Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bättre ljud i ng900/9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    372
    Medlem#
    2114

    Bättre ljud i ng900/9-3

    Hej på er!

    Hur har ni gjort för att få bättre ljud i ng900/9-3 med AS3? Bytt ut några högtalare, extra diskaner, slutsteg eller vad?
    Vill ju gärna ha kvar original stereon då det är snyggast.

    Nu har jag kompleterat AS3 med en baslåda med 2x12", ett 600w slutsteg och 1F kondensator, för övrigt helt original.

    Någon som har en integrerad baslåda i bak, tex i golvet eller i sidorna? Bilder?
    //Magnus
    SAAB 900 SE 2,0 Turbo Maptun (viggen wannabee)

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    jag har en tråd om mitt bygge.
    dubbla 12or bak med rejält steg.
    sen orginalsteg fram med andra basar i dörrarna utbytta 6*9or och utbytta 3,5 or och skillnaden är grymt stor.

    mycket bror ju på din budget vad du kan tänkas göra.
    köpte ett par 6*9or för 196kr och de va fasen så mycket bättre än den skiten som sitter orginal iaf.
    sen har jag ett par blaupunkt 3,5 tummare fram och de höjde väl ljudet mest.

    ljudisolera dörrarna fram med bitumenmatta gör en hel del åt vibrationer och oljud.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 231
    Har nu inte as3 men, har monterat in pg zr 6,5 i dörrarna, n-core trius i instrumentbrädan. Driver detta med ett 4kanalssteg. Kör med original 6x9or som drivs av stereon och en 12” bas + steg bak. Bilder på allt finns på www.ng900.tk

    Kör nu med original stereon för det är snyggt men kommer nog att bytas ut mot någon 2*din enhet, är less på cd-växlaren

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    kan ju tillägga att jag har min cdväxlare i handskfacket så slipper man problemet med skivor som hackar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    372
    Medlem#
    2114
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    jag har en tråd om mitt bygge.
    dubbla 12or bak med rejält steg.
    sen orginalsteg fram med andra basar i dörrarna utbytta 6*9or och utbytta 3,5 or och skillnaden är grymt stor.

    mycket bror ju på din budget vad du kan tänkas göra.
    köpte ett par 6*9or för 196kr och de va fasen så mycket bättre än den skiten som sitter orginal iaf.
    sen har jag ett par blaupunkt 3,5 tummare fram och de höjde väl ljudet mest.

    ljudisolera dörrarna fram med bitumenmatta gör en hel del åt vibrationer och oljud.
    Jag tycker 6,5"arna dunkar på riktigt bra i dörrarna, eller är det värt att byta ut dom? Vad ska man satsa på för märke på 3,5"are i instrumentbrädan?
    //Magnus
    SAAB 900 SE 2,0 Turbo Maptun (viggen wannabee)

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    de bästa för att få bättre ljud i dörrarna är nog att sätta i bitumenmatta så man får bort vibrationer och skrammel i dörrarna.

    jag köpte ett par blaupunkt 3,5 tummare kostade då 290kr vilket verkade bra pris, enligt mig blev ljudet klart bättre men kan inte uttla mig om hur stor skillnad de blir om man går ännu mer upp i pris, för mig dög blaupunkt högtalarna.
    kan nog funka ganska bra om du tycker att högtalarna i dörrarna är hyfsat bra.
    men mycket bror ju på vad du är beredd att betala.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    657
    Medlem#
    5690
    Köp ett bra 6,5" kit fram, det är det första du ska satsa på! Montera inte diskanterna där orginal 3,5" sitter, utan skit i de och montera diskanterna nere vid 6,5"arna istället Eller ett par fina koaxialer så slipper du den extra diskanten. Ska man behålla orginalstereon är väl detta det bästa man kan göra...
    Marcus Lind

Liknande ämnen

  1. Bättre ljud än AS3 OG9-5 SC
    Av rgolsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 19:48
  2. Bättre ljud i OG9-5 med AS1
    Av bmwm5 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 21:58
  3. Bättre ljud med AS3 än med AS2
    Av Xman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-29, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •