Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: ha i diesel i oljan för att göra rent?

  1. #1
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 864
    Medlem#
    1574

    ha i diesel i oljan för att göra rent?

    Jag har problem med oljud från lyftarna och misstänker att flödet genom toppen inte är som det ska då trycket vid tryckkontakten är ok. Jag fick ett tips om att varmköra med diesel och sedan byta oljan.

    Men hur är det med smörjning för lager osv. har bokat en sk "engineflush" på måndag för att få bort ev skit ur kanaler i toppen.
    Det skulle ju vara skönt att slippa den kostnaden.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    97
    WYNN har en hydraulic valve treatment som enligt olika källor faktiskt ska fungera, men då får du köra ett tag med det i oljan. Kostar ca 100:-
    SAAB ng900 Turbo -94

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    WHAT?... köra motorn med diesel som smörjmedel?.... jag vågar inte iaf.... hade nog avstått men jag vet ju inte bättre.. nån kanske har mer info..
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  4. #4
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 864
    Medlem#
    1574
    de gjorde så förr i tiden men det kanske inte i moderna motorer. Har haft i mirakelmedel mot tickande lyftare utan resultat

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Torekov (NV Skåne)
    Inlägg
    405
    Cotech (stavning) har den enda lösningen.

    Deras rengöringsmedel får motorn så ren så du kan fritera söndags biffen i oljetråget efter åt.

    De har också en olja som får ventiler och skrammel att låta som en katts spinnande :P

    Nä men om man ska vara lite alvarlig så har jag kört det på et 20 tal motorer när jag jobbade som mekaniker och hiten tills har jag lyckats varje gån.
    SAAB 900SE -95a

    Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

  6. #6
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 143
    Medlem#
    6252
    Citat Ursprungligen postat av Johmar
    Cotech (stavning) har den enda lösningen.

    Deras rengöringsmedel får motorn så ren så du kan fritera söndags biffen i oljetråget efter åt.

    De har också en olja som får ventiler och skrammel att låta som en katts spinnande :P

    Nä men om man ska vara lite alvarlig så har jag kört det på et 20 tal motorer när jag jobbade som mekaniker och hiten tills har jag lyckats varje gån.
    låter helt otroligt!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Letzebuerg
    Inlägg
    139
    Fakta,Fakta

    Modern diesel har så låg smörjande effekt att dieseln måste (bör) tillföras additiv idag. Jag har jobbat på oljelabb tidigare och den moderna dieseln med mindre än 10 ppm svavel har nästan ingen smörjande effekt alls!

    Om detta skall göras använd en diesel med åtminstone 100 ppm svavel och som inte är allt för tunn.

    OK kanske den gamla oljan som finns kvar i mycket liten omfattning smörjer lite men jag tycker det verkar vara vansinne.

    Att köra motorn 30 sekunder ock låta stå över natt kan jag tycka vara ok trots allt men då funkar xylen (thinner) bättre som upplösare av gammal skit än diesel men då får man vara noga och inte köra så länge

    Fast jag tror mer på engine flushen eller täta oljebyten
    2,0T SS -04

  8. #8
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 864
    Medlem#
    1574
    Citat Ursprungligen postat av Johmar
    Cotech (stavning) har den enda lösningen.

    Deras rengöringsmedel får motorn så ren så du kan fritera söndags biffen i oljetråget efter åt.

    De har också en olja som får ventiler och skrammel att låta som en katts spinnande :P

    Nä men om man ska vara lite alvarlig så har jag kört det på et 20 tal motorer när jag jobbade som mekaniker och hiten tills har jag lyckats varje gån.
    vart hittar man detta???

  9. #9
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 864
    Medlem#
    1574
    Citat Ursprungligen postat av Exil turbo
    Fakta,Fakta

    Modern diesel har så låg smörjande effekt att dieseln måste (bör) tillföras additiv idag. Jag har jobbat på oljelabb tidigare och den moderna dieseln med mindre än 10 ppm svavel har nästan ingen smörjande effekt alls!

    Om detta skall göras använd en diesel med åtminstone 100 ppm svavel och som inte är allt för tunn.

    OK kanske den gamla oljan som finns kvar i mycket liten omfattning smörjer lite men jag tycker det verkar vara vansinne.

    Att köra motorn 30 sekunder ock låta stå över natt kan jag tycka vara ok trots allt men då funkar xylen (thinner) bättre som upplösare av gammal skit än diesel men då får man vara noga och inte köra så länge

    Fast jag tror mer på engine flushen eller täta oljebyten
    tycker oxå att det verkar dumt... väntar på flushen

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Torekov (NV Skåne)
    Inlägg
    405
    kolla med dina lokala olje försäljare så som Mekonomen Micra AD Center mfl

    Tror inte någon av dessa kedjer har det som fast sortiment man har sätt det på mekonomen i Örkeljunga, ad center i ängelhom mm.

    Kolla även om du har någon som säljer pensoil (stavning ?) i när heten av dig. Där brukar de även sälja Protech.
    SAAB 900SE -95a

    Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av Johmar
    Kolla även om du har någon som säljer pensoil (stavning ?) i när heten av dig. Där brukar de även sälja Protech.
    Kan tipsa om att AluTech i Gävle säljer Pennzoil. Vet dock inte om de har Protech/Cotech/vad det nu hette...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Diesel har faktiskt en väldigt bra smörjande effekt för att vara så tunn. Har ni någon gång plocka isär en diesel pump? En vanlig rotorpump smörjs enbart av dieselen. Och det är sån passform på grejerna när att det inte är några packningar på vissa grejer. Och det håller tätt trots tryck upp åt en bra bit över 100bar. Men Självklart ska man inte bara har diesel i motorn. Blandar man hälften motorolja, hälften diesel och kör runt på det en stund på tomgång och varva upp motorn ibland. Så det går runt i hela motorn. Sen är det bara att tappa ur och i med ny olja. Dieslen är nog mer farlig för packningarna än för lager m.m.

    En annan grej är att hälla i en billig ny motor olja och nytt filter. Sen köra en liten stund på det. Sen tätt efter byta till en ny bra olja som man brukar använda och nytt filter.

    Men motordialysen är det bästa alternativet. Kommer nog bli klart renast och absolut inget slitage på motorn efter som det vad jag fattat som inte snurrar under dialysen.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    50
    Jag har dålig erfarenhet av diesel i motorn,polarn skulle prova köra
    rent å tippa i diesel.
    startade två gånger å fick stå imellan,vart ingen skillnad däremot började
    topppackningen läcka
    Ja lider av stress(fläkt)
    Saab 99 2,0L 74á
    Opel Sintra 2,2 16V

Liknande ämnen

  1. Bör man göra rent oljesilen? 9-5
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-12-13, 00:43
  2. Göra rent bromsok osv.? ???
    Av johan011 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 22:24
  3. Göra rent här? (Bild)
    Av stefffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-24, 20:05
  4. Göra rent luftmassemätaren?
    Av Robin C i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-07-13, 17:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •