Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 55 av 55

Ämne: Motorproblem, SAAB 9-5 '00/'03 - inte löst ännu ...

  1. #41
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    du har inge läck vid grenrör/avgassystemet, brukar kunna tjuta ganska så fint...

  2. #42
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939
    Sådärja, jag har pejlat läget lite, och tagit en provtur med bilen - och det blir inte mycket åkande alls. Hann inte speciellt långt förrän den började rycka och tvärdog. Den gick att starta igen, men jag tog det säkra före det osäkra, och vände bilen och såg till att rulla tillbaka till parkeringen. Varm satan är motorn, men den låter OK så länge inte turbon behöver jobba.

    Har fått ett tips på att byta tändkassetten, men det lär bli svårt att hitta nån tändkassett i närheten under helgen bara för att prova, men finns det nån i Hälsingland som har en tändkassett till en 9-5a så är det bara att ringa - 070-564 97 27.

    Nu får jag vänta tills på måndag och försöka få iväg den till SAAB i Bollnäs istället, och se hur fattig de vill att jag ska bli på den här historien ...
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  3. #43
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Ryckande och till slut död motor får en ju osökt att tänka på läcka i någon tryckslang. I synnerhet om du just har bytt turbo. Det känns nästan lite långsökt att tändkassetten skulle få för sig att ge upp precis nu. Snarare hade jag försökt leta felkällan i de slangar som har varit inblandade i turbobytet. Sitter slangklämmorna tillräckligt hårt? Har någon slang hoppat av helt? Spricka i någon slang (kan vara svårt att se utan att plocka bort dem)? Att motorn blir rejält varm är inte heller ovanligt när man har läckage någonstans, eftersom det blir lite spök med luft-/bränsleblandningen...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #44
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Motorproblem, SAAB 9-5 '00/'03 - löst, Turbon rasat.

    Citat Ursprungligen postat av root
    Tjipp,

    9-5an ska få en ny LMM på måndag, samt trycktestas. Hade tänkt åka iväg och tvätta av den nu, men då tänds ett annat oroväckande felmeddelande som får mig att bli orolig.

    "Kontrollera oljenivån"

    Men, wtf? Det är fullt med olja, precis som sig bör. Vågar jag öht åka med kärran som det är nu? *skeptisk*
    Har 9-5 oljenivåmätare ?

  5. #45
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939

    Re: Motorproblem, SAAB 9-5 '00/'03 - löst, Turbon rasat.

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Har 9-5 oljenivåmätare ?
    Näe, det är ju just det ...
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  6. #46
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av root
    Sådärja, jag har pejlat läget lite, och tagit en provtur med bilen - och det blir inte mycket åkande alls. Hann inte speciellt långt förrän den började rycka och tvärdog. Den gick att starta igen, men jag tog det säkra före det osäkra, och vände bilen och såg till att rulla tillbaka till parkeringen. Varm satan är motorn, men den låter OK så länge inte turbon behöver jobba.

    Har fått ett tips på att byta tändkassetten, men det lär bli svårt att hitta nån tändkassett i närheten under helgen bara för att prova, men finns det nån i Hälsingland som har en tändkassett till en 9-5a så är det bara att ringa - 070-564 97 27.

    Nu får jag vänta tills på måndag och försöka få iväg den till SAAB i Bollnäs istället, och se hur fattig de vill att jag ska bli på den här historien ...
    Hur är det med katen? En teori kan ju vara att monoliten har gått sönder pga. diverse turbinvingar mm. och nu täpper till flödet. Sen vore det ju trevligt att få ut muttern till kompressorhjulet (den kanske får det svårt att ta sig igenom IC:n iofs.).

  7. #47
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Låter precis som någon skrev tidigare att slanngen ifrån turbon till IC har hoppat bort, vilket också kunde gett det lilla vinande ljudet innan det skedde.

    Hoppas bara du åtgärdade VV nu när turbon byttes, så att du inte råkar ut för samma tråkighet igen, och då särkilt ventilkåpan, som är täppt på i stort sett alla T7 motorer.

  8. #48
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Låter precis som någon skrev tidigare att slanngen ifrån turbon till IC har hoppat bort, vilket också kunde gett det lilla vinande ljudet innan det skedde.

    Hoppas bara du åtgärdade VV nu när turbon byttes, så att du inte råkar ut för samma tråkighet igen, och då särkilt ventilkåpan, som är täppt på i stort sett alla T7 motorer.
    Tack för tipsen!

    VVn är inte åtgärdad, ska be BilCity i Bollnäs om det när de får åtgärda de nuvarande felen på den.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  9. #49
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Ang kontrollera oljenivå, så är det sådant man kan programmera in i SID. Då tänds detta meddelandet med jämna mellanrum.

    Kan vara bra för dem som inte vet att de kan dra olja!

  10. #50
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Ang kontrollera oljenivå, så är det sådant man kan programmera in i SID. Då tänds detta meddelandet med jämna mellanrum.

    Kan vara bra för dem som inte vet att de kan dra olja!
    Lustigt att det inte dykt upp på över två år innan, men visst, det är väl möjligt. Hur får jag i så fall bort den?
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  11. #51
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Det måste programeras med Tech 2.

    Mekanikern kanske tyckte du behövde ha en sådan påminnelse så han lade till det när bilen va inne på turbobyte!

  12. #52
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Det måste programeras med Tech 2.

    Mekanikern kanske tyckte du behövde ha en sådan påminnelse så han lade till det när bilen va inne på turbobyte!
    Nope, här ändras ingenting på bilen utan att jag gett mitt medgivande. Den kontrollen är jag tydlig med att jag vill ha.

    Men, idag är jag lite klokare efter en timmes telefonsamtal med en Guru. Tydligen så verkar det som att SIDen är plockad från en 9-5 Diesel, och har inte blivit konfigurerad korrekt ... men visslet, rycken, att den dog vid första stoppet etc verkar tyda åt att den drar tjyvluft ...
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  13. #53
    Låter inte som ett roligt problem det här. Och att det inte löste sig när du bytte turbon var skumt som fasiken. Måste varit något mer som fick stryk när turbon sa upp sig. Hatar att ha spöken i bilen.

    Själv har jag också en strulande/besatt bil som vägrar avslöja vart felet sitter. Blaeh!!

    Hoppas det löser sig snart för dig.
    Saab 9000 CS -94 Vinterbilen.
    Ford Sierra RS Cosworth 4x4 -91 Sommarbilen.

  14. #54
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av root
    ... men visslet, rycken, att den dog vid första stoppet etc verkar tyda åt att den drar tjyvluft ...
    Hur går det, root? Har du fått den trycktestad ännu? *nyfiken*
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  15. #55
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av root
    ... men visslet, rycken, att den dog vid första stoppet etc verkar tyda åt att den drar tjyvluft ...
    Hur går det, root? Har du fått den trycktestad ännu? *nyfiken*
    Inte ännu! Får förhoppningsvis lite svar under dagen. LMMen hade ju sagt upp sig också (grundorsak till turboraset?), så en ny sån borde ramla in från SDCC idag. När så har hänt, så blir det lite mer avancerad felsökning av grabbarna där ...

    Det verkar dock fortfarande som att katten har klarat sig! *håller tummarna*

    Återkommer givetvis med uppdaterade uppgifter så fort jag hör något!
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem NG900 2,0i
    Av Kylning i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2013-03-21, 23:05
  2. [LÖST] Motorproblem vid runt 3000 varv. OG9-3 T5/B204
    Av Berner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-08, 18:25
  3. Ännu ett turboras? OG-93 -00 ryker/inge drag i bilen *LÖST!*
    Av Hyppe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 16:53
  4. Det som inte får hända har hänt. (Motorproblem)
    Av Stavve i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 12:54
  5. motorproblem 0g900 Aero -86 *problemet löst*
    Av thurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-01, 21:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •