Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Orsak till slitna turbinblad (BILD)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092

    Orsak till slitna turbinblad (BILD)



    Så såg min lilla turbo ut idag när jag kollade på den, är väl förmodligen normalt slitage, har gått med orginal luftfilter o rullat ca 21000mil till skrivande stund!

    Skulle bygga om lite o sätta på specialrör till turbon o då upptäckte man detta, var väl rätt så medveten om de då den har haft vinande ljud för sig ett tag, numer laddar den runt 1,5bar som max, ska bli intressat o se hur länge den kan slita till

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Ser ut som den tuggat i sig lite annat än ren luft

    Har den verkligen gått med luftfilter hela tiden ?
    Annars kan man misstänka någon luftläcka någonstans för turbon där den kan dra i sig orenad luft.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    420
    Jag vet inte om jag skulle kalla det där för normalt slitage. Det ser snarare ut som om kompressorhjulet varit i närkontakt med någonting. Normalt slitage tar sig uttryck i form av blästrade vingar och beläggning på dessa.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Ser ut som den tuggat i sig lite annat än ren luft

    Har den verkligen gått med luftfilter hela tiden ?
    Annars kan man misstänka någon luftläcka någonstans för turbon där den kan dra i sig orenad luft.
    Den har bara tuggat ren o fin luft, garanterat. Det de handlar om är att den slått i vingarna i sidan på turbinen vad jag kan se. Förmodligen på senare dagar när den börjat få taskiga lager, tycker man kan kalla de för normalt slitage när en turbo fått jobba runt 20k mil o sedan blir stressad på gamla dar till 1,5bar

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vänersborg / Uppsala
    Inlägg
    124
    Som gammal turbinmotormek skulle jag säga att antingen så är lagret dåligt så att bladen har tangerat huset och vikt sig eller så har de varit för varmt och för högt tryck att du fått en sträckning i bladen som senare har tangerat huset och vikit kanterna. Märket mitt på bladet ser ut som ett vanligt slagärke som blir när den suger i sig lite grus och små sten eller så har de blivit så att när tangeringen inträffade så lossnade de metall från huset som orsakade skadan.

    //Artin
    9000cse -95 2,3 Turbo 200Hk+/323Nm+ Maptun steg1 nu med 3" hela vägen. Och snart steg 3!
    Vw Typ1 -55 Oval under renovering (Retrocustom)
    Vw Typ2 -67 splittPickup Rostlooker

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092
    Citat Ursprungligen postat av wbugs
    Som gammal turbinmotormek skulle jag säga att antingen så är lagret dåligt så att bladen har tangerat huset och vikt sig eller så har de varit för varmt och för högt tryck att du fått en sträckning i bladen som senare har tangerat huset och vikit kanterna. Märket mitt på bladet ser ut som ett vanligt slagärke som blir när den suger i sig lite grus och små sten eller så har de blivit så att när tangeringen inträffade så lossnade de metall från huset som orsakade skadan.

    //Artin
    Precis mina tankar! Ville bara ha de bekräftat, tackar Nån gissning på hur länge det kan hålla ytterligare & någolunda tillfredställande?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vänersborg / Uppsala
    Inlägg
    124
    De är svårt att säga hur länge de håller... skadan är ju redan gjord och metallen utmattad så de kan ju rasa när som.... de är ju synd om axeln går av då kan de ju sluta illa...eller att huset exploderar... men de är ju ytterligheter men risken finns. jag har sett endel otäcka bilder på hur de kan bli om man inte sköter de förebyggande underhållet på en jetturbin motor.... de är upp till dig... men jag hade nog bytt den snarast.

    //Artin
    9000cse -95 2,3 Turbo 200Hk+/323Nm+ Maptun steg1 nu med 3" hela vägen. Och snart steg 3!
    Vw Typ1 -55 Oval under renovering (Retrocustom)
    Vw Typ2 -67 splittPickup Rostlooker

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092
    Citat Ursprungligen postat av wbugs
    De är svårt att säga hur länge de håller... skadan är ju redan gjord och metallen utmattad så de kan ju rasa när som.... de är ju synd om axeln går av då kan de ju sluta illa...eller att huset exploderar... men de är ju ytterligheter men risken finns. jag har sett endel otäcka bilder på hur de kan bli om man inte sköter de förebyggande underhållet på en jetturbin motor.... de är upp till dig... men jag hade nog bytt den snarast.

    //Artin
    Fint, så ska jag börja leta efter en ny, tack för hjälpen!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vänersborg / Uppsala
    Inlägg
    124
    ingen fara.... för engångs skull fick man själv stå för expertisen... de är sällan lycka till...

    //Artin
    9000cse -95 2,3 Turbo 200Hk+/323Nm+ Maptun steg1 nu med 3" hela vägen. Och snart steg 3!
    Vw Typ1 -55 Oval under renovering (Retrocustom)
    Vw Typ2 -67 splittPickup Rostlooker

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Den där såg inte alltför fager ut
    Min 9000 2,3 LTT har gått 25000 mil och impellern har inte en repa eller märke. Då borde din ha fått lida av något mer än bara högt laddtryck tror jag...

    Mvh
    /Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71
    Den där såg inte alltför fager ut
    Min 9000 2,3 LTT har gått 25000 mil och impellern har inte en repa eller märke. Då borde din ha fått lida av något mer än bara högt laddtryck tror jag...

    Mvh
    /Niklas
    Bilen har gått med tung gasfot o steg1 ett bra tag innan mitt ägande, det handlar om kanske 6år tillbaka eller något! O nu på senare tid har den fått gå med steg3+. Så visst har den fått slita hårt.

    Turbos tar slut olika fort på olika bilar! Som allt annat...

  12. #12
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Turbos tar slut olika fort på olika bilar! Som allt annat...
    Helt rätt. På somliga bilar är turbosar förbrukningsmaterial.

    Men det där ser inte som nåt konstant damm utifrån. Snarare nån typ av "stroke" pga för stressigt på jobbet.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Turbos tar slut olika fort på olika bilar! Som allt annat...
    Helt rätt. På somliga bilar är turbosar förbrukningsmaterial.

    Men det där ser inte som nåt konstant damm utifrån. Snarare nån typ av "stroke" pga för stressigt på jobbet.

    /J
    Exakt
    På gamla dagar fick han plötsligt nytt jobb (ny ägare) chefen krävde en himla massa mer av honom (turbon) han jobbade övertid varenda dag (laddtryck 1,5bar) vilket efter ett tag gav den verkan att han blev utbrännd (turbonbladen slog i godset vid höga ladd pga redan slitna lager axiellt sett

    Blir till o leta upp en ny t25:a med låga miltal, finns ju som tur är massvis o välja på till bra priser

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Pershav

    Blir till o leta upp en ny t25:a med låga miltal, finns ju som tur är massvis o välja på till bra priser
    Varför inte skippa myggsnurran o gradera upp till något som inte behöver stressa så för att din effektnerv skall vara nöjd?

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av Pershav

    Blir till o leta upp en ny t25:a med låga miltal, finns ju som tur är massvis o välja på till bra priser
    Varför inte skippa myggsnurran o gradera upp till något som inte behöver stressa så för att din effektnerv skall vara nöjd?
    Hyyysssh, sluuuta

    "trimdjävulen" är nära redan att invadera min hjärna

Liknande ämnen

  1. Orsak till att Turbon rasar?
    Av saigon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-10-06, 15:33
  2. [LÖST] Felkod P00244 på OG9-5 2,2TiD
    Av 2,2Tid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-09, 10:14
  3. Bild på min turbos turbinblad ! Vad är orsaken (storbild)
    Av xor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-06-30, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •