Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Check engine lampan!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    31

    Check engine lampan!!

    Kan den börja lysa pga av att lambdan blir blöt av regn?? började lysa när jag körde när det ösregnade idag....sen slutade det regna och bilen fick stå ett tag...nu lyser den inte längre...efter det hittade jag ett läckacke i slangen till dumpventilen & fixade det....men eftersom lampan slutade lysa innan jag hittade läckaget så kan inte det ha med saken & göra!! hjälp!! är tvärkass på saab....alltid haft volvo innan!!
    Saab 9-3 1.9 ttid -09

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    31
    Man verkar inte få mycket respons på det här forumet!!
    Saab 9-3 1.9 ttid -09

  3. #3
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Bara för att den slutade lysa innan du fixade läckan så betyder det inte att det inte har med saken att göra, oavsett om det gäller Volvo eller Saab.

    Du verkar dessutom aningen otålig, du kan inte vänta dig att vi är kundtjänst som alltid har tid med just ditt ärende.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Hur brått har du då?
    Den lyser ju inte längre
    Skillnad om den lyst hela tiden och du fått nån felkod.

    Oj va långt svar det blev

    jahapp, då vart man först loooooser
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Bara för att den slutade lysa innan du fixade läckan så betyder det inte att det inte har med saken att göra, oavsett om det gäller Volvo eller Saab.

    Du verkar dessutom aningen otålig, du kan inte vänta dig att vi är kundtjänst som alltid har tid med just ditt ärende.
    Det har jag inte begärt heller men i vissa andra forum så får man svar direkt när det är massa folk online pga av att dom är villiga att hjälpa till!!
    Jag kanske är rädd att bilfan ska pajja eftersom jag aldrig ägt en saab jag kan ingenting om den....alla kan inte punga upp 40 tusen & köpa en ny om det händer nåt...jag har slavat ihop pengarna till den
    Saab 9-3 1.9 ttid -09

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    Citat Ursprungligen postat av EW200

    Det har jag inte begärt heller men i vissa andra forum så får man svar direkt när det är massa folk online pga av att dom är villiga att hjälpa till!!
    Här finns det säkert många som är villiga att hjälpa till, men folk drar sig kanske för att svara om de inte är 100 på att det är så det ligger till. Bättre med ett rätt svar än många felaktiga, eller hur?

    Så till problemet;

    Lugn å fin, det finns ingen större risk för att nåt är helfel på din bil. CE lampan kan ha tänts för att det kommit vatten i nån kontakt momentant, eller att nån givare glappat, att vattenstrålen träffat en.. osv.. Nåt glapp som kom plötsligt. Det "luriga" med CE är ju att den lyser för mer än en sak.. Så OM det nu återkommer, så får man läsa ut den med ett testinstrument.
    Men, om det inte återkommer, tuffa på.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    31
    Okej...ja den lyser ju inte nu...nu har det ju inte sprutat upp nåt vatten under den...kan den lysa till & från om slangen till dumpventilen läcker då?? Mvh Stefan
    Saab 9-3 1.9 ttid -09

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    Nej, det låter inte troligt, ty en Ng900 har endast map-sensor och störs inte av ett sådant läck. Hade bilen däremot haft luftmassemätare hade det varit en annan sak.
    /Johan
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  9. #9
    Kan den börja lysa pga av att lambdan blir blöt av regn??

    nästa gång du kör i regn och lampan lyser igen. stäng av bilen och vrid nyckeln till tändningsläge och räkna då hur ggr som lampan blinkar. gå sedan in på forumet På (FAQ) där har du ett inlägg ang check engine lampan. mvh totte lycka till
    9-5 Aero
    9-3 SS AERO bara för syns skull...
    900ng Extrem Nordic

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    31
    Ok för göra det! om jag ha bilen kvar då!!
    Saab 9-3 1.9 ttid -09

Liknande ämnen

  1. Check Engine lampan 9-5 -02
    Av eddy79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 19:45
  2. Check engine lampan
    Av miltonspappa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 18:10
  3. Check engine lampan
    Av miltonspappa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 19:52
  4. Check Engine Lampan
    Av TeQuilla i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-01-28, 09:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •