallafall snällt hela vägen under fullgas accelerationer, men ibland hörs ett slags tickande eller svagt fluffande ljud från motorn just då. vet någon om det finns någon firma eller dylikt som man kan få hjälp med dessa dylika krångliga frågor?? jag har kollat lite i faq:en men inte hittat något direkt om komp, i min haynes fanns det inte heller någon spec.
    T16-93 sedan

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115

    trött motor

    jag glömde skriva att bilen har varit avställd en längre tid (innan jag köpte den) och ibland får jag en känsla av att katalysatorn kanske har slammat/beckat igen, om man håller handen vid utblåset känns det inte direkt som en varm luft ström ,ok man kan väl ta bort hela röret och testa, men kanske inte i innerstan i götet, men har någon varit med om att katen, har beckat igen? hur märktes det? funderar starkt på att ta ner hela skiten och bara prova en tur... det borde väl kanske ge vissa ovan nämda symptom?
    T16-93 sedan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    240
    Kompressionstest gör man enkelt själv med en mätare som finns på de flesta biltillbehörsfirmor. Koppla bort tändningen. Skruva ur samtliga tändstift, skruva i komp-mätaren i ett tändstiftshål, dra runt motorn med startmotorn i några sekunder eller tills mätaren inte vill visa mer.
    Det får skilja 10% mellan cylindrarna har jag för mig. Det är alltså inte ett visst värde du är ute efter i första hand utan att det är så jämnt som möjligt mellan cylindrarna. Tänk på att en kall motor inte nödvändigtvis ger samma värden som en varm.

    Turbon kollar du genom att skruva loss röret som går in i kompressorhuset bakpå turbon. Stick in fingrarna och känn på impellern om axeln glappar. Ett visst glapp får det vara, men det får inte skrapa eller rassla på något vis.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115
    Citat Ursprungligen postat av razmataz
    Det får skilja 10% mellan cylindrarna har jag för mig. Det är alltså inte ett visst värde du är ute efter i första hand utan att det är så jämnt som möjligt mellan cylindrarna. Tänk på att en kall motor inte nödvändigtvis ger samma värden som en varm.

    Turbon kollar du genom att skruva loss röret som går in i kompressorhuset bakpå turbon. Stick in fingrarna och känn på impellern om axeln glappar. Ett visst glapp får det vara, men det får inte skrapa eller rassla på något vis.

    Jag snurrade på impellern och trodde i min vilda fantasi att den skulle snurra idiotlätt men det gjorde den inte,.. men halvbra är väl ett lagom uttryck den slutade snurra direkt alltså ingen "rundgång" finns det några exakta siffror på kompet?
    T16-93 sedan

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    73
    Det viktiga är att axeln inte glappar i längsled, för då är turbon kaputt. Lite glapp radiellt gör inget och normalt kompenseras detta av oljetrycket när motorn går. Därför blir motståndet något högre när du försöker snurra på den. Men trögt ska den inte gå, isf lutar det åt att turbon är slut och då får man aldrig upp laddtryck hur gärna man vill. Ett enkelt sätt att kolla om turbon laddar är att rycka slangen till wastegaten. Då ska bilen "tokladda". Men kör inte länge så då man riskerar att sabba motorn på nolltid

    /Jacke
    9000 2.0t Classic -98
    96 V4 -70

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    240
    min kompmätare visar 150 PSI på dem cylindrar som har mest komp/cylindertryck.

  7. #7

    Re: Trött motor- olika frågor..

    Om jag nu har ett demonterat topplock och vill göra ett kompressionstest hur görs det? Vad är rimligt att betala om jag lämnar in det? 900OG B202.

Liknande ämnen

  1. Trött motor
    Av radiot i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-25, 19:05
  2. Trött motor, svår vid kallstart.
    Av lscorpio i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 11:19
  3. Steg 1 på gammal trött motor?
    Av danielen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 16:55
  4. Trött motor....Hjälp...
    Av joskin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-04-15, 22:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •