Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Blandade funderingar

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    174

    Blandade funderingar

    Satt och filosoferade en stund på jobbet idag och kom på lite frågor om diverse saker som ni kanske kan reda ut

    1. I många säljesannonser och varubeskrivningar står det att en IC är god för ett visst antal hästkrafter, varför? Jag menar, att den är god för ett visst laddtryck är ju självklart men vad har hästkrafterna med IC-kapaciteten att göra?

    2. När man bänkar en bil, får man då mer hästkrafter med mindre hjul? Märkte själv en kraftig prestandasänkning när jag bytte till 19" hjul och eftersom den enda kontakten en bil har mot bänken är hjulen så borde ju detta påverka effekten, eller?

    3. Varför säger alla att man ska skaffa bättre bromsar när man trimmar en bil? Jag menar, man kör ju inte snabbare för att bilen får bättre acc? Om vi säger att jag kör 120 på 90-väg med med min bil så gör jag ju det även om jag har 500hk mer. 100-0 går ju lika snabbt med 100hk som 1000hk.
    Min bil på Garaget.org:
    Saab 900 Turbo 19" mm.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    85
    Medlem#
    3301

    Re: Blandade funderingar

    Citat Ursprungligen postat av kaZmur
    Satt och filosoferade en stund på jobbet idag och kom på lite frågor om diverse saker som ni kanske kan reda ut

    1. I många säljesannonser och varubeskrivningar står det att en IC är god för ett visst antal hästkrafter, varför? Jag menar, att den är god för ett visst laddtryck är ju självklart men vad har hästkrafterna med IC-kapaciteten att göra?

    2. När man bänkar en bil, får man då mer hästkrafter med mindre hjul? Märkte själv en kraftig prestandasänkning när jag bytte till 19" hjul och eftersom den enda kontakten en bil har mot bänken är hjulen så borde ju detta påverka effekten, eller?

    3. Varför säger alla att man ska skaffa bättre bromsar när man trimmar en bil? Jag menar, man kör ju inte snabbare för att bilen får bättre acc? Om vi säger att jag kör 120 på 90-väg med med min bil så gör jag ju det även om jag har 500hk mer. 100-0 går ju lika snabbt med 100hk som 1000hk.
    Goder afton!

    Ganska så kluriga frågor, åtminstone i mina ögon.

    Dom 2 första har jag inga bra svar på, på den tredje har jag väl inga belägg för mitt svar, bara egna funderingar..

    Märker ju själv att ju "roligare" bil man har att köra, desto mer använder man ju prestandan. Inbromsningarna blir fler, och kanske lite senare och hårdare också, vilket medför krafitgt ökad temp och slitage på bromsarna.
    Och man vill kanske åka på banträffar under säsongen och kunna köra mer en 1 var utan att bromsarna mattas av helt, som i mitt fall.

    Sen anser jag, som har nya fräscha bromsar(skivor, belägg, stålomspunna slangar och ny vätska) liggande, att det är en säkerhet att veta att man har bra bromsar på bilen.
    Ska montera bromsarna så fort jag får tillbaka pärlan från lack, förhoppningsvis den här veckan.

    Bara mina personliga tankar i frågan..

    Ha det gött!

    // Jocke

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    210
    Hej!

    Fråga 1 är jag oxå sugen att få ett svar på.

    Fråga 2. Är inte helt hundra men ja de beror på vilken sorts bänk trimleverantören har. Nordic plockar av hjulen och kopplar på "bänken" direkt.

    http://www.nordictuning.com/main.php?page=dynotest

    /Mikkel
    Saab ng900T -95 - Nordic steg 3+
    Saab 9000 2,3T -92 - Vinter/ Dragbil

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    en ic e väl beröknad för attklara ett vistflöde dvs de kan nte släpa igenom hur mycketluft som helst å fortfarnde kyla u mer luft du pumpar igenom den desto inefektivare blir den u

    hjulen e rent matematsikt .. räkna på avståndet från axels sentrum ut till anlägningsytan på gummit så ser du att de avståndet ökarmed störe hjuö å presis oms en väelåda så så växlas kraften ner å topfarten upp .. de som förloras i kraft vins i fart..man kan seja att hjulen e sista drevet i i vexelådan .. typ .
    små hjul mycket momen på anlegningsytan å tvärt om

    angående bromsar så jo de ska man de handlar inte bara m säkerhet utan om om psycologi har du 400 hk så ahr du hjulspin i 110 .. å de blir inte allt för ovanligt att du pressar påpå upp i 150.160 .. att trampa på hejdarna då .. inebär att de blir varmt .. tro mig ja vet ...altså .. hm .. vad ska amn trimma för om amn inte ska använda efekten ? .. å ska amn använda egfekten så e de för å köra fort å ska amn köra fort så ska man göra sen inbromsingar vadska amn annars köra fort för .. stödempare fjädrar bromsar diffbroms lätning trimning .. de e vägen att gå
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

Liknande ämnen

  1. Blandade problem med 9000CD
    Av Magnetize i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 12:11
  2. Blandade elfel
    Av knase i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-11-26, 18:08
  3. Blandade temperatur problem
    Av JOTNT i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 21:19
  4. Blandade frågor
    Av ritznet i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-09, 20:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •