Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Hög oljeförbrukning NG9-3 B207R -04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    17

    Hög oljeförbrukning NG9-3 B207R -04

    Köpte en 9-3 Aero -04 för ett par månader sedan. När jag provkörde bilen kollade jag även oljenivån. Den var då något låg. Detta påpekades för bilfirman som fyllde på olja innan leverans.

    Nu har jag kört ca 300 mil. Gissningsvis 150 mil på landsväg, resterande mil har varit kortare körningar i stan. Nu ligger oljenivån på "mitten", dvs mitt emellan högsta och lägsta markeringen på stickan (kollade oljan efter en kortare körning, samt efter att ha väntat några minuter för att låta oljan rinna ner).
    Den har alltså dragit ca 0.5 liter på 300 mil. Känns inte helt bra. Som ny bilägare blir man ju lätt lite orolig. I övrigt har jag inte märkt något konstigt med bilen. Inte märkt av någon blårök eller dålig motorgång. Har inte heller lagt märke till någon oljepöl i garaget.

    Något tips om vad det kan vara för problem?
    Något specifikt jag bör pusha Saab på för att få en ordentlig kontroll av vad problemet kan vara?
    Finns det några kända problem för 9-3 SS (Aero)?

    Jag har fortfarande kvar några veckor av MRF-garantin, så det känns ju något betryggande.

    Bilen ska in till verkstan nästa vecka för kontroll av ett annat ev. problem. Ska be dem kika på "oljeproblemet" samtidigt.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    värmdö
    Inlägg
    28
    Det har varit lite problem med just Aeron att kolvringarna blir dåliga på dem.( dock inte många) har haft inne ett par sådana med samma problem som du.
    Sen kan du oxå kolla styrservopumpen som drivs av insugskamen. packningen där imellan brukar läcka olja oxå...
    9-5 Aero -03 Steg 3

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073
    Förra ägaren på min aero 03a fick byta kolvringar för att bilen drog för mycket olja, blev bättre av det.
    när jag köpte bilen så drog den över 1liter på 300mil utan blårök, läkage eller sånt.. jag fick ny motor på garantin (shortblock) har kört 300mil snart och det har inte försvunnit en droppe..

Liknande ämnen

  1. Startproblem NG9-3 -04 B207R
    Av Schnabel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-11-21, 20:23
  2. B207R RWD
    Av Stomp i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-10-13, 23:21
  3. Aeroturbo B207R
    Av greven i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-25, 18:39
  4. [LÖST] Skillnader på B207R MY10 vs. MY12
    Av Johan S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-22, 22:17
  5. Flowpreppning 18T på B207R
    Av b10tax i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 01:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •