Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Drivaxelproblem med ställbara bärarmar

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    501

    Drivaxelproblem med ställbara bärarmar

    Tjo.
    Nu måste jag rådfråga expertisen..
    Har uppgraderat min låda till lite färskare grejer hos Växel-Jörgen, där en Selholm-diff även monterades.
    Sen bytte vi till ställbara bärarmar från samma firma.
    Vred av höger drivknut en torr dag i vintras, då bilen bara skulle luftas lite Där var en kälskada i kurvan...
    Den byttes och allt var fint tills häromdagen, då jag mer eller mindre spränger klockan där medbringaren sitter i, nu på vänster sida. Även detta i en kurva.
    Visst, jag gasa, men inte massor. Och mycket mindre än det brukar gå på bana.

    Nu undrar jag om det kan vara vinklar på drivaxeln i kombi med hjulvinklar och diff som kan spöka till det? Bilen är sänkt men motorn höjd i bakkant. Hjulvinklarna har justerats och hjulen sitter nu lite längre fram i hjulhusen.
    Drivaxeln ligger ungefär vågrätt när dämaren är obelastad.
    Bilen har under 300hk och har slutat spinna sen diffen kom i lådan

    Förslag på vad som spökar och/eller vad som behöver fixas för att det skall hålla ihop?
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836
    Har inte Magnus2074 samma problem med sin ng900 som också har ställbara bärarmar. Kolla i hans projekt tråd.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 068
    Hej!

    Har råkat ut för precis samma sak som dig.
    Hade justerat ut längden på både främre och bakre bärarmarna tills jag hade c:a -3 grader camber och 6 grader caster.

    Lyckades köra 80 ganska hårda mil innan min första medbringare small på höger sida i en högerkurva. Bytte sen hela drivaxlen och körde omgående ett nytt ras.
    Nu har jag lite snällare hjulinställning samt att jag tillverkade shims mellan drivaxel och hjullager. Man måste även shimsa ut abs-givarna eftersom kuggkransen hamnar fel annars.
    Hoppas det kommer fungera som det ska nu. Hårdtestet blir mantorp 17/6.

    Mvh Magnus

Liknande ämnen

  1. Bärarmar bak 9-5 m.poweflex
    Av Stefan K i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-02-19, 09:35
  2. EXD Bärarmar hur?
    Av Eriksson866 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-22, 01:47
  3. uniballs bärarmar.
    Av natanoy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 19:06
  4. Bärarmar 9-3
    Av Lufto i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-12-26, 22:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •