Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hjälp!! T8 som inte startar :(

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    92

    Hjälp!! T8 som inte startar :(

    Jag har lite problem med att få fart på min T8.

    Han vill inte starta helt enkelt.
    Har bytt stift, tändkablar, rotor, fördelarlock, tändmodul och nu senast hela insprutet (K-jet) med bränsleledningar och spridare.
    Utan något resultat.

    Den tänder rätt och har fin gnista.

    Det kommer bensin fram och förbi soppa filtet. Kallstartsventilen får soppa. Men ur spridarna kommer det inte en droppe.

    Jag har testat att ta loss alla bränsle ledningar från insprutshuvet (om det nu heter så) för att se om det kommer nått där när man starta. Men det gör de inte. Men lyfter jag på luftvågen så kommer det soppa.

    Ska luftvågen lyfta vid start eller vad gör att det kommer soppa till spridarna vid just start ögonblicket?

    Någon som kan komma med nått som får pärlan att starta igen?
    Mycket tacksam för allt som kommer fram.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    32
    Har du tillräckligt med tryck från pumpen då? Isf verkar det vara täppt, men det verkar ju skumt om du bytt hela insprutet..
    Saab 9-5 BioPower -06
    Saab 900GL -87 -:- Saab 900T8 -83 -:- Saab 99GL -82

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av Westin
    Har du tillräckligt med tryck från pumpen då? Isf verkar det vara täppt, men det verkar ju skumt om du bytt hela insprutet..
    Iofs så vet jag inte om trycket är tillräckligt (hur högt det nu ska vara). Men det sprutar rätt ordentligt från soppaslangen när jag testade om det kom fram nån soppa till soppafiltret.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    92
    Är det ingen som har någon bra teori?!
    Börjar bli lite desprat nu. Har försökt med så mycket utan resultat.

  5. #5
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 000
    Medlem#
    5849
    Låter i mina öron som ett ruskigt enkelt fel, tjuvluft......

    Har du alltså provat att byta "LMM"?

    Se över bränsle-(alltså direkt från pumpen) och styrtryck(regleras av styrtrycksventil-STV mot tempen på motorn), kan vara STV'n då det är ett ganska vanligt förekommande fel på dessa motorer.

    Några siffror på bränsletryck kan jag inte nämna just nu, har min dokumetering på verkstan, kan ev. ordna tills imorrn om det är av intresse....

    Lycka till MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    146
    Låte som sagt som tjuvluft (kolla till ic:n)... men Jag hade tagit en titt i FAQ.. Patrik la in allt du behöver veta om soppa tryck o hela baletten när det gäller K-jettronic... ----> http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=140923

    Mvh
    T8 special 220hk *såld* Saab 9000 2,3T(ventilsallad) og900i T16 *new project*---> Peformance by Friends *såld* turned to the darkside MB SLK 250 AMG -12

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    105
    Du har pm
    Stolt medlem i TEAM X-treem Blekinge bilradio Competition group.
    Utför Termlab mätning med justering.PM vid intresse.
    mitt projekt

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    92
    Har läst igenom FAQ och har fått lite bättre koll på hur K-Jet funkar, som ska kunna hjälpa mig att få igång bilen.

    Ska kolla lite mer på bilen i helgen så får vi se om det ger nå resultat.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Tänder den över huvud taget?
    Startar den på startgas?
    Även om den får massor med tjuvluft så ska den ialla fall tända på den bensin som kallstarten skickar in, men sen kanske dö eller gå riktigt kasst pgr ev. tjuvluft. Men tändning borde du få i vilket fall.

    Om den INTE tänder på startgasen har du felet i tändsystemet.
    Om den tänder ligger felet i bränslesystemet och nr1 är då att kolla ifall kallstarten slår till.
    Skruva loss den och lägg den så du ser munstycket inifrån bilen. Kör på startmotorn och se ifall det duschar bensin (kall motor), det ska komma mycket! En rejäl dusch, ingen tvekan finns om den funkar som den skall.

    Men även om kallstarten inte funkar så ska den tugga igång efter ett tags matande på startmotorn med gaspedalen nertryckt. Särskilt nu när det inte är så kallt ute.
    Gör den inte det lutar det åt att bränsletrycket är för lågt så spridarna inte orkar öppna. Testa detta genom att lossa spridarna och lägg dem i en burk, bygla bränslepumpsreläet och lyft manuellt vågen i mängdmätarhuvudet. Spridarna ska nu duscha ur sig bensin.

    Gör de inte det kan det vara pumpen som är käs / ärgade kontakter till den eller dylikt.

    Försök att leta dig fram till vad som är fel genom denna beskrivning!
    Hoppas du hittar felet.
    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

Liknande ämnen

  1. Hjälp Min bil startar inte:(
    Av Turbo_Electra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 23:31
  2. hjälp !!! startar inte
    Av wisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 21:58
  3. 900 T16 Startar inte? hjälp?
    Av Gunde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-10, 18:55
  4. Hjälp!!! min 900 T8 startar inte
    Av Turbo_Linus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-25, 11:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •