Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Problem med klämskyddet på en elhiss (9-3 SS)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252

    Problem med klämskyddet på en elhiss (9-3 SS)

    Jag har nyligen köpt mig en 9-3 Vector 2,0t -03. Bilen är bland annat utrustad med komfortlåsning, och har därför klämskydd på elhissarna. Problemet är att klämskyddet "tappar minnet" på förardörren (bara förardörren, övriga dörrars rutor fungerar som det är tänkt).

    Så länge jag sitter i bilen och har tändningsnyckeln i läge "on" så kan jag kalibrera klämskyddet i förardörren enligt instruktionsboken (ner med rutan, sedan upp i topp och håll kvar på knappen någon sekund, då går rutan ner automatiskt, upp med den en gång till och håll kvar på knappen någon sekund igen, då får jag ett "pling"). Efter detta fungerar elhissens klämskydd (när man hissar upp rutan räcker det med ett kort tryck på knappen så går rutan hela vägen upp).
    Problemet är att när jag tar ur nyckeln ur tändningslåset tappar förardörren klämskyddsfunktionen igen! Samtidigt uppstår fenomenet att förardörrens elhiss bara går att manövrera med tändningen påslagen (övriga rutor går att manövrera utan att tändningen är på).

    Det finns ett kvitto (från förre ägaren) på att förardörrens elhissmotor är bytt på en Saab-verkstad i januari, så jag trodde att det var någon miss som denna verkstad hade gjort. Jag åkte därför in till min lokala Saab-verkstad och dom kopplade in en Tech2 och skulle försöka hjälpa mig. Tyvärr lyckades inte mekanikern lösa problemet, han fick samma resultat som när jag kalibrerar elhissen själv.
    - Vi får väl byta elhissmotorn igen, det kanske är något fel på den nya motorn, sa han. Dom hade dock ingen motor hemma, utan jag ska tillbaka om några veckor igen.

    Efter att ha funderat lite hemma tror jag dock inte att det är något fel på motorn, den fungerar ju som den ska när nyckeln är på. Jag tycker snarare det lutar åt att problemet är någon annanstans.

    Jag har gjort följande:
    * Kollat så att det är rätt modell av elhissmotor monterad (med 6 kablar).
    * Haft isär kontaktstycken (vid elhissmotorn och i dörrens framkant) och kollat så att det inte är fukt eller oxid på kontakterna.
    Problemet kvarstår dock.

    Finns det någon annan som har erfarenheter av något liknande fel? Jag har läst tidigare inlägg på forumet, och förstått att det inte är ovanligt att man får kalibrera elhissarna, men efter detta verkar dom fungera igen.
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  2. #2
    Detta fenomen har väl uppkommit på en del 9-3 03-

    Tror du får åka till en Saab verkstad o låta dom köra in ny programvara.

    Sen ska det nog fungera.

    Mvh Jimmy
    200hk på gatan e bättre än 400hk i garaget!

    *såld* Saab ng900 Turbo http://www.garaget.org/?car=5659

Liknande ämnen

  1. Problem med elhiss och lås bakdörr 9-3 sc 2008
    Av Hammar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 18:06
  2. Problem med elhiss på passagerarsidan!
    Av FiggeOlsh i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-31, 06:00
  3. Problem med elhiss i förardörren
    Av Ynnoj i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 21:20
  4. Vev <--> Elhiss 9k
    Av JohanT i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-05-06, 11:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •