Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 55

Ämne: Motorproblem, SAAB 9-5 '00/'03 - inte löst ännu ...

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939
    Citat Ursprungligen postat av Cozmic
    Uhhh, den har sett bättre dagar. Trist.
    Men ett gyllene tillfälle att uppgradera
    Den lär inte se sämre dagar heller. Närå, ingen uppgradering alls, blir en rak utbytessnurra istället. Tänker inte ändra på konceptet på familjebilen, sånt har jag 9-3an till...
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  2. #22
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av root
    Citat Ursprungligen postat av Cozmic
    Uhhh, den har sett bättre dagar. Trist.
    Men ett gyllene tillfälle att uppgradera
    Den lär inte se sämre dagar heller. Närå, ingen uppgradering alls, blir en rak utbytessnurra istället. Tänker inte ändra på konceptet på familjebilen, sånt har jag 9-3an till...
    Uppgradera till Mitsu 15#5 åtminstone, då slipper du förhoppningsvis ett ras till

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Uppgradera till Mitsu 15#5 åtminstone, då slipper du förhoppningsvis ett ras till
    Too late, turbon är beställd och lagd på posten redan!
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  4. #24
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Citat Ursprungligen postat av root
    Citat Ursprungligen postat av Cozmic
    Uhhh, den har sett bättre dagar. Trist.
    Men ett gyllene tillfälle att uppgradera
    Den lär inte se sämre dagar heller. Närå, ingen uppgradering alls, blir en rak utbytessnurra istället. Tänker inte ändra på konceptet på familjebilen, sånt har jag 9-3an till...
    Uppgradera till Mitsu 15#5 åtminstone, då slipper du förhoppningsvis ett ras till
    Var det inte en sån som rasa?? lr är ja bara trött?
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #25
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Ser ut som det kommit väldigt mycket skit in från luftfiltret!

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Ser ut som det kommit väldigt mycket skit in från luftfiltret!
    Titta på filmen. Skadorna på inloppsdelen är för att det saknas en mutter där, som nu ligger precis innan ICn och väntar på att bli utplockad ... medans de värsta skadorna är på andra sidan ... ja, som sagt, se på filmen.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  7. #27
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Jag gillade mekens teorier om att skadorna bara va på en sida

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Jag gillade mekens teorier om att skadorna bara va på en sida
    Hehe, tankevurpor gör vi alla! Tills hans "försvar" så får jag väl säga att jag kom dit när han hade en annan kundbil inne som han höll på med så han var rätt stressad... stannade ungefär 2 minuter längre än vad filmsnutten visar.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  9. #29
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939

    Re: Motorproblem, SAAB 9-5 '00/'03

    Allvarligt nu, varför skickar Posten min turbo på en Sverige-runt-resa innan jag får den? Max 3 dagars leveranstid ska det vara på Postpaket ...

    Citat Ursprungligen postat av www.posten.se
    Uppgift om tid och datum saknas, Bollnäs, Försändelsen är på väg till mottagarens Postombud
    7 jun kl 00:32 Örebro, Försändelsen har ankommit och sorterats på den spridande Godsterminalen.
    5 jun kl 18:23 Ånge, Försändelsen har ankommit och sorterats på den uppsamlande Godsterminalen.
    2 jun kl 06:23 Ånge, Försändelsen har ankommit och sorterats på den spridande Godsterminalen.
    1 jun kl 13:36 Ånge, Försändelsen har ankommit och sorterats på den uppsamlande Godsterminalen.
    31 maj kl 15:57 Avsändaren har lämnat försändelsen till sitt Postombud för vidare transport till terminalen
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893

    Re: Motorproblem, SAAB 9-5 '00/'03

    Citat Ursprungligen postat av root
    Allvarligt nu, varför skickar Posten min turbo på en Sverige-runt-resa innan jag får den? Max 3 dagars leveranstid ska det vara på Postpaket ...
    Postens vägar äro outgrundliga. Jag fick se ett pakets väg från Finland via Stockholm, Malmö och Örebro (om jag minns rätt nu) innan den kom till Gävle...

    Hoppas det löser sig nu!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  11. #31
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av root
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Ser ut som det kommit väldigt mycket skit in från luftfiltret!
    Titta på filmen. de värsta skadorna är på andra sidan ... ja, som sagt, se på filmen.
    Det var ett riktigt turbohaveri

  12. #32
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939

    Re: Motorproblem, SAAB 9-5 '00/'03 - löst, Turbon rasat.

    Så. Fick tillbaka bilen idag!

    Turbon är bytt till en likadan. Det tog sin stund eftersom postverket skickade turbon på sightseeing runt halva Sverige i en vecka först, men nu så.

    Pga all skit som hänt med den så slog ett spjäll igen och motorn hamnade i limphome-läge. Tog mig till närmaste SAAB-verkstad med en påse bullar, och fick spjället uppställt och felkoden bortplockad.

    Nu går den som den ska igen - tjoho!
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  13. #33
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Trevligt att du fått igång den.

    Men helskotta vilket ras. På en mitsu snurra också.

    Posten är galen. Allt som går till Gävleborg måste passera Örebro. Så skickar man något från Gävle till Bollnäs går det ner till Örebro och sen tillbaka till Gävle och vidare till Bollnäs... Smidigt!
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  14. #34
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939

    Re: Motorproblem, SAAB 9-5 '00/'03 - löst, Turbon rasat.

    Citat Ursprungligen postat av root
    Nu går den som den ska igen - tjoho!
    Och där bedrog jag mig själv lite! Det är ett otrevlig pip/tjut/vinande så fort turbon börjar ladda som inte varit där innan - och nej, det är inte luftfiltret...
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  15. #35
    Är det likadan modell på snurran som det satt i tidigare ?
    Om inte så kanske den helt sonika ska låta så när den laddar ? mindre "isolerad" än orginal turbon ? vad vet jag just a guess
    Saab 9000 CS -94 Vinterbilen.
    Ford Sierra RS Cosworth 4x4 -91 Sommarbilen.

  16. #36
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939
    Citat Ursprungligen postat av ApeCake
    Är det likadan modell på snurran som det satt i tidigare ?
    Om inte så kanske den helt sonika ska låta så när den laddar ? mindre "isolerad" än orginal turbon ? vad vet jag just a guess
    Likadan som satt på innan, annars hade jag inte reagerat så nämnvärt. Har fått ett tips på att provtrycka inloppssystemet, så det ska göras inom kort...
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  17. #37
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893

    Re: Motorproblem, SAAB 9-5 '00/'03 - löst, Turbon rasat.

    Citat Ursprungligen postat av root
    Och där bedrog jag mig själv lite! Det är ett otrevlig pip/tjut/vinande så fort turbon börjar ladda som inte varit där innan - och nej, det är inte luftfiltret...
    Låt mig gissa.. Tjutandet blir mindre när bilen e varm?

    Isf är det ett tämligen vanligt problem med Mitsu-snurrorna. De framkallar en liten resonans (framförallt på låga varv) när de är kalla. Kan göras lite bättre genom att sätta en "mjuk" bricka på fastsättningen av staget som går mellan turbon och blocket om jag förstått det hela rätt.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939

    Re: Motorproblem, SAAB 9-5 '00/'03 - löst, Turbon rasat.

    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Låt mig gissa.. Tjutandet blir mindre när bilen e varm?
    Nope!

    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Isf är det ett tämligen vanligt problem med Mitsu-snurrorna. De framkallar en liten resonans (framförallt på låga varv) när de är kalla. Kan göras lite bättre genom att sätta en "mjuk" bricka på fastsättningen av staget som går mellan turbon och blocket om jag förstått det hela rätt.
    Tjutet/pipet är tämligen konstant från det att turbon börjar jobba, tills dess att den slutar jobba - varm eller inte ... låter ungefär som att det är ett litet litet hål som det pyser luft ur med hårt tryck, ungefär som när någon som inte kan vissla NÄSTAN lyckas, eller hur jag nu ska lyckas förklara det.

    Den har även fått för sig att "rycka till" ibland vid accelerationer, och det känns också galet, kanske relaterat. Vid normal körning så låter och beter den sig dock precis som den ska göra.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  19. #39
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893

    Re: Motorproblem, SAAB 9-5 '00/'03 - löst, Turbon rasat.

    Citat Ursprungligen postat av root
    Tjutet/pipet är tämligen konstant från det att turbon börjar jobba, tills dess att den slutar jobba - varm eller inte ... låter ungefär som att det är ett litet litet hål som det pyser luft ur med hårt tryck, ungefär som när någon som inte kan vissla NÄSTAN lyckas, eller hur jag nu ska lyckas förklara det.

    Den har även fått för sig att "rycka till" ibland vid accelerationer, och det känns också galet, kanske relaterat. Vid normal körning så låter och beter den sig dock precis som den ska göra.
    I see... Och alla tryck/vacuumslangar för AV-styrningen är kollade? Hur är det med packningen mellan tryckröret och spjällhuset (O-ringen)? I värsta fall kan det ju vara att nåt lossnat från den gamla impellern och slagit hål på nån slang eller IC, men det syns ju rätt fort om du gör en trycktest a'la Saabverkstan...

    Ang. ryckningarna så är de antagligen relaterade till detta, då den isåfall får fel luft/bränsleblandning.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  20. #40
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939

    Re: Motorproblem, SAAB 9-5 '00/'03 - löst, Turbon rasat.

    Tjipp,

    9-5an ska få en ny LMM på måndag, samt trycktestas. Hade tänkt åka iväg och tvätta av den nu, men då tänds ett annat oroväckande felmeddelande som får mig att bli orolig.

    "Kontrollera oljenivån"

    Men, wtf? Det är fullt med olja, precis som sig bör. Vågar jag öht åka med kärran som det är nu? *skeptisk*
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem NG900 2,0i
    Av Kylning i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2013-03-21, 23:05
  2. [LÖST] Motorproblem vid runt 3000 varv. OG9-3 T5/B204
    Av Berner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-08, 18:25
  3. Ännu ett turboras? OG-93 -00 ryker/inge drag i bilen *LÖST!*
    Av Hyppe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 16:53
  4. Det som inte får hända har hänt. (Motorproblem)
    Av Stavve i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 12:54
  5. motorproblem 0g900 Aero -86 *problemet löst*
    Av thurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-01, 21:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •