Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Lacken lossnar från kjolen NG9-3 -04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    17

    Lacken lossnar från kjolen NG9-3 -04

    Blev för ett par månader sedan ägare till en 9-3 SS Aero -04.
    Vid senaste tvätten upptäckte jag till min fasa att lacken börjat släppa på undersidan av kjolen. Antar att det är normalt att det blir en del skador där med tanke på allt skit som framdäcken slungar dit. Men ska det vara så att hela flagor lossnar från kjolen? När man drar med handen efter kjolen känner man att det är en del flikar som sticker ut. Nu har jag ju tur som har en svart bil. Eftersom kjolen är svart från början syns det knappt. Men det är ju trots detta jäkligt surt att upptäcka en sådan sak på sin nya bil.

    Upptäckte även att sämskskinnet kan ha "ryckt" lös små bitar av lacken just på kjolen. Drog väldigt försiktigt med skinnet och såg att det blev ett par vita! prickar kvar där lacken släppt.
    Är detta normalt, är det extra känsligt med lacken just på kjolen/spoilers?

    Hädanefter blir det inget sämskskinn på kjolar eller spoilers. Någon av er som upplevt samma sak, att lacken sitter dåligt på plastdelarna på bilen?
    Har ingen koll på detta, så det kanske är en dum fråga med ett självklart svar.

    Kan det här vara en fråga för MRF-garantin, vad tror ni?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 040
    Finns väl lackgaranti? Stenskott är ju normalt slitage men färgen ska inte flagna av. Borde gå på garantin (i den mån det finns).
    Gone country....

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Borde gå på garantin.
    Håller med, borde gå på garanti eller goodwill från Saab, hade den varit från 80, 90 talet så visst men inte på en 2004!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    17
    Tackar för svar. Ska ta upp det med återförsäljaren.

    Några uppfattningar om lacken borde vara känsligare just på plastdelarna på en bil? Jag tänker närmast på det att det verkar som om sämskskinnet slet bort lite färg från kjolen, även om jag drog välidigt lätt?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    Citat Ursprungligen postat av Prosit
    Tackar för svar. Ska ta upp det med återförsäljaren.

    Några uppfattningar om lacken borde vara känsligare just på plastdelarna på en bil? Jag tänker närmast på det att det verkar som om sämskskinnet slet bort lite färg från kjolen, även om jag drog välidigt lätt?
    Hade en 2004 9-3 SS tidigare som jag sålde i år, kjolarna var lika fina som resten av bilen, visst kan man få stenskott både här och där på bilen men det skall inte göra så det lossnar bitar oavsett om det är plast eller på plåt. Torkade alltid hela bilen med sämskinnet. Lossna bitar kanske det kan göra om någon amatör har lackat kjolarna själv, men nu har du ju en som är lackerad av Saab.

    Här får du inte ge dig, detta får dom fixa!

Liknande ämnen

  1. Laddluftrör lossnar från spjällhuset OG9-5 -04
    Av burken73 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-07-18, 10:28
  2. Lossa lilla kjolen bak 9-5?
    Av Kitte P i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-08, 23:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •