Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Råd angående inköp av Saab 900 NG

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    330
    Medlem#
    6729

    Råd angående inköp av Saab 900 NG

    Hej!

    Gjorde en sökning på ämnet, hittade dock inget som direkt passade, men fick reda på en del annat roligt, så helt i onödan var det inte

    Efter att äntligen införskaffat mitt körkort, hade jag tänkt att investera i en bil. Bilen ska gå mest som pendlings bil, men även lite annan körning också. Fastnat för saab 900 NG, eftersom den verkar vare en i vettig prisklass, relativt billig försäkring och rolig att köra, desutom har föräldrarna en saab 9-3 SE 150 hk turbo, vilket jag tycker är väldigt skön att köra.

    Nog med info, eftersom jag är ganska grön på det här med att köpa bil, skulle jag vill ha några råd angående inköp av Saab 900 SE T. Hade tänkt att lägga ut mellan 20 000 till 30000, kanske 35 000 för ett fint exemplar.

    Vilka årsmodeler är bäst att köpa?
    Finns det någon version man bör undvika?
    Hur långt kan bilen ha gått och ändå känna sig säker på att inte åka på stora reprationer?
    Rost skador etc, hur pass vanligt är det?
    Vad bör vara bytt på den?
    Något annat bra att veta?

    Så vitt jag vet finns det två "turbo" moterer, en med 150 HK och den andra med 185 hk, hur mycket skiljer det i prestande samt bensin kostnad? Ska man undvika köpa chip trimmade skapelser?

    Det är säkert en massa jag har glömt, men hur som helst updaterar jag isåfall.

    Tack på för hand

  2. #2
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 256
    Den som söker skall finna:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=129350

    Näst sista inlägget på sidan.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    545
    Det finns bara en turboversion. 185hk.
    Den med 150 hk är en 2,3l sugmotor, som går rätt dyrt som jag förstått det.
    Sen finns 2,0l som ligger runt 130hk har jag för mig.
    Finns även V6 på 170hk, dock har den kamrem istället för kedja, så det är viktigt att den är bytt på rätt intervall.
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 535
    Jag måste bara dyka in och påstå att det inte alls är något fel på en bil som är från 94a, alla verkar hata och vara rädd för den, men varför?

    Min polare köpte en 900 2.3i -94 (även att alla utom jag avrådde han) men han har aldrig trivts så bra som han gör med den, visserligen som andrabil/vinterbil, men det är absolut inga fel på den trotts sina 27000mil och delvis rost i dörrarna.

    Själv åker jag en 900 2.0T -94 som rullat 36.000mil, ingen direkt rost i dörrar utan det har mest koncentrerat sig i bakskärmarna, men det har jag ju även sett i nyare... finns 97or som är helslut!

    Så mitt råd är: Va inte rädd för de första årgångarna, skadar ju inte att titta på dem.

    Enligt mig är det inte mer fel på 94orna idag än va det är på 95-97.

    Mvh
    Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    681
    Den troliga anledningen till att många är rädda för dem första modellerna av ng 900 är nog att dem har hört att det är var mycket barndomsproblem på bilarna. Men om man lyssnar på ordet så borde de ju vara problem som fanns på bilen när modellen var relativ ny? Summa sumarum dem flesta barndomfelen som fanns på ng 900 är åtgärdade. Rosten lever väl dock kvar som man ska passa upp på. Jag köpte en ng 900 billigt med dåliga dörrar men åkte och handlade nya dörrar som är på lack nu så dem åker förhoppningsvis på nu till sommaren.
    Ska man köpa en ng 900 kan man ju kika på om ac:n fungerar också. Det vill man ju gärna att den gör men det kostar lite slantar att laga om den är trasig.
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    330
    Medlem#
    6729
    tackar för svaren, tittad eäven den andra länken, mycket bra info.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 409
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av vikke
    Ska man köpa en ng 900 kan man ju kika på om ac:n fungerar också. Det vill man ju gärna att den gör men det kostar lite slantar att laga om den är trasig.
    vad grundar du det på?
    alla snackar om att acn är så jäkla dyr att fixa, bror ju på vad man gjort med den, oftast torkfiltret som de läckt vid och de kostar inte många kronor att fixa, när jag gjorde det och de kostade under 2000kr med delar och gas på firma, med kvitto.

    de som va dåligt på 94orna och 95orna är ju växellådorna, men de är ju rätt kass på de flesta ng900, akta så de inte läcker olja och att alla växlare funkar som de ska annars har du en betydligt dyrare överaskning där än vad acn kostar.

    rost i dörrarna var de väl galvningsfel på 94orna och tidiga 95or, sen bror ju rost väldigt på hur bilen skötts, mycket rost så har ju ägarnen inte skött bilen specielt bra, rost kommer de alltid, har små bublor på min 97a som jag ska fixa till semestern.

    miltalet är inte så mycket att hänga upp sig på om bilen verkar bra skött.
    har ahft 2st ng900 och båda var över 20 000mils strecket, den jag har nu funkar kalas, den jag hade innan funkade mindre roligt.

    bensinförbrukningen är ganska försumbar skillnad mellan motorerna, försäkra en ng900 turbo om du är 18år är ingen rolig historia så bättre du skriver den på dina föräldrar, om du nu inte ska bygga om den totalt.
    min ng900 turbo skulle på billigaste stället kostar 18500kr i helförsäkring och jag är 21 och haft körkort 2 år.
    min ng900 2,3i kostade 8000kr i trafikförsäkring på billigaste när jag hade den för 1 år sedan.

    de råd jag skulle kolla på är nog årsmod 96-98, kolla rost stora hål så har du en jäkla massa arbete småbublor går att fixa billigare, metalic lack är inte snyggt att lacka om bara vissa delar så en "vanlig" färg är att föredra om du ska fixa rost.
    kolla så växellådan funkar som den ska utan missljud osv, kolla så lådan inte läcker olja.
    kolla så bilen inte är sönderskruvad för de råkade jag ut för med min förra bil, de va skruvhål lite var stans när man tog bort klädslen och de flesta skruvar och plastnitar var trasiga så de ju åt en hel del lim för att laga inredningen.
    kolla hur ägaren är, hur länge han har ägt bilen, har han bara ägt den en kort tid så är de troligen nått fel på bilen, har han haft den ett par år så kan de nog va lungt, se hur han verkar med äldre trevlig herre är nog bättre att göra affär med än stirig 20 åring "som inte alls har trimmat den innan".
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 392
    Du ska ta nyare än 95 årsmodell. Tro mig. Jag hade själv en 94:a o den var kass som fan! Senare hade jag oxå en 96:a o den var inga problem. De första årsmodellerna e inget vidare med rosten. Växellådan är kass på 94 o 95. På min 900 94 så hoppade backen ur. Vid 20000 mil så var jag tvungen o byta ut motorn. På min 96:a så körde jag 40000 mil med den o hade den sedan den var ny. Men digitaldisplayerna är ett känt problem hos Saab. Se till at AC:n funkar som den ska. När man vill byta ut växelspaksknoppen så är det en besvikelse då det e skitsvårt o ta loss backspärren.
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Jag kör en -94:a automat (2.3i) som fungerar hur bra som helst. Bilen har gått 21.000 mil och är/låter frisk under huven och växellådan växlar hur mjukt och fint som helst (håller man sig runt 2000 varv märker man inte ens att den växlar). Den har aldrig kärvat på något sätt, startar alltid på kommando och tål att man buskör (så mycket det går att busköra med originalprylar under huven). Rost? Har man tur (vilket jag har haft) så hittar man en 94:a helt utan rost. Jag har ett litet stenskott på förardörren som blivit lite rostfärgad (ungefär 1 mm2) men i övrigt är den blank och fin. Inga problem med trasiga pixlar någonstans (enda problemet har varit en aning glapp i reostaten men det är lätt åtgärdat på 5 minuter).

    Bilen drar ungefär 7.5 - 7.9 liter per mil vid lugn långkörning och 8.5 - 9.5 vid stadskörning. Inte så farligt egentligen. Visst, det går inte att jämföra med en Nissan Micra eller en Opel Astra men man får en ack så mycket trevligare bil.

    ACC:n har visserligen lagt av i min, men skall lämna in den innan sommarvärmen kommer. Då får vi se vad det är för fel, hoppas på att det är något av de mindre kostsammare reparationerna som väntar.

    Slitagedelar (såsom torkade kylarslangar, ehumm) får man byta på alla bilar. Jag tycker personligen, med min goda erfarenhet av min 94:a, att just den årsmodellen har fått lite väl mycket oförtjänt skäll. Är bilen ordentligt skött är den väl värd varenda krona, men så är det ju med alla bilar.

    /En helt vanlig bilägare med medelmåttiga kunskaper och således även medelmåttiga åsikter.
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  10. #10
    Varför snåla? Köp en 9-3 (nu från ca 40 KSEK). Varför? Börja sök på forumet och svar skall du finna.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    330
    Medlem#
    6729
    Hittade slutligen "min" bil, en saab 900 SE Turbo, -94, glad som f*n! Ska hämta den på torsdag , kanske lägger upp några bilder då

    Tack för alla råd och tips, hjälpte mycket att hitta den rätt bilen till rätt pris

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 00:13
  2. Inköp av ny olje tryckgivare saab 95 år03
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-08, 13:25
  3. Svar: 38
    Senaste inlägg: 2009-09-05, 16:38
  4. Inköp av saab 93 aero steg 3!?
    Av Miami i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 20:56
  5. Svar: 44
    Senaste inlägg: 2004-10-28, 01:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •