Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Saab 9-3 Aero Map Tun "Tajger Edition"

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    364

    Saab 9-3 Aero Map Tun "Tajger Edition"

    Hej!

    Allt började med att min 9000 Sport 1992 åkte in på blocket för försäljning. Hade haft pärlan i 3 år, och visste de skulle bli svårt och släppa taget om den.



    Många ringde och det tog inte lång tid förräns jag hade en köpare som lade handpenning och hela biten. Ännu fler ringde, men den var redan tingad då.

    Samma dag jag skulle lämna den så skulle den tvättas och fixas till och mitt i allt så tar kabelstammen eld från motorutrymmet och brann upp till kofferten någonstans. Allt som börjat så bra och enkelt såg inte lika ljust ut längre. Skulle hämta nya bilen bara ett par dagar senare. Dessutom förklara varför nya köparen inte kan hämta bilen längre. *JOBBIGT* va det i den stunden.

    Det blev försäkringsfråga och löste sig rätt så smidigt trots allt. Jag sålde senare av mina 17", Aero paket, Aero turbo m.m. som var tanken på min 9000.

    Efter väntan på allt så bar det av till Stockholm för att hämta bilen.
    Killen hade varit i Las Vegas i nästan 3 veckor, och flyg var enklast upp.
    Räckte med de 55 mil hem som skulle köras senare. Väl uppe på flygplatsen så fick jag inte tag i killen och tänkte va fan nu då. Efter någon timme så ringer han. Då hade han sovit efter nyss hemkommen från Usa och missförstått mig, trodde jag skulle komma imorgon. Ok, flygbussen in till Centralen och möts upp där inne då eftersom bilen tydligen inte startat pga batteriet.

    Väl på plats så såg bilen ut nästan efter förväntningarna, lita skavd på kjolarna. Men man kan väl inte räkna felfritt på en beg. bil som dessutom gått i Stockholm. Ialla fall endast en ägare, och haft den i tjänsten mest.
    Att den var proffstonad var inget negativt, raggar stuk med mörka rutor eller ej så är de kanon för barnen i baksätet.
    Kommer bli en svagare ton på framrutorna längre fram kanske.

    Väl hemma ett par dagar senare så polerades den upp lite och städades ur. För att ett par dagar senare bära av till Knutstorp och se vad den går för.

    Pä väg upp till Knutstorp


    Även här på väg fortfrande i originalskick


    Skulle vara att det ligger nya mattor som skulle legat i förra bilen



    Möttes upp I Kristianstad och var hyffsat först, sen kom de 3 stycken identiska bilar. Det som skiljde var toning och sänkning. Jag stack ut lite med min dragkrok
    Gillar ju röda bilar, va på jakt efter en Steel Grey först och kände att man inte stack ut lika väl som med min 9000.

    Ut på rakan i mer än vad familjekörning var tänkt för, va ju ett jävla ös i år på den med. Väghållning bättre än jag trodde. Och sonen i framsätet älskade att åka!


    På vägen upp fick jag ett stenskott i rutan av en annan bil och va typ förbannad halva resan upp, men det är en annan historia.

    Väl hemma igen så va det dags att ta i tur med miina planer för bilen.

    Usa blinkers och ögonlock inhadlades och lackades.

    Höll på med en grill till min 9000 och kände att jag fortfarande ville ha denna look.

    Brorsan kom upp från Lund med lite nyinhandlat nät från biltema. Kände att de var mycket jobb med silver nät på förra bilen. Satt dessutom svart där nere original så de fick bli det. Ny grill inhandlades dessutom.

    Delade meningar kring denna grill men är nöjd med 9-5 -02 looken


    Och resultat av första biten. (Spräckt dimljus lyckades man åka på med)


    Mitt i allt så åkte en sänkningsats på h&r 35mm Gula koni kommer nästa år.

    Och en liten dekal fick vara med, vill ha de lite diskret på bilen.

    Ville ha en snygg streamer på framrutan och satte dit en, men de blåste så det blev skit. Satte dit en till och blev inte riktigt nöjd så den åkte bort efter en timmes funderande. Mycket rengörning blev det sedan.
    Resultatet efter lite hjälp av en extra hand och mer tid.

    Dock räknade jag fel när dekalen skulle på så de fick bli en grip där med som låg i garaget. Så nu tänker jag inte på att den inte sitter i mitten längre

    Nya regplåtar åkte på med nya skylthållare från Knutstorp.

    Mitt uppe i allt så fick motorrummet lite färg då tändkassetten inte var i bästa skick. En batterikåpa inhandlades dessutom.



    Hade inhandlat 3" downpipe innan jag hämtade bilen och en sportkat var på väg. Satte på dwonpipe med rakt rör utan kat för det passade inte ihop med original systemet bak. Till följd blev CE lampa, lägre bensinförbrukning och mer ladd.

    En vecka senare så inhandlades rör på mekonomen och ändrör på biltema.


    Nu skulle allt på med.


    Efter 5 och en halvtimme, strul med pinnbultar på turbon och massa kapande så satt systemet på plats.

    Frågan var om de skulle läcka nu, men de gjorde det inte. Men lät som fan gjorde det, mer än min 9000 som hade 3" hela vägen med en dämpare.

    Så här ser det ut nu, twinpipe är på gång dock.


    Lite fetare än original


    Fälgar var beställda Ace Hero Hexan 19", men efter 3-4 veckors väntan och att typ ALLA skall ha den i sommar så ändrades fälgvalet.

    19" Ace Atlas (Betas) fick de bli istället efter lite provning av den på nätets olika däck och fälg sidor. Är mycket nöjd med denna fälg då den utsrålar mer racing och hade nog aldrig varit riktigt nöjd med den andra fälgen.


    Så här ser bilen ut nu och med ett Steg 3 + program som håller på att köras in så skjuter den på bra nu med.









    Så nu i skrivande stund så är jag nöjd med resultatet, lite kvar och göra eller rättare sagt mycket. Media bygge står väl här näst på listan och färda twinpipet. Bättre väghållning som vanligt men är bättre än man tror nu. Koppla färdigt barmätaren i bilen.

    Fler bilder finns i länkarna under och hoppas det underhäll några av er läsare.

    mvh

    Martin "Tajger"
    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

  2. #2
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706
    Nice, riktigt snygg bil! Rätt färg oxå
    Gillar fälgvalet!

    M.v.h. Andreas

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    364
    Tack!

    Blev nöjd med fälgen men fan vad man vänjer sig snabbt. Vill nästan ha 20" nu ... hehe

    Va ute och fick lite annat gjort efter strul med bypassventilen.

    Kort tagen med Mobil då min diggis ligger hos tjejen...

    Lackade mina bromsok då det kändes att de få va lite städat nu med en sådan fälg framför.

    Fram



    Bak


    Han även få dit min logga från Map Tun



    Bilen lite skitig men de få man ordna imorgon!

    Satte dessutom dit min barmätare och hållare som blev så här. Grymt läcker i mörker då den känns som 3D.



    Laddar nu 1.45 så de rör på sig LAGOM

    Blir nog svart lack nästa år där de blev silver, stämmer kanske bättre med fälgen,,, hmm...

    Vad tycks om mitt arbete?

    /Martin
    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    493
    Medlem#
    4025
    Du kan inte tänka dig att göra en sån grill till, mot ersättning förstås...
    Har en imolaröd 9-3....och tycker din grill är den mest passande jag sett hittills....

    Ha de´
    Jörgen

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    631
    snyggt !
    visst vänjer man sig fort vid de nya leksakerna men 20" hade nog blitt liite stort, tycker fälgarna passade braigt värre

    mvh tobias

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen, Arboga Medlemsnummer: 6065
    Inlägg
    238
    Hej fin bil!

    Vart köpte du hållarn för laddtrycks mätarn?
    Saab 9³ Viggen -99 Såld
    Saab 9³ Aero -01
    Saab 9-5 Aero -05 SC

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 805
    Medlem#
    5228
    Citat Ursprungligen postat av Noffe
    Hej fin bil!

    Vart köpte du hållarn för laddtrycks mätarn?
    Vet inte vart han köpte den men www.speedparts.se har det i alla fall!

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen, Arboga Medlemsnummer: 6065
    Inlägg
    238
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Citat Ursprungligen postat av Noffe
    Hej fin bil!

    Vart köpte du hållarn för laddtrycks mätarn?
    Vet inte vart han köpte den men www.speedparts.se har det i alla fall!

    Mvh Fredrik
    Redan köpt en där o den passa inte alls O ja jag köpte rätt modell
    Saab 9³ Viggen -99 Såld
    Saab 9³ Aero -01
    Saab 9-5 Aero -05 SC

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    364
    Köpte den av Fredrik på Map Tun med mätaren.

    Helt klart värt, så mycket snyggare än sådan man kan se sladdarna på baksidan.
    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen, Arboga Medlemsnummer: 6065
    Inlägg
    238
    Ok kanon, får bli ett besök till örebro snart då.
    Saab 9³ Viggen -99 Såld
    Saab 9³ Aero -01
    Saab 9-5 Aero -05 SC

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    364
    Citat Ursprungligen postat av albertsson
    snyggt !
    visst vänjer man sig fort vid de nya leksakerna men 20" hade nog blitt liite stort, tycker fälgarna passade braigt värre

    mvh tobias
    `

    Jo 20" hade nog blivit lite väl

    Skönt är där emot att de inte tar i någonstans.

    Fast 17" åker nog på nån gång ibland så man får lite extra ketchup effekt...
    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    364
    Citat Ursprungligen postat av Citrinracern
    Du kan inte tänka dig att göra en sån grill till, mot ersättning förstås...
    Har en imolaröd 9-3....och tycker din grill är den mest passande jag sett hittills....

    Ha de´
    Jörgen
    Tack!

    Det är bara ge sig på det

    Jag maskerade en kväll framför en halv säsong av Vänner.

    Nackdelen är små små stenskott som gör att grillen glittrar nu lite efter en månad. Hade den varit hellackad hade det bara varit till att dra över lite färg igen men nu måste man maskera igen så funderar på annan lösning för att slippa det.
    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

Liknande ämnen

  1. ***
    Av Sk0gis i forum Projekt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2014-06-25, 11:58
  2. Svar: 36
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 14:16
  3. Vad är "Saab 9000 Crown Edition"?
    Av Rodder76 i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-07, 15:28
  4. 9-3 "Black Aero Edition"
    Av Pelle i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 10:46
  5. 9-3 SS Aero "Pärson" Edition
    Av Skapligt i forum Projekt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 15:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •