Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 78

Ämne: T-röd goes E85 uppdaterad 1/10 -07

  1. #41
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Toppen planad och avgasventiler på ettan o tvåan har fått sina säte frästa, läckte som såll!!

    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  2. #42
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 091
    Vajert, alltid kul med bilder

    för oss som inte ens har nån bil

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    tackar, nu ihelgen måste det där topp bytet bli av tror jag... om ekonomin tillåter
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  4. #44
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av gamle svarten
    tackar, nu ihelgen måste det där topp bytet bli av tror jag... om ekonomin tillåter
    Du ska sätta ihop toppen först... det tar fan en bra stund... knasterna e jävliga kan jag säga det krävs tålamod sen funderade jag på om du kanske skulle slipa in dom andra ventilerna för han bara för att va säker så dom har en ren o fin yta att täta emot...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    jo det kan ju vara ide...

    jag som har en ängels tålamod det kommer ju att flyga knaster i hela verkstan...
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  6. #46
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av gamle svarten
    jo det kan ju vara ide...

    jag som har en ängels tålamod det kommer ju att flyga knaster i hela verkstan...
    Det är ett terapi-arbete du har framför dig..

    Jag tycker inte att jobbigt att sätta dit knastren om man har de rätta verktygen..

    Lycka till iaf..

    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    98
    Du får säga till om du vill ha mer hjälp, kan ju inte vara så jobbigt med den lilla toppen när jag precis har kladdat med samma sak på bussmotor...
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

  8. #48
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Andreas JOBBAR!!!



    För övrigt e ja intresserad av hur den har gått, mest pga det hmmm.. lilla missödet.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  9. #49
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    För övrigt e ja intresserad av hur den har gått, mest pga det hmmm.. lilla missödet.

    Nu blev man ju nyfiken... va har du nu hittat på Svarten?!?!?!??!?

  10. #50
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    [quote=Börne]
    Citat Ursprungligen postat av "M.L":1lxt4xjp
    För övrigt e ja intresserad av hur den har gått, mest pga det hmmm.. lilla missödet.

    Nu blev man ju nyfiken... va har du nu hittat på Svarten?!?!?!??!?[/quote:1lxt4xjp]

    Vi var 3 om missödet, glömde spänna åt kamdreven, lät som ett helt helvete.

    Efter en 10sekunder eller nått på tomgång stanade motor utan komp, oj oj inge bra men efter drev vart spännda var där komp o den startade.

    Får anta att glappet ökade eftersom skruvarna skruvade t sig o till slut så var överlappet mellan kammarna så stort att det inte blev någon kompression.

    Med lite tur så har det inte hänt något men det vet man ju inte förens det tas en leakdown o det har jag aldrig gjort själv så...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    SUCK... denna uppdateringen sker från skolan så inga bilder ännu.

    Det började väl hyffsat i lördags med demontering av toppen klockan 23:00 gav jag uppp för dagen toppen satt fortf. på.
    söndag det första som händer är att toppen åker av, allmännna motgångar hela dagen och jag kände att jag inte kunde så mycket att jag skulle vara till någon större nytta, men som väl var hade jag ju M.L och johan som kunde hjälpa mig.

    tyvärr så är det ju så att ju fler kockar desto sämre soppa
    så när allt skulle ihop så kom en till polare ut och hjälpte till. mycket jobb och lite svordommar så var allt på plats.

    Uppstart, först å främst hade inte 2 spridare kommit i fuelrailen ordentligt, pissade soppa... rätta det, försök 2: bulten för returen i fuelrailen var inte spännd så det stod en stråle som nästan träffade pys_mannen i ansiktet
    spännde den och sen startade bilen....inte,
    stendöd...åååh vad nu?...så drog jag mig till minnes (M.L oxå) att vid mek på den svarte 9000 hade jag glömt spänna en jordkabel, självklart samma fel här, jorden till starmotorn satt inte fast, på med den och nui startade den .....eller nej vänta det slammrar å slår å lever jävel i toppen.
    Tryckarna? nej det låter för mycket...sen slammrade det mindre å mindre då försvann kompet [läs MLs inlägg]

    så när bilen verkade gå som den ska var det fort iväg till macken, för de hdae stängt av vattnet å allt vi hade var 3 liter vatten och 2 liter glykol lite för lite.

    så med vatten i och systemet luftat verkade den gå helt ok... så jag körde hem. Upptäckte då att bilen går inte riktigt som den ska, den blir liksom orkeslös när man gasar fullt, det händer inte mer än om man kör på halvgas. men jag antar att det beror på att jag har 2,0 insuget och orginal bränslechip. hursom bilen gick iaf.

    kör ner till helsingborg i måndags, inga större problem den hostade till lite på motorvägen och skrämde mig men det var inget.

    kommer ner till lägenheten och parkerar, går in i lägenheten i ca 1 timme, kommer ut å ska starta...inget...ÅNEJ!!! vad är det nu, är batteriet dött? nej steron spelar, aha jordkabeln. Mycketriktigt den hade halkat av, på med den så startade bilen, bara att backa ut och åka till skolan.
    Nähä...varför kommer jag inte iväg? handbromsen har frusit fast! det var väl F*N!!! så efter att ha ryckt lite i kryckan å be till högre makter lossade det så pass att jag vågade köra kilometern till GDS macken 1 km iväg.
    Lossade bromsarna och iväg till skolan, bara det att tomgången är så gott som obefintlig...minns ni att jag pratade om en liten jordkabel som gärna lossnar? just det ja ett motorstopp vid korsningen till motorvägen vid polishuset på stattena och bilj***ln startar inte...på med varningsblinkers å upp med huven (Folk är så förstående som väl är, och förstår precis vad varningsblinkers betyder...NEJ de tutar och räcker finger) så på med kabelhel**tet igen och till skolan (ca 40 min. sen) kommer dit lagom tills de säger att vi ska sluta (jag var så nära att sparka ett hål i vägggen )

    Så idag då!
    ut till bilen, starta...nähä på med jordkabeln, starta. på med värme och försiktigt leta upp den kritiska punkten ör att den ska klara sig själv på tomgång, på med värme och skrapa rutorna.
    In i bilen och iväg, 1 km hemifrån ser jag att tempmätaren är oroväckande hög och direkt for denna tråd in i mitt huvud http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=170494

    nej....nej....det stämmer inte... jag har ju glykol som ska räcka till 40 minus ffs! så jag kör ut till skolan (ca 2 km) och upp med huven, inget vatten i expansions kärlet det var bra nivå igår (jo jag vet genomgång före körning) så nu ska jag efter skolan tillbaka till min gode vän på preems GDS mack på stattena och se om det läcker och var.

    händer något mer idag så överväger jag att köra utför ett stup!

    MVH Andreas
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  12. #52
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Men Andreas, du verkar ha startspärr på bile ju!!

    SÄkert någon slang som läcker/inte påsatt.

    Kom o tänka på att det kan vara lämpligt att kolla så kedjesträckaren är ordentligt spänd med för jag har inget minne av att den spändes bara monterades och även bultarna som håller bröstkåpan bakmotorn mot toppen, den ena skruven monterade och spände jag men den andra vet jag inte för jag monterade inte den så de kan vara läge att kolla.

    Du vet ju hur man luftar systemet nu iaff??
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    jo...men jag har inga verktyg alls... får slänga ut en fråga om mekplats i hbg (ligger i region syd)

    kan bara inte komma på vilken slang som skullee läcka...inte så mycket att den tömmer expansions kärlet så fort...

    som sagt har du mekplats i helsingborg, hör gärna av dig så jag slipper kräla runt i snön


    MVH Andreas
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    såja, nu är man hemma igen efter ett stopp för att fylla på vatten på skolans parkering och ett 120 kr besök på biltema åkte jag till GDS macken igen beväpnad med 2 liter glykol, 2 nya slangklämmor och en slangklämms-mejsel (jag behöver väl inte lämna reg nummer där snart ) var som jag misstänkte nedre slangen till kylaren, så den rättdes till och det verkar inte läcka där mer (där var varmt så jag ska kolla det igen när det svalnat) såg även ut som att det läckte lite från vatteledningen till turbon, men det var jättelite. kollade kamkjedje-spännaren och den verkar vara spänd...och så stripsade jag fast jorden till startmotorn så den inte lossnar hela tiden.

    så nu verka allt vara bra igen, bilen kokte aldrig så det är lugnt där...dock ska jag ändå se över allt mer noggrant i helgen.

    MVH en lättad andreas (alstå inte lättare som i mindre vikt utan "peace of mind" ) nu ska jag spela forza!
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  15. #55
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av gamle svarten
    jo...men jag har inga verktyg alls... får slänga ut en fråga om mekplats i hbg (ligger i region syd)

    kan bara inte komma på vilken slang som skullee läcka...inte så mycket att den tömmer expansions kärlet så fort...

    som sagt har du mekplats i helsingborg, hör gärna av dig så jag slipper kräla runt i snön


    MVH Andreas
    Inget vatten i olja va??

    Turboslangarna täta?

    Men om det läckare så mycket måste de ju synas på någe vis annars får vi provtrycka hela systemet nästa gäng du e i Kristianstad.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  16. #56
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av gamle svarten
    såja, nu är man hemma igen efter ett stopp för att fylla på vatten på skolans parkering och ett 120 kr besök på biltema åkte jag till GDS macken igen beväpnad med 2 liter glykol, 2 nya slangklämmor och en slangklämms-mejsel (jag behöver väl inte lämna reg nummer där snart ) var som jag misstänkte nedre slangen till kylaren, så den rättdes till och det verkar inte läcka där mer (där var varmt så jag ska kolla det igen när det svalnat) såg även ut som att det läckte lite från vatteledningen till turbon, men det var jättelite. kollade kamkjedje-spännaren och den verkar vara spänd...och så stripsade jag fast jorden till startmotorn så den inte lossnar hela tiden.

    så nu verka allt vara bra igen, bilen kokte aldrig så det är lugnt där...dock ska jag ändå se över allt mer noggrant i helgen.

    MVH en lättad andreas (alstå inte lättare som i mindre vikt utan "peace of mind" ) nu ska jag spela forza!
    Jag antar att den beryktade jordkabelln har en kabelsko i änden?? Försöka o kläm till kabelskon lite grand så sitter den bättre, enkelt?
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Åhus nu mera N Åsum
    Inlägg
    140
    kjedjespännaren är spänd men inte den bulten till bröst kåpansom jag fick dit bara att spänna sen när du kommer hit igen, kolla så att det inte läcker fån kylar av tappningen den som sitter framför turbon.
    varför stressa det kommer en dag i morgon med...
    http://www.garaget.org/?car=67478

  18. #58
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    Citat Ursprungligen postat av Johan 81
    kjedjespännaren är spänd men inte den bulten till bröst kåpansom jag fick dit bara att spänna sen när du kommer hit igen, kolla så att det inte läcker fån kylar av tappningen den som sitter framför turbon.

    just det ja, den lossade vi på ja...få kolla den när jag har verktyg.
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  19. #59
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    kristianstad/ bor i åhus
    Inlägg
    90
    nå som jag sa i lördags ska du sälja den billigt.. så kan jag bygga mig en 900 räcermaskin med... hehe

    pallade ej ut å me´ka idag.. kallt satan ju....

    mvh pysmannen
    ägare av en ÄKTA 9000talladega års 1988 med nira i3+ samt 9000 aero 96:a

  20. #60
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996
    [quote=M.L][quote="Börne":2ypizr8g]
    Citat Ursprungligen postat av "M.L":2ypizr8g
    För övrigt e ja intresserad av hur den har gått, mest pga det hmmm.. lilla missödet.

    Nu blev man ju nyfiken... va har du nu hittat på Svarten?!?!?!??!?[/quote:2ypizr8g]

    Vi var 3 om missödet, glömde spänna åt kamdreven, lät som ett helt helvete.[/quote:2ypizr8g]

    Usch.... inget kul att glömma sånt, man står & är nervös för att det ska låta nåt vid uppstart, & så börjar det leva jävel på riktigt Hoppas allt löser sig Svarten!

Liknande ämnen

  1. GLT vid högavarv (uppdaterad)
    Av AEROLinus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 16:52
  2. ang. rekond.uppdaterad!
    Av Ek_ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 21:56
  3. Saabmw Z3T uppdaterad
    Av NP i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 03:16
  4. TRÄFFKALENDERN ÄR UPPDATERAD!
    Av petson i forum Styrelsen informerar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-12, 18:27
  5. Bilder på min 9-5a! (uppdaterad)
    Av Adde_S2 i forum Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-07-09, 23:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •