Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 78 av 78

Ämne: T-röd goes E85 uppdaterad 1/10 -07

  1. #61
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    318
    Rullade denna bil i Helsingborg idag?. Jag tyckte jag kände igen den iaf.
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  2. #62
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    Citat Ursprungligen postat av Per J 1051
    Rullade denna bil i Helsingborg idag?. Jag tyckte jag kände igen den iaf.
    Jo visst är det så jag pluggar här. var såg du den? just nu står den vid vattentornet på fredriksdal.
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  3. #63
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    318
    [quote=gamle svarten]
    Citat Ursprungligen postat av "Per J 1051":26m0b2ts
    Rullade denna bil i Helsingborg idag?. Jag tyckte jag kände igen den iaf.
    Jo visst är det så jag pluggar här. var såg du den? just nu står den vid vattentornet på fredriksdal.[/quote:26m0b2ts]

    Ok..det var utanför Olympia som du kom körande med den.
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  4. #64
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    ok, har konstaterat att det är kylaren som läcker, en gavel är inte tät.
    Nu ska ett 2,1 insug hämtas i veckan. sen ska kylaren bytas i helgen och jag ska ringa mats i fågelmara å be honom om ett bränslechip.

    sen ska väl grejerna gå å köra med iaf.

    som det är nu går den bara på halvgas, köra om på motorväg är inte att tänka på
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  5. #65
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    såja, nu ligger 2,1 insuget å tittar på mig från bordet tackar 9000rsT för en god affär.
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  6. #66
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    happ nu går den ju lite
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  7. #67
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    Aha du tog bilder ja! det hade jag glömt att göra ju

    Detta är då batteriböj bygge och flytta bak batteriet i skuffen.


    Här är jag krälandes i skuffen håller på med att dra pluskabel till batterilådan som kommer från....biltema ja


    Mäster-svetsaren Martin som är ansvarig för svetsandet på saabar i kristianstad tror jag (han har bl.a. gjort pys_mannens grenrör)




    Så sitter det i bilen, riktigt läckert är det med här syns även M.L.s kopplings-jobb






    Full konsentration och det färdiga resultatet är Martin är en klippa






    Färdigt rör, gjorde ganska skön skillnad på ljudet den låter inte så ansträngd nu, och turbovinet dämpas inte så mycket heller.

    Problemet är att det ser ju så porrigt ut att man inte vill linda avgasbandage


    Helgen efter monterades 9000IC (eller nja, det gjordes för länge sen men rören drogs) var på en skrot å köpte 90böjar med alla tryckrör från 9000 cs, 100:- för klabbet

    Skrämmande bra passform på 900:an lite kapande här å där men relativt enkelt. jag har bävat för hur man skulle lösa det innan, sen gjorde vi det på en kväll

    så i lördags skulle vi då höja laddet lite... bara för att komma fram till att min WG inte var så fräsch... muttern på armen var en lite kona kvar av. och armen i sig var rostig å dan... vad gör man då? jo man ringer johan å kollar om han ha en wg liggande, det har han sen borrade M.L ett nytt hål att fästa i så nu ligger jag på 1-1,1 bar och man siter bara med världens flin när man kör
    något är det dock som spökar, för vid maxladd (1,1 bar) så börjar den gå skumt, liksom gungar fram...vet inte om det spikar men jag får be någon som kan mer köra den...
    Kan ju vara att tändningen inte är optimerad för 2,3 toppen... ska visst ligga på 20 grade vid tomgång och 15-16 vid tryck.

    Edit: jag har inte rört laddvakten? men den går inte in...inte som på 9000 å dödar allt iaf. kan det kanske vara det som stryper vid max ladd? men den ska gå in mycket tidigare väl? 0,7 eller nåt

    Som sagt ska be någon att titta på det i helgen. Vad hade jag gjort utan er grabbar? stort tack till alla som hjälpt mig!
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  8. #68
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    får ta nåra bilder på IC installationen med.. kan ju va kul
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  9. #69
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    ja så om någon annan ska göra det kan de se hur mna gör dåligt med dokummenterade bilder på det.
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  10. #70
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    725
    Medlem#
    3309
    Hur har det gått med gungandet vid maxladd? Är stiften fräscha? Rotor/lock?
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  11. #71
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Bilder på IC installationen........





    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  12. #72
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    Citat Ursprungligen postat av dea
    Hur har det gått med gungandet vid maxladd? Är stiften fräscha? Rotor/lock?
    Den gör det mycket mindre nu sen jag bytte från jet till statoil 98 oktan...

    men det fär göras en liten service innan knutstorp, nya stift, oljor och så.

    Sen ska tändningen ställas rätt men jag vet inte riktigt hur man gör det...
    den ska ju tydligen stå på 21 grader på tomgång och lägga sig på runt 15 vid ladd... Grejen är att då får man bygga om vacumklockan lite, men jag är osäker på hur. det ska vara mer/större slag. flytta stoppet altså. men jag vet inte hur den ser ut inuti.

    Jag får prata jättefint med M.L. så kanske han vill hjälpa mig
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  13. #73
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    Ja. dessa bilder talar väl ganska mycket för sig själva, men eftersom det inte finns nån speciellt bra beskrivning eller bilder på hur man gör med rör-dragning till IC så lägger jag upp lite hjälp iaf

    Rören är från en 9000CS och 900s:ns orginal tryckrör från turbo till insug. Och det är alla rören från 9000 inklusive 90 böjarna direkt på IC och böjen från turbon. De flesta rör är kapade och tillhammrad ny "fäst-kant" eller vad man ska kalla det så att inte silikon-rören ska glida av.

    Turbo sidan.
    gummi/silikon böjen från turbo på 9000 sitter på turbon även här. sen en stump rakt rör till den kapade biten original 900s rör. som går till ännu en bit kapat rör som till sist sitter i 90 böjen och in i IC.


    Insug sidan.
    Från Insuget sitter original gummi/silikon muff. efter den en tillkapad bit från 9000 tryckrör (insug sidan där med, notera sensorn som kan användas ) som i sin tur går till rörstumpen där min lilla HKS dump sitter. sista rörbiten ner till 90 böjen är resterande 9000 tryckrör något modifierat.


    Så blir det lite klipp å lek i fronten för att 90 böjarna ska på, detta går klart att göra snyggare men detta är ingen utställnings-bil så därför är det såhär. Funkar klockrent.


    Sen rekommenderar jag nya slangklämmor till allt, jag sköt av min från insuget under omkörning...det var jätte kul small som fan och han jag körde om tittade lite lustigt när jag sackade efter och stannade vid kanten.

    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  14. #74
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Frövi
    Inlägg
    93
    Bra beskrivning på ic installationen! Den hade vi behövt förra veckan då vi satte 9000 ic på en kompis 900 t16, hade gått mycket enklare då! Riktigt kul bygge!

    Mvh/ Jonas
    Saab 9000 Aero
    Imola rääser!
    http://www.garaget.org/?car=45805

  15. #75
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    Ytterligare uppdatering (det var väldigt länge sen)

    Recap över sommaren.

    Slangen till wastegaten hoppade av vilket resulterade i ett laddtryck på 1,8-1,9 bar...detta tyckte inte de redan dåliga packboxarna om så det läckte ju en del olja om man säger detta hände ganska precis innan knutstorp, och väl där nere så la tempgivaren till fläkten av, så bilen kokte utanför grindarna (någon kanske minns att den stod precis utanför)
    Kom hem, putsade lite på givaren men den var körd så en begagnad fick ta dess plats.
    Så var det då problemet med oljeläckaget, strax över en liter per dag läckte det. Av en händelse så hade en polare en og900s motor från en -90 som bara gått 19000 mil. Jag tänkte att då hinkar vi i den istället, jag hade ju ändå fått plocka ur motorn för att byta packningar och packboxar.

    Motorn och bilen ställdes i verkstan och blev stående i 3 månader med lite små-pill då och då.
    2,3 toppen samt 2,1 insuget skulle meckas över till nya motorn och fick då sällskap av -90:s spridare (svarta med grön rand) som visst ska flöda lite mer.
    Sen har jag tappat ännu en bit till aero-paketet, bakom höger bakhjul. Irriterande som fn.

    Detta är väl i stort vad som hänt i sommar.
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  16. #76
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    Eftersom jag blev av med körkortet så måste bilen trimmas (sådan är lagen) så jag har tittat över vad som krävs för etanolkonvertering.

    Större spridare. har en uppsättning röda 431:or på ingående jag har dock blivit osäker på om de passar på Lucas? någon som kan lysa upp det?

    ställbar BTR från KL-racing


    55/dsc00120ol1.th.jpg[/IMG][/URL]

    Och ev. ett uppdaterat Matschip.

    Jag är fortfarande i inlärnings stadiet så jag tar tacksamt emot all hjälp som erbjuds.

    Och så en ny ljuddämpare till bilen...mest för att alla andra ute i verkstan har det på sina saabar, och det finns väl alltid någon som stör sig på det.


    Det är vad som är planerat efter ombesiktningen, klarade inte avgasvärdena riktigt men det ska gås över nu i veckan och se om det inte går att spola av den fina underredsbehandlingen som bilen fick i samband med oljeläckaget


    MVH Andreas
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  17. #77
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    249
    Var hittar man en sådan dämpare nånstanns?....*nyfiken*
    Ägare till en såva-äta-jobba klocka
    Kör: Saab

  18. #78
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    Citat Ursprungligen postat av Skalman_
    Var hittar man en sådan dämpare nånstanns?....*nyfiken*
    KL-Racing,
    http://www.klracing.se/index.php?subpage=vara&vara=966

    Ska du döna högst i stan eller?
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

Liknande ämnen

  1. GLT vid högavarv (uppdaterad)
    Av AEROLinus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 16:52
  2. ang. rekond.uppdaterad!
    Av Ek_ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 21:56
  3. Saabmw Z3T uppdaterad
    Av NP i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 03:16
  4. TRÄFFKALENDERN ÄR UPPDATERAD!
    Av petson i forum Styrelsen informerar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-12, 18:27
  5. Bilder på min 9-5a! (uppdaterad)
    Av Adde_S2 i forum Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-07-09, 23:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •