Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 64

Ämne: 9-5 2,3t BioPower -> Aero BioPower

  1. #1

    9-5 2,3t BioPower -> Aero BioPower

    Nu verkar det officiellt med en 2,3t 210hp BioPower i höst....då kommer den naturliga frågan: Vad behöver bytas för att få en Aero BioPower...?
    Det är ju lite intressant vilken turbo som sitter i den, tyvärr är det väl en Garrett...Men bygger den på samma HW som 2,3T 220hp så bådar det ju gott....
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  2. #2
    Ingen som vågar gissa ens ? Själv gissar jag Koppling från 2,3T och turbo från 2,3t...
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Jag gissar på rubb och stubb ifrån 2.3t

    Bör gott och väl räcka till 210hk på etanol och 185 på bensin..

    Dessutom ska den motorn "utgå" så den lever väl vidare i denna skepnad bara ?


    DrBoost, nu får du gissa !

  4. #4
    Räcker STD koppling för 310Nm med de marginaler som Saab vill ha. Sitter det inte AeroKoppling i 2,3T som har just 310Nm.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Det var en jä***igt bra fråga

    Helt klart håller den säkerligen bra, men kanske inte så bra så den duger originalmonterad åt Saab.. Men det är väl bara använda den kopplingen och resten kan vara 2,3t isåfall ?

  6. #6
    Nästa fundering är ju, räcker turbon till 210Hp med saabs marginaler. Bara för att detta är med Etanol så minskas väl inte stressen för turbon...eller...? Vid 220hp valde man att byta till större turbo...
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Det går nog att vara lite elakare med tändningen, inte säkert att turbon behöver jobba ihjäl sig då ? Jag tror inte de krämar på med massa nya delar osv osv utan byter bara de grejer som krävs för säker etanolkonvertering, resten sparar de säkert gärna in pengar på

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Man kan ju tänka sig att det blir som på sista årgångarna av 9000, att man körde med stora kopplingen på alla turbomotorer. Blir billigare så. Jag har inte gjort ngn direkt jämförelse, men inte kan Aerokopplingen vara så där väldigt mkt mer trögtrampad?!? Och ngn annan anledning till att ha olika kan jag inte komma på.......

    Sedan vad gäller turrbo så är ju 210 trots allt färre elefanter än 220 myror, så viss skulle de kunna dra gränsen därimellan. Dessutom räcker en viss mängd pumpad luft till fler hästar med etanol än bensin, även om man inte kan, som Aerorydde tror, ha vassare tändning med etanol. Åtminstone skulle inte Saab själva göra så eftersom de till skillnad från chiptrimmare inte bara tittar på spikningar, utan hur förbränninstrycket varierar under hela förbränninstakten.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Ingen som vet nått mer om hårdvaran i 2,3 BioPower ?
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 013
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Ingen som vet nått mer om hårdvaran i 2,3 BioPower ?

    Gissningsvis samma som 2.0 BioPower

    *Bränsletank o påfyllningsrör (som tål E85)
    *Bränslepump (som tål E85)
    *Några slangar (som tål E85)
    *Bränsletrycksregulator (som tål E85)
    *Hårdare ventilsäten (in o ut)
    *Andra inloppsventiler

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Man kan ju undra hur länge de kommer ha separat montering av topplock med delar av annat material. Hur länge de vill tillverka och lagerföra två olika bränslepumpar, br-tankar och br.ledningar till i övrigt identiska bilar? Det vore enklare och billigare att tillverka alla bilar med etanoltålig hårdvara. Så kommer det nog att bli tror jag, om inte man redan helt eller delvis börjat samköra delarna. Med det i åtanke kan man fundera om det inte ligger lite i det rykte som sade att man ganska snart kommer sälja alla motoralternativ som bränsleflexibla.......

    Frågan är vad man vinner på att inte göra så? Idag säljer man nästan bara 2,0t biopower, och man skulle tjäna bättre om de mer exklusiva bilarna fick ta del av E85:ets attraktionskraft.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #12
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 263
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Man kan ju undra hur länge de kommer ha separat montering av topplock med delar av annat material. Hur länge de vill tillverka och lagerföra två olika bränslepumpar, br-tankar och br.ledningar till i övrigt identiska bilar? Det vore enklare och billigare att tillverka alla bilar med etanoltålig hårdvara. Så kommer det nog att bli tror jag, om inte man redan helt eller delvis börjat samköra delarna. Med det i åtanke kan man fundera om det inte ligger lite i det rykte som sade att man ganska snart kommer sälja alla motoralternativ som bränsleflexibla.......

    Frågan är vad man vinner på att inte göra så? Idag säljer man nästan bara 2,0t biopower, och man skulle tjäna bättre om de mer exklusiva bilarna fick ta del av E85:ets attraktionskraft.
    Enligt pressreleasen skulle den "vanliga" 2,3t utgå när 2,3t biopower kommer.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  13. #13
    Ja som jag fattade det hela så utgår både 2,3t och 2,3T och ersätts av 2,3 BioPower.

    Så i höst finns bara: ???
    2,0 BioPower 150/180hp
    2,3 BioPower 185/210hp
    2,3 Aero 260hp ?

    Varför inte löpa linan ut och göra även Aeron till BioPower 260/270hp skulle ju räcka. Borde väl funka utan ny hårdvara.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  14. #14
    Snart måste väl någon sitte mer lite info i detta intressanta ämne...
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 892
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Snart måste väl någon sitte mer lite info i detta intressanta ämne...
    Varför skulle det i denna fråga skilja sig från andra liknande dvs de som VET hur det verkligen ligger till FÅR inte säga något?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Snart måste väl någon sitte mer lite info i detta intressanta ämne...
    Varför skulle det i denna fråga skilja sig från andra liknande dvs de som VET hur det verkligen ligger till FÅR inte säga något?

    Men herregud, nu går det tom o beställa en 2,3t biopower, vad är så hemligt???
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  17. #17
    Precis, om man ska beställa en sådan så vore det ju trevligt att få veta lite om vad man köper och som vanligt vet ÅF inget om sådanna tekniska detaljer...
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  18. #18
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 263
    Medlem#
    3186
    Någon som vet vilken turbo det sitter i 2,3t biopower? Undrar om GT17 verkligen räcker till 210hk...

    Hmm, läste lite mer:
    "De enda modifieringar som krävs på hårdvarusidan är tåligare ventiler och ventilsäten samt användningen av etanolkompatibla material i bränslesystemet, inklusive tank, bränslepump, ledningar och anslutningar.
    Saab 9-5 2,3t BioPower kostar från 278.900:- i Linear Sedan-utförande. "

    Antar att det sitter en GT17 i då...
    ///Mackanized
    Tillbaka

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Räcker STD koppling för 310Nm med de marginaler som Saab vill ha. Sitter det inte AeroKoppling i 2,3T som har just 310Nm.
    Det kanske var så att det var mer fördelaktigt att basera den på aero med minimala ändringar (dvs programvara) ? Nu har man kanske gjort mer tester på koppling m.m och kommit på att det visst går bra.. Bara en teori.

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Snart måste väl någon sitte mer lite info i detta intressanta ämne...
    Varför skulle det i denna fråga skilja sig från andra liknande dvs de som VET hur det verkligen ligger till FÅR inte säga något?

    Men herregud, nu går det tom o beställa en 2,3t biopower, vad är så hemligt???
    Fast frågan kanske även inefattade huruvida en Aero med E-85 kommer!? Och det finns ofta någon som vet en del och inte är så noga med hemligheter och inte heller jobbar på Saab, som kan delge lite information. Rätt eller fel att yppa sig är en fråga, men de brukar alltid finnas, och jag är också intresserad av att veta måste jag säga. Sedan får väl vem som helst ha sina moraliska åsikter om det
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

Liknande ämnen

  1. Skillnader i hårdvara i B207 Biopower vs bensin
    Av icbm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-02-06, 23:24
  2. [LÖST] Biopower vs. icke Biopower samma hårdvara? OG9-5 B2x5
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 01:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •